×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۴ تن شیره گیاه دارویی آنغوزه در ابرکوه تولید شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، مهدی صادقی اظهار کرد : ۵۰ خانوار بهره بردار در کار برداشت آنغوزه در شهرستان ابرکوه فعالیت دارند.
وی افزود : آنغوزه گیاهی است چند ساله قطر ریشه گیاه بر حسب سن گیاه متفاوت است و از هفت تا ۱۰ سانتی متر متغیر می باشد و تاعمق ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر از خاک فرو می رود.
صادقی ادامه داد : ریشه این گیاه به صورت افقی و به موازات سطح خاک قرار می گیرد و بدلیل گستردگی ریشه گیاه در حفاظت خاک نقش مهمی بر عهده دارد.
این مسوول اضافه کرد : مساحت رویشگاه این گیاه در شهرستان ابرکوه بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ هکتار که بیشتر در مراتع دهانه افراسیاب، آب مک ، تل گرد ، کوه اعلاء و مجاور رحیم آباد این شهرستان می باشد .
رییس اداه منابع طبیهی و آبخیزداری ابرکوه خاطرنشان کرد : امسال بدلیل تداوم خشکسالی بیش از ۳۷۰ هکتار در مرتع زمستانه مجاور رحیم آباد جهت بهره برداری گیاه آنغوزه مشخص و مجوز بهره برداری آن توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد صادر و زمینه اشتغال ۶ خانوار فراهم شد.
رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ابرکوه ادامه داد : برداشت آنغوزه از مراتع منوط به صدور اخذ مجوز از منابع طبیعی است که مجوز بهره برداری نیز از طریق برگزاری مزایده به افراد حقیقی و حقوقی واگذار می شود.
وی با اشاره به اینکه گیاه آنغوزه در منابع طبیعی به علت نقش موثر آن در حفاظت خاک به دلیل گستردگی سیستم ریشه آن حایز اهمیت است افزود :گیاه آنغوزه در بهبود بیماری های دستگاه تنفسی با منشاء عصبی، اسپاسم حنجره، آسم و دفع یبوست در افراد مسن بسیار موثر است .
صادقی همچنین اضافه کرد : این گیاه دارویی بعلاوه در دفع کرم کدو و کبدی اثرات قاطعی دارد و در رفع بیماریهای انگلی در انسان و دام و تهیه برخی فرآورده های غذایی نیز کاربرد دارد و دارای مصارف دارویی و صنعتی و ضد تشنج ، قاعده آور و ضد کرم است .
وی بابیان اینکه انواع شیره حاصله از گیاه آنغوزه به دو نوع اشکی (دانه ای) و توده ای است افزود : در نوع اشکی که از نوع مرغوب شیره آنغوزه می باشد و دارای ترکیب شیمیایی که عبارت است از ۶۲ درصد رزین ۲۵ درصد صمغ ۳ تا ۷ درصد اسانس ۲۸/۱ درصد اسید فرولیک آزاد به و مقدار به مقدار جزئی وانیلین تشکیل شده است.
رییس منابع طبیعی وآبخیزداری ابرکوه اضافه کرد: مساحت اراضی ملی شهرستان ابرکوه ۴۸۰ هزار هکتار است و از این میزان ۱۸۰ هزار مرتع و ۳۰۰هزار اراضی بیابانی است.
ابرکوه با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلو متری جنوب غربی شهر یزد واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.