×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ستاد گیاهان دارویی از توسعه گیاهان دارویی در همه استان‌ها حمایت می کند

دکتر محمدحسن عصاره دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی

دکتر محمدحسن عصاره دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در هشتاد و دومین جلسه این ستاد اعلام کرد: کلمه «گیاهان دارویی» گاهی باید به صورت گیاهان صنعتی در اذهان متبادر شود، چون سایر صنایع مرتبط از جمله صنایع عطرسازی، طعم‌های طبیعی، رنگ‌های طبیعی، آرایشی و بهداشتی و غیره را نیز شامل می‌شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هشتاد و دومین جلسه اعضا شورا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در سالن شیخ بهایی مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این نشست، اعضای حاضر به بررسی شاخص‌های علم و فناوری، رصد و پایش که مورد مطالبه سند راهبرد ملی گیاهان دارویی است پرداختند.

در این جلسه دکتر محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی به فعالیت استان‌های مختلف در زمینه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: برای ما فعالیت تمامی استان‌ها در این حوزه بسیار حائز اهمیت است و ستاد موظف است به کلیه نقاط کشور که مزیت نسبی وجود دارد حضور یافته و فعالیت‌های نوآورانه و فناوران را حمایت کند.

وی توضیح داد: در همین راستا، در بازدید طرح‌های استان کهکیلویه و بویراحمد را که به صورت جدی و عملیاتی را با حضور مردم آغاز شده و توانسته چندین گیاه اقتصادی را به زیر کشت ببرند و مشارکت مردمی را در عرصه منابع طبیعی ایجاد کنند.

عصاره افزود: در شمال کشور هم طرح‌هایی را در زمینه کشت گیاه دارویی با همین روش انجام شده که از جمله آنها می‌توان گل‌گاوزبان بومی که بسیار قابل اهمیت و امیدوارکننده را نام برد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی همچنین ابراز امیدواری کرد تا مشارکت‌های مردمی در عرصه‌های گیاهان دارویی بیشتر از گذشته شاهد توسعه سطح زیر کشت بوده به نحوی که علاوه بر بهره‌برداری از منابع در پایداری سیستم و امر حفاظت کوشا باشیم.

در ادامه جلسه، دکتر حسین متفکر، دبیر بررسی نقشه راه ستاد گیاهان دارویی عنوان کرد: امروزه کشورهای غربی به دنبال تحقیقات بر روی گیاهان دارویی اقیانوس آبی هستند تا در زمینه گیاهان دارویی در دنیا بی‌رقیب باشند، پس ما باید بیشتر به گیاهان دارویی توجه نشان دهیم.

همچنین دکتر محسن بیگدلی فعال حوزه شیمی گیاهی، از شناخته شدن فواید بسیار درخت مورینگا گفت و توضیح داد: تحقیقات بسیاری بر روی این درخت صورت گرفته است، تا جایی که به تازگی یک شرکت آلمانی برای توسعه و کشت این درخت اعلام آمادگی خود را اعلام کرده و در حال مذاکره در این زمینه هستیم.

در بخش دیگری از این جلسه، حکم دکتر امیرحسین جمشیدی دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای طبیعی ایران که از طرف دکتر سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ شده است، توسط دکتر عصاره، به وی تقدیم شد.

هشتاد و دومین جلسه ستاد توسعه گیاهان دارویی با حضور دکتر غلامرضا امین (استاد محترم دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران) دکترمحسن بیگدلی (صاحب‌نظر و متخصص در شیمی گیاهی)، دکتر امیرحسین جمشیدی (دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای طبیعی ایران)، دکتر زهرا حیدری داویجانی (مدیرعامل جامعه گیاه درمانی ایران)، دکتر طاهره حسنلو (عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی)، دکتر محمود خدادوست (معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، دکتر حسن خوش‌قلب (نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، دکتر فاطمه سفیدکن (معاون خدمات پ‍ژوهشی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور) تشکیل شد.

همچنین دکترپیمان صالحی (دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی)، دکتر فضل‌الله صفی خانی (عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور)، دکتر فریبرز غیبی (مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور)، دکتر محمدحسین لباسچی (عضو هیئات‌علمی علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور)، دکتر ابوالقاسم متین (صاحب‌نظر و مشاور علمی در بخش خصوصی)، دکتر سیدمجید معنوی (معاون فناوری‌های زیستی مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری)، دکترمحسن ناصری (ریاست مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد)، دکتر فر زاد نجفی (عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی)، دکترحسنعلی نقدی بادی (نماینده جهاد دانشگاهی)، دکتر پوراندخت نیرومند (معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) و دکتر مجید ولدان (مدیر کل دفتر تجاری‌سازی و انتقال فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) در این جلسه حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.