×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از عوارض مصرف خودسرانه و بیش از اندازه داروهای گیاهی غافل نشوید

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر امیر حسین جمشیدی مدیر کل نظارت بر فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه حتی اگر قرار باشد ماده ای مانند آب، به عنوان دارو مصرف شود، باید نکات و ضوابط مربوط به داروها را در نظر داشت، اظهار کرد: گیاهان دارویی و داروهای گیاهی هم مانند هر داروی شیمیایی می توانند عوارض خاص خود را داشته باشند به همین دلیل لازم است پیش از مصرف، نسبت به آن‌ها آگاهی کافی یافت.

وی همچنین تصریح کرد: مواد گیاهی ممکن است به عنوان غذا هم مصرف شوند اما زمانی که از این مواد به عنوان دارو استفاده می شود باید آنها را براساس نظر فردی متخصص در زمان‌های مشخص و به مقدار معین مصرف کرد.

جمشیدی اضافه کرد: متخصص، پس از بررسی وضع سلامت فرد، بیماری هایی که دارد و داروهای دیگری که مصرف می کند، نوع، مقدار و روش مصرف داروی گیاهی مورد نظر را تعیین می کند و به بیمار درباره احتمال بروز عوارض نیز توضیح لازم را می دهد تا بیمار بداند درصورت بروز عوارض چه اقدامانی باید انجام دهد.

وی با ذکر نمونه‌هایی از مضرات مصرف خودسرانه گل گاوزبان به عنوان دارو، برای کسانی که فشارخون بالایی دارند یا ایجاد مشکل برای کسانی که از زنجبیل بعنوان داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، گفت: داروهای گیاهی معمولاً نسبت به داروهای شیمیایی ایمنی بیشتری دارند، اما با این حال نباید خودسرانه این داروها را مصرف کرد، زیرا مصرف خودسرانه این داروها، می تواند عوارض ناگواری برجای بگذارد.

مدیر کل نظارت بر فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه همه فرآورده های گیاهی احتمال ایجاد حساسیت دارند عنوان کرد: بسیاری از فرآورده های گیاهی (با مقادیر دارویی) در دوران بارداری منع مصرف دارند و ممکن است باعث وارد آمدن صدمه به جنین شوند؛ بنابراین حتما پیش از مصرف هرنوع گیاه دارویی یا داروی گیاهی در دوران بارداری و حتی شیردهی، باید با پزشک یا متخصص طب و داروسازی سنتی مشورت کرد.

وی در پایان یادآور شد: مصرف ترکیبات گیاهی، به ویژه در کودکان زیر ۲سال می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند واکنش‌های حساسیتی شود، بنابراین در این موارد باید احتیاط کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.