×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

گیاهان دارویی بسیار آسیب پذیر بوده و در روند رو به رشد خود با خطرات بسیاری در مقابله می باشند. گیاهان دارویی بیش از آنکه از بازار پر نوسان خود در معرض تهدید باشند توسط افراد و کشاورزان محلی تهدید میگردند.

برای درک بهتر این تحلیل بایستی سری به روستاهای  اطراف خود بزنید و از افراد محلی درخواست خرید یا اجاره ادوات کشاورزی یا خرید کود حیوانی بکنید مطمئن باشید کشاورزان عزیز و محترم با بررسی وضعیت شما و با تصور اینکه شما فردی خوش پوش یا شهری هستید قیمتی دو یا سه برابر برای اجاره یا خرید محصول خود به شما پیشنهاد می کنند و این یعنی افزایش هزینه ها.

با توجه به بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی و نیاز به احتیاط کامل در زمینه کشت و کار این گیاهان از الزامات می باشد تا تولید کننده گیاهان دارویی با توجه به تمام هزینه های ابتدایی تصمیم به کشت و کار بگیرد حال شما در نظر بگیرید قیمت کود حیوانی در عرض چند هفته به دو یا سه برابر یعنی ۱۲۰ هزار تومان به ازای یک تریلی تراکتور برسد.

آیا در این صورت می توان انتظار سود آوری بیشتر یا در حد معمول از کشت و کار گیاهان دارویی داشت؟ مطمئنا جواب این سوال نه می باشد. باید بدانیم گیاهانی مانند نعناع فلفلی یا ملیس که چند ساله هستند و بایستی چند سال در خاک بمانند نیازمندی بالایی به بهبود کیفیت خاک دارند چرا که در طول چند سالی که گیاه در زمین کشاورزی می ماند نمیتوان عملیات خاک ورزی و تقویت ان را انجام داد.

لذا میتوان عواملی این چنین را از عمده دلایل رشد بطئی کشت و کار گیاهان دارویی در کشور دانست. کشاورزان محلی به علت عدم آشنایی با ارزش چنین گیاهانی در صورت برخورد با شخصی تحصیل کرده که در صدد کشت و کار اصولی و علمی می باشد بیشتر فکر سود آوری آنی هستند تا آنکه به سوداوری در طول سالیان بعدی فکر کنند در واقع متخصص گیاهان دارویی با کشت و کار این گیاهان در منطقه ای که هنوز هیچ گیاه دارویی در آن کشت نشده است نوعی سرمایه گذاری در جهت افزایش اشتغال زایی و بهبود شرایط معیشتی کشاورزان و مردم محلی انجام میدهد.

مهدی قنبری

برچسب ها :
  1. مهدی قنبری

    like

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.