×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک با عصاره شربت افرا با همکاری محقق ایرانی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از پایگاه خبری تیتر نیوز بر اساس یافته‌های حسین‌دوست و همکارانش، ترکیب‌کردن عصاره شربت درخت افرا با آنتی‌بیوتیک معمولی می‌تواند آسیب‌پذیری میکروب‌ها را افزایش داده و به استفاده کمتر از آنتی‌بیوتیک بیانجامد. استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک موجب ظهور باکتری‌های مقاوم به دارو می‌شود و این موضوع، نگرانی بهداشتی عمده‌ای در سراسر دنیا به شمار می‌آید.

تیم تحقیقاتی به رهبری «ناتالی توفنگجی» از دپارتمان مهندسی شیمی دانشگاه مک‌گیل، این عصاره متراکم شربت افرا را تهیه کرد که حاوی ترکیبات فنلی است. شربت افرا که با متراکم‌کردن شیره درختان افرا در امریکای شمالی به دست آمده، منبع غنی از این ترکیبات فنلی است.

دانشمندان حاضر در این پروژه، در آزمایشگاه، اثر این عصاره را بر روی گونه‌های باکتری‌های عفونت‌زا از جمله E. coli و Proteus mirabilis (عامل عفونت دستگاه ادرار) آزمایش کردند.

این عصاره به خودی خود در مبارزه با باکتری‌ها عملکرد متعادلی دارد اما زمانی که با آنتی‌بیوتیک مصرف می‌شود، کارآیی آن تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

عصاره مزبور به همراه آنتی‌بیوتیک، ‌در نابودکردن جوامع مقاوم باکتری‌های موسوم به بیوفیلم‌ها، عملکرد بالایی داشت. این بیوفیلم‌ها در عفونت‌های دستگاه ادرار مرتبط با کاتتر شایع هستند.

دانشمندان باید این عصاره را در محیط آزمایشگاه آزمایش کرده و در نهایت، درمان‌های بالینی را پیش از استفاده از آن در انسان‌ها آغاز کنند.

این یافته‌ها رویکرد ساده و کارآمدی برای کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک ارائه می‌دهد و در نهایت، شاید بتوان از این عصاره در کپسول‌های آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

زینب حسین‌دوست و همکارانش همچنین دریافتند این عصاره از طریق سرکوب‌کردن تعدادی از ژن‌های مرتبط با مقاومت به آنتی‌بیوتیک، بر بیان باکتری‌ها اثر می‌گذارد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Applied and Environmental Microbiology ارائه شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.