×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همه خواص انجیر: از تقویت جنسی تا رفع بواسیر

انجیر

انجیر

شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی / دکتر سیدمهدی میرغضنفری، متخصص طب سنتی: از ابوذر نقل شده است: طبقی از انجیر به پیامبر (ص) هدیه دادند. ایشان به اصحاب فرمودند: بخورید چرا که اگر بنا بود میوه ‌ای از بهشت نام ببرم همین میوه را می‌گفتم؛ زیرا میوه‌ای بدون هسته است، بواسیر را ریشه کن کرده و برای نقرس خوب است. پیامبر (ص) فرمودند انجیر را هم بصورت تازه و هم بصورت خشک بخورید. غیر از خواصی که در حدیث قبل ذکر شد برای تقویت قوای جنسی و رفع سردی مزاج نیز توصیه شده است.

از امام علی (ع) روایت شده است که خوردن انجیر انسدادها را نرم (باز) می‌کند و برای بادهای قولنج سودمند است، هم در روز وهم در شب آن را بخورید؛ اما فراوان نه. امام رضا (ع) فرموده ‌اند (کتاب کافی): انجیر بوی بد دهان را می‌برد، استخوان را استحکام می‌‌بخشد و با وجود مصرف آن دیگر نیازی به دارو نیست. همچنین از ایشان نقل است: انجیر مو بر می‌رویاند، درد را می‌‌برد و همانند‌ترین چیز به گیاهان بهشت است.

انجیر انواعی دارد از جمله کوهی و باغی. بهترین نوع انجیر، آنست که شیرین و شاداب باشد؛ فرقی نمی‌کند رنگ آن سفید باشد یا سیاه اما در جایی از طب ذکر شده نوع سفید به عنوان غذا بهتر است مصرف شود (برای همه قابل استفاده است) و نوع سیاه به عنوان دوا؛ لذا نوع سیاه شاید برای برخی عوارض ایجاد کند. مزاج انجیر گرم و تر است و جزو غذاهای اصلی‌ انسان است. در توضیح احادیث فوق: انجیر چون مزاج گرم و تری دارد باعث نرم شدن بافت‌های بدن می‌شود به همین دلیل در احادیث گفه شده انسدادها را رفع می‌کند.

ضد نفخ، باد و قولنج در بدن است و کمک به تقویت اعضای مستحکم بدن مثل مو، استخوان و دندان می‌‌کند. انجیر برای افراد فلج و برخی انواع صرع (مخصوصا ناشی از سردی مزاج) نیز مفید است. نوع تازه آن رطوبت بیشتری دارد لذا لطیف کننده و رقیق کننده خون و مایعات بدنی، تحلیل برنده و از بین برنده رسوبات و مواد زاید و ملین و جلا دهنده سیستم گوارش است.

انجیر هر چه تازه‌‌تر باشد لینت مزاج بیشتری ایجاد می‌کند. میزان مواد غذایی انجیر از همه میوه‌ها بیشتر است؛ پس چاق کننده است. همچنین برای رفع درد و خشکی ریه و مجاری هوایی و حنجره مفید است؛ لذا افرادی که دچار خشکی و گرفتگی صدا یا سرفه خشک هستند (مخصوصا افراد لاغر با مزاج سرد خشک سودایی) می‌توانند انجیر خیس‌‌خورده و نرم شده در گلاب (ناشتا یا غیر ناشتا) میل کنند و بسیار نفع ببرند. انجیر خشک طبیعتاً رطوبت کمتری دارد و از نظر عملکردها کمی ضعیف‌تر از انجیر تازه است و تا حدودی ایجاد تشنگی می‌کند؛ این نوع انجیر برای افراد رطوبتی سردمزاج مناسب تر است.

انجیر مواد عفونی‌ را به سمت پوست هدایت و دفع می‌کند؛ بنابراین برخی افراد به دنبال مصرف انجیر و مشابه آن دچار جوش پوستی می‌شوند که این الزاماً علامت بدی نیست و می‌تواند به دلیل دفع مواد زاید از عمق بدن به سطح پوست باشد. همانگونه که ذکر شد افراد با مزاج سرد و تر بهتر است انجیر خشک استفاده کنند تا بر تری آن‌ها نیفزاید و افراد با مزاج سرد و خشک از انجیر تازه (یا انجیر خشکی که در آب یا گلاب چند ساعتی خیس خورده باشد) بهره ببرند چون رطوبت بیشتر داشته برای لینت و رطوبت بخشی به مزاج بهتر است. با رعایت نکات فوق خواص بیشتری از این میوه بدست می‌‌آید.

  1. پمپ ایران

    با سلام و سپاس بسیار عالی بود مرسی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.