×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ارائه تسهیلات کشت گیاهان دارویی از سوی استانداری سمنان به تشکلها و تعاونیهای کشاورزی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرآنلاین حسن سعدالدین مشاور استاندار سمنان اظهار داشت : شناسایی عرصه های مختلف برای کشت گیاهان دارویی و توسعه آن باکمک دستگاه اجرایی خصوصا فرمانداری شهرستانها و دستگاه اجرایی،علمی،دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیاز است واز توانمند سازی و پتانسیل جوامع محلی در مسائل اقتصاد مقاومتی باید کمک گرفت وبحث پزشکی،توانمند سازی زنان روستایی آموزش آنها مد نظر قرار بگیرد.

مناطق طبیعی به عنوان محور و برنامه ریزی همه شهرستان جهت ساماندهی کشت گیاهان دارویی فعالیت نماید.

مشکلات تشکلها و روستاییان جهت تولید و فروش در استان و کشور وجود دارد باید دستگاههای ذیربط پای کار قرار بگیرند و رفع مشکل نمایند استان سمنان باید تجربه استان البرزخصوصا و دیگر استانها را مدد نظر بگیرد و پیگر اجرایی شدن مصوبات این جلسه باشند تا رفع مشکل به وجود امده در استان بررسی گردد.

حسن سعدالدین مشاور استاندار سمنان بر توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یک اولویت در این استان در مراتع و عرصه های منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: با وجود اعتبارات لازم در طرح های اشتغالزا یی در روستاها این کار در اولویت قرار گرفته است.

سعدالدین خاطرنشان کرد: در این رابطه باید با کمک دستگاه های اجرایی مانند منابع طبیعی، سازمان جهادکشاورزی، کمیته امداد، تعاون ، دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه های مروج فرهنگی به این کار بزرگ سامان داد و چرخه تولید تا بازار مصرف را برای روستاییان برنامه ریزی کرد.

وی خواستار تشکیل کمیته ای از ادارات دانشگاه های علوم پزشکی و پارک های علم و فناوری و جهاد دانشگاهی به منظور تامین شرکت های تعاونی و دانش بنیان در این زمینه شد تا با تدوین برنامه جامعی با نگرش توسعه روستاها با بهره گیری از ظرفیت ها و خصوصا تشکل های مردم نهاد زمینه گسترش و فرآوری به گیاهان دارویی در استان تقویت شود.

سعدالدین عنوان کرد :در هرمنطقه و شهرستان ورود پیدا می کنیم تا گیاهان دارویی را شناسایی کنیم و جهت ارایه تسهیلات بانکی به تشکلها و شرکتهای تعاونی استانداری سمنان به این سمت سوق می دهد و ما باید به یک کاربرگ برای اجرای دقیق برسیم نحوه توانمند سازی این تشکلها وصدور پروانه بهره برداری از معاونت غذا ودارو دانشگاه انجام بگیرد تا نحوه چرخه تولید و فروش تکمیل شود و نمایشگاه فصلی در شهرستان واستان ومرکز کشور بازگشایی و شرکت های تعاونی بتوانند اجناس خود را به فروش و مورد بازدید علاقمندان برسانند و دانشگاه علوم پزشکی کمک کند تا گیاهان تولید شده به صورت بسته بندی و لیبل پروانه بهر ه برداری انجام شود.

۱۰۰۰نوع گیاه دارویی شناخته شده در استان است و برای توسعه ان تلاش کنیم و برای مربیان جغرافیا آموزش وپرورش کارگاه آموزشی برگزار نمایم نماینده معاونت غذا و دارو علوم پزشکی سمنان عنوان کرد مجوز پروانه بهره برداری نداریم وجوامع مهمی به وزارت بهداشت مراجعه نمایند و در استان دانشگاه علوم پزشکی راهنمایی را انجام میدهیم که محصول آنها بهتر در کل کشور به فروش برد.

مشاور استاندار سمنان خواستار اولویت بندی هر منطقه برای توسعه گیاهان خاص شد و افزود: میتوانیم با توسعه کاشت گیاهان دارویی و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری آنها درچند سال آینده استان را به این سمت سوق دهیم.

در این جلسه همچنین علینقی حیدریان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ضمن ارائه گزارشی در خصوص وضعیت کشت گیاهان دارویی، افزود: ۱۵۰ گیاه دارویی شناسایی شده است که ۵۰ نوع آن در استان سمنان با حمایت اداره کل منابع طبیعی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی بهره برداری می شود.

وی اظهار داشت: نظر به اهمیت حفظ پوشش گیاهی مراتع و نقش آن در حفظ منابع پایه اعم از آب و خاک برداشت هرگونه محصولات فرعی شامل سریش (سرشیو)، کتیرا، زرشک و … از عرصه های منابع طبیعی استان بدون اخذ مجوز ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد و برای هرگونه اقدام قانونی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول با بین اینکه در بخش محصولات فرعی جنگل، مرتع، داروهای گیاهی و صنعتی ۱۵۰ گونه گیاهی در استان سمنان وجود دارد افزود: از این تعداد ۵۰ نوع گونه گیاهی در استان است.

حیدریان گفت: مراتع استان با توجه به تنوع گونه های گیاهی موجود از مهمترین و با ارزشترین منابع طبیعی تجدید شده بوده که بهره برداری صحیح توام با عملیات اصلاح و احیاء آن می تواند نقش مهمی در حفاظت از آب و خاک و تامین نیازمندی های آن در زمینه مواد پروتئینی ایفا کند.

حیدریان در پایان خاطرنشان کرد: ۸ نوع گیاهان دارویی در استان سمنان بصورت صنعتی بهره برداری می شود و جهت تقویت صادرات به خارج از کشور صادر می گردد و می توان به عنوان شاخص از گیاه باریجه نام برد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.