×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، دکتر محمدحسن عصاره گفت: یکی از نگرانی های مردم و دست اندرکاران خام فروشی گیاهان دارویی بود که با اقدامات انجام شده کاهش پیدا کرده است.

‌وی به فعالیتهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد و گفت: اهلی کردن برخی از گیاهان دارویی و افزایش سطح زیر کشت از جمله اقدامات این مجموعه بوده است.

** پیشرفت کشور در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی

عصاره با اشاره به اینکه کشور در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی درحال پیشرفت است، افزود:افزایش تعداد داروها، شرکت های فعال، اشتغال افراد، فارغ التحصیلان و سلامتکده ها نشان از پیشرفت و ارتقاء شاخص های این زمینه دارد.

وی به تعداد داروهای موجود در فهرست وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: تعداد داروها و فراورده های طبیعی نسبت به سال ۸۷ چندین برابر شده و در سبد دارویی کشور نیز این داروها افزایش چشمگیری یافته است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در حدود دو سال گذشته در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی انجام گرفته است، اظهار کرد: دستگاه های متولی این ستاد باید گام های محکم تری برای تحقق مصوبات این سند بردارند.

** نقشه راه سندملی گیاهان دارویی و طب سنتی تا پایان سال تدوین می شود

وی اظهار امیدواری کرد که نقشه راه سند گیاهان دارویی و طب سنتی حدکثر تا پایان سال جاری تدوین شود.

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: نقشه راه وزارتخانه های بهداشت و جهاد کشاورزی تقریبا تدوین شده که پس از نهایی شدن، ابلاغ خواهد شد.

وی اظهار کرد: دستگاه های دیگر عضو ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی از جمله وزارتخانه های علوم، کار و صنعت،معدن و تجارت در حال تدوین نقشه راه خود هستند که حداکثر تا پایان سال حاری انجام خواهد شد.

عصاره به اقداماتی در زمینه عملیاتی شدن سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی اشاره کرد و گفت: علیرغم عدم تدوین نقشه راه این سند، اقدامات مناسبی مانند افزایش تعداد متخصصان طب سنتی، جلوگیری از برداشت بی رویه گیاهان دارویی، افزایش تعداد داروهای گیاهی و اهلی کردن تعدادی از گونه های گیاهی انجام شده است.

عصاره به تکالیف برخی از اعضای این ستاد اشاره کرد و افزود: ساماندهی، تعیین قلمرو فعالیت های طب سنتی در نظام سلامت، توسعه صنعت داروسازی گیاهی، فرهنگ سازی و اصلاح نگرش جامعه نسبت به جایگاه طب سنتی، ترویج روش زندگی و تغذیه سالم براساس آموزهای طب سنتی و گسترش و تسهیل ارایه خدمات در این حوزه از جمله وظائف وزارت بهداشت است که اقداماتی خوبی در این زمینه انجام گرفت.

وی، افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی و اسانس دار، ارایه و اجرای برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی اولویت دار، حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی و کاهش برداشت غیراصولی گیاهان دارویی را از مهمترین تکالیف وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.

عصاره به برخی تکالیف وزارت علوم اشاره کردوافزود: کسب سه درصد تولید علم حوزه گیاهان دارویی در عرصه های جهانی، ایجاد گرایش ها، دوره ها و رشته ها و میان رشته های تخصصی در این حوزه، ساماندهی اسنادعلمی و میراث دانشمندان اسلامی و همچنین انتقال و بومی سازی علوم و فناوری پبشرفته در این حوزه از سایر کشورها از جمله تکالیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

سند ملی گیاهان دارویی اردیبهشت ماه سال ۹۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. این سند دارای پنج ماده بوده که در آن به چشم انداز، سیاستهای کلان، اهداف، راهبردها ئ اقدامات اشاره شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.