×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضعف ارتباط دانشگاه با صنعت در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت در گفت و گو با ایرنا افزود: علاوه بر انجام تحقیقات در دانشکده های طب سنتی، رشته های مختلف گروه پزشکی نیز اقبال خوبی به این موضوع داشته اند.

وی به ارتباط ضعیف این حوزه با صنعت اشاره کرد و گفت: ترغیب دانشگاهیان به تاسیس شرکت های دانش بنیان در دو سال اخیر به منظور تقویت این ارتباط صورت گرفته است.

خدادوست با بیان اینکه بخش عمده ای از تحقیقات و پژوهش های این حوزه به دلیل ارتباط ضعیف با صنعت به صورت طرح تحقیقاتی باقی می ماند، تاکید کرد: ارتباط با شرکت های دانش بنیان این بستر را آماده می کند تا طرح های تحقیقاتی به محصول تبدیل شوند.

وی همچنین به افزایش تعداد مجوز تولید داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت: سازمان غذا و دارو نیز تعداد مجوزهای تولید و بهره برداری از داروهای گیاهی را افزایش داده تا شرایط برای افزایش تولید و در نهایت ترویج مصرف گیاهان دارویی در جامعه فراهم شود.

** بهره گیری از توان شبکه های بهداشتی برای ترویج مصرف داروهای گیاهی

خدادوست به بهره گیری از توان و ظرفیت شبکه های بهداشت و درمان کشور برای ترویج مصرف داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت: برخی بسته های آموزشی برای آشناکردن کارکنان شبکه های بهداشت و درمان با طب سنتی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی آماده شده است.

وی از اجرای این طرح به صورت آزمایشی در تعدادی از شبکه های بهداشت و درمان کشور از جمله مناطق تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی فسا و کاشان خبر داد و افزود: اقدامات مقدماتی برای ورود اینگونه آموزه ها به شبکه های بهداشت و درمان کشور درحال انجام است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: این اقدام همچنین تا دو ماه آینده در تعدادی دیگر از شبکه های بهداشت و درمان آغاز خواهد شد تا کارکنان این مجموعه های بهداشتی و درمانی، طب سنتی و برخی داروهای گیاهی را در سطوح مختلف آموزش ببینند.

وی افزود: متعاقب این اقدام برخی داروهای گیاهی پرمصرف وارد داروخانه های خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی شبکه بهداشت و درمان کشور خواهد شد.

خدادوست با بیان اینکه در گذشته در برنامه آموزشی مدون جامعه پزشکی موضوعات طب سنتی و داروهای گیاهی وجود نداشت، گفت: برای آشنایی گروه های مختلف پزشکی اقداماتی مانند افزودن ۲ واحد درسی طب سنتی و مکمل در گروه پزشکی و درنظرگرفتن امتیاز ویژه برای همایش های رشته های مختلف پزشکی که به طب سنتی می پردازند، صورت گرفته تا پزشکان با آشنایی اقدام به تجویز داروهای گیاهی کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.