×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر محمود خدا دوست در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود گفت: طب سنتی ایران قدمتی چند هزار ساله دارد و قابلیت‌های آن صرف نظر از این قدمت این است که برخلاف مکاتب طبی دیگر کشورها که بیشتر طب بومی هستند منطبق بر منابع غنی و معتبری از جمله کتاب قانون استوار شده است.

وی ادامه داد: اکنون پزشکان ما ورود طب سنتی را بر نمی‌تابند به دلیل اینکه قابلیت‌های آن را نمی شناسند اما در عین حال سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۹۷۸ بر استفاده از طب سنتی در نظام سلامت تاکید کرده و تعریف آن‌ها بیشتر به طب بومی و دانش منطقه‌ای مربوط است.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۰۷ مهلت داده بود که طب سنتی به داخل نظام سلامت ورود پیدا کرده و اجرایی شود گفت: دلایلی که این سازمان ذکر کرده مبتنی بر باورهای مردم به مسائل فرهنگی و دسترسی آسان و ارزان و خدمات طب سنتی استفاه از دانش بومی هر کشور به علت ریشه دار بودن در فرهنگ و کمک به استفاده کشورها می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف کشوری مانند چین طب سنتی در ایران رواج پیدا نکرده است گفت: برخلاف چین که در سال ۱۹۵۱ در قانون اساسی خود آورد که طب سنتی در کنار طب رایج توسعه یابد ما ۱۵۰ سال پیش تصویب کردیم که طب سنتی را نباید در نظام آموزش و سلامت به کار بگیریم به همین دلیل است که اکنون طب چینی همه جای دنیا را گرفته است.

خدا دوست در مورد اقداماتی که در سال گذشته این معاونت انجام داده است گفت: یکی از کارهایی که خیلی مهم بود و انجام شد این بود که با دستور وزیر بهداشت شورای سیاستگذاری طب سنتی با ریاست خود وزیر و اشخاص تاثیرگذار تشکیل شد که هرچه مصوب کند باید توسط شخص وزیر به دیگر ارگان‌ها ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه دو واحد درسی به همه رشته‌های آموزش پزشکی در مورد طب سنتی افزوده می‌شود گفت« در کمیته راهبردی وزارت بهداشت برنامه آموزش طب سنتی جزو برنامه‌های مصوب برای آموزش تمام کارکنان سلامت قرار گرفت.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: بسیاری از پزشکان اکنون باید در دوره‌های باز آموزشی و همایش‌ها شرکت کنند و ما مقرر کردیم هر همایشی که یک پنل طب سنتی بگذارد امتیاز ویژه به بازآموزی پزشکان بدهیم.

همچنین نشست‌هایی با معاونت بهداشتی داشتیم و در مورد بسته‌های آموزشی بهورزان، پزشکان مراکز درمانی،‌ کارشناسان و پزشکان خانواده تهیه کرده‌ایم که قرار است در ۱۰ شهرستان ۱۰ استان کشور به صورت پایلوت اجرایی شود.

وی ادامه داد: همچنین شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها نیز تغییر داده و ابلاغ کردیم که مسائل مربوط به طب سنتی جزو برنامه استراتژیک دانشگاه و تکالیف آن‌ها محسوب شود و برای توسعه آن اقدام گردد.

خدا دوست با بیان اینکه PhD طب سنتی قرار است به دستیاری طب سنتی تغییر پیدا کند گفت: این موضوع در دبیرخانه شورای تخصصی وزارت بهداشت مطرح شده و وزیر تاکید کرده که در سال ۹۵ باید به عنوان یک رشته در دفترچه دستیاری بیاید.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت همچنین از احداث ۲۰ سلامت‌کده و یا کلینیک طب سنتی با معماری ایرانی اسلامی خبر داد و گفت: اکنون ۱۷ دانشگاه که رشته محل مصوب را دارند طراحی این سلامت‌کده‌ها را در متراژ ۱۲۰ متر انجام داده‌اند ضمن اینکه در حال حاضر ۱۰ سلامت‌کده طب سنتی به همراه ۱۹ محل ارائه خدمات طب سنتی در کنار طب رایج در کشور فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه استقبال مردم از این مراکز زیاد است گفت: استقبال به حدی است که برای مردم گاهی نوبت‌های چند ماهه می‌دهند.

خدا دوست همچنین تاکید کرد: وزارت بهداشت بنا ندارد تنها با فارغ‌التحصیلان طب سنتی این خدمات را به مردم ارائه کند چرا که تعداد این افراد محدود است.

وی ادامه داد: بنا داریم تا ارائه دهندگان خدمات طب سنتی که هم اکنون بیش از ۶ هزار پزشک عمومی این خدمات را ارائه می‌دهند ساماندهی کنیم به طوریکه برای آن‌ها کلاس‌های اموزشی می‌گذاریم و سپس آزمون از آن‌ها گرفته می‌شود و در انتها نیز مجوز لازم با محدوده عمل تعیین شده را به آن‌ها می‌دهیم.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت تاکید کرد: به طور قطع با افرادی که فاقد این مجوز باشند و قصد ادامه فعالیت داشته باشند برخورد می‌شود.

خدا دوست در مورد سخنرانی افرادی که تخصص طب سنتی ندارد در دانشگاه‌ها گفت: این افراد قاعدتا چون پایگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ندارد در دانشگاه‌های وزارت علوم مشغول سخنرانی می‌شوند که با مکاتبات انجام شده و صحبت‌های صورت گرفته با شخص وزیر علوم از این اقدام جلوگیری خواهد شد. چرا که اولا طبق قوانین ورود دانشگاه‌های غیر از علوم پزشکی به حوزه درمان کاملا غیر مجاز است و همین طور کسی که می‌خواهد این سخنرانی را انجام دهد باید آموزش‌های پزشکی را دیده باشد و علم آن را داشته باشد.

خدا دوست با بیان اینکه عده‌ای در استفاده از طب سنتی افراط می‌کنند گفت: آن‌ها کارهایی می کنند که با منابع مکتوب طب سنتی نیز در تضاد است و اگر این کار را انجام دهند از قوانین عدول کرده و مرتکب خلاف شده‌اند به طور مثال کسانی را داریم که برای هر بیمار با هر بیماری حجامت را تجویز می‌کنند.

وی همچنین در مورد فعالیت عطاری‌ها گفت: این قشر زیر نظر صنف خود و وزارت صنعت اداره می‌شوند آن‌ها عرضه کننده گیاهان دارویی هستند و اجازه توزیع دارو و وزیت و نسخه نویسی برای بیمار را ندارند.

وی تاکید کرد: فروش دارو های ترک اعتیاد، ضد سرطان و داروهای ترکیبی کار خلاف قانونی است که عطاری‌ها انجام می‌دهند در این خصوص جلساتی با وزارت صنعت داشتیم که خود صنف عطاری‌ها مدعی شد دو سوم عطاری‌های کشور بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

خدا دوست ادامه داد: وزارت بهداشت نیز نظارت را انجام خواهد داد به طوریکه در بحث دارو سازمان غذا و دارو با آن‌ها برخور می‌کند در حوزه تجویز نسخه و ویزیت بیمار معاونت درمان و در حوزه مشکلات بهداشتی نیز معاونت بهداشت بر آن‌ها نظارت می‌کند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت در مورد فروش داروهای سنتی در کنار مساجد تاکید کرد: کسی که غیر پزشک است و دخالت در پزشکی و سلامت مردم دارد خلاف شرع و قانون مرتکب می‌شود تدبیر ما این است که با وجود علاقه مردم به طب سنتی برخوردهای ایجابی را در دستور کار قرار دهیم و مراکز مجاز ارائه دهنده خدمات طب سنتی را توسعه دهیم.

وی اقدامات مهم در این زمینه را تهیه آیین نامه مراکز آموزش طب سنتی و آیین نامه ساماندهی پزشکان طب سنتی عنوان کرد و افزود: مراکز ارائه دهنده فراورده‌های طبیعی و سنتی ساماندهی شده تا گیاهان دارویی به صورت بسته بندی و بهداشتی ارائه گردد.

خدا دوست در این زمینه ادامه داد: اکنون واقعا نمی‌دانیم که عطاری‌ها چگونه گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان را نگهداری می‌کنند بسیاری از عطاری‌های نوظهور گیاهان داروی‌شان مدت‌ها در انبار مانده و خاصیت دارویی خود را از دست داده است.

وی خاطرنشان کرد: عطار چه می‌داند که گیاه تجویز شده چه عارضه‌ای برای بیماری‌های مزمن خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.