×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فروش دارو در عطاری‌ها ممنوع است / با متخلفان برخورد می‌شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، محمود خدادوست در پاسخ به گزارش  منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر عدم نظارت بر عملکرد عطاری‌ها و دخالت آنان در امور پزشکی و سلامت افراد با بیان اینکه کنترل، نظارت و کسب مجوز برای فعالیت عطاری‌ها بر عهده صنف آنها و وزارت صنعت، معدن و تجارت است، عنوان کرد: اگر عطاریی در زمینه درمان و تجویز دارو فعالیت کند، سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت با آنها برخورد می‌کنند.
معاون طب سنتی وزارت بهداشت، افزود: چنانچه عطاریی در مورد نحوه نگهداری گیاهان و عرقیات گیاهی و اتاق انبار و به طور کل در خصوص بهداشت محیط مشکلاتی داشته باشد، بازرسان بهداشت محیط معاونت بهداشت وزارت بهداشت با آن برخورد خواهند کرد.خدادوست با تاکید بر اینکه عطاری‌ها نباید در حوزه سلامت دخالت کنند، عنوان کرد: در عطاری‌ها فقط باید گیاه به صورت مفرده بفروش رسد و عطار اجازه ندارد که داروی شیمیایی و یا گیاهان را به صورت ترکیبی به عنوان داروی گیاهی بفروشد.به گفته وی، مردم براساس دانش بومی به منظور تهیه گیاهان دارویی و همچنین عرقیات گیاهی به عطاری‌ها مراجعه می‌کنند.معاون طب سنتی وزارت بهداشت بر ضرورت نظارت‌های بیشتر و دقیق تر از سوی صنف عطاری بر فعالیت آنها به منظور حفظ هویت این صنف تاکید کرد.

ضرورت ایجاد مراکز ارائه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و گیاهان دارویی با حداقل استانداردها

خدادوست در ادامه، با تاکید بر برخورد ایجابی به جای برخورد سلبی با عطاری‌ها، گفت: در این خصوص به دنبال انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان غذا و دارو با هدف ایجاد مراکز ارائه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و گیاهان دارویی که حداقل استانداردها را رعایت کنند هستیم.

به گفته وی، وجود چنین مراکزی باعث گرایش مردم به این سمت و ارتقاء دانش عطاری‌ها و فعالیت آنها می‌شود.

وی افزود: همچنین، می‌توانیم در برخی از داروخانه‌ها، قفسه‌هایی را به گیاهان دارویی بسته بندی شده عاری از هر گونه میکروب با تاریخ تولید و انقضاء اختصاص دهیم تا نظارت بر این داروهای گیاهی از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت راحت تر انجام شود.

تدوین آیین نامه ساماندهی ارائه دهندگان خدمات طب سنتی مکمل

خدادوست در ادامه، یکی از چالش های موجود در حوزه طب سنتی را فعالیت برخی پزشکان عمومی بدون تخصص طب سنتی در این حوزه بیان کرد و افزود: در این زمینه آیین نامه ساماندهی ارائه دهندگان خدمات طب سنتی و مکمل با همکاری معاونت‌های درمان، آموزشی و دفتر حقوقی وزارت بهداشت تدوین شده است.

وی ادامه داد: در این آیین نامه مقرر شد تا پزشکانی که در حوزه طب سنتی فعالیت می‌کنند در آزمونی که توسط وزارت بهداشت برگزار می‌شود، شرکت کنند تا در صورت کسب نمره، محدوده فعالیت‌شان مشخص شود.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت در خصوص افرادی که پزشک نیستند و در زمینه طب سنتی فعالیت می‌کنند، گفت: برخی از این افراد در حوزه طب سنتی با تجربه بوده اما در خصوص علم پزشکی اطلاعی ندارند که همین مسئله ممکن است موجب آسیب به سلامت مردم شود.

خدادوست ادامه داد: افراد با تجربه در طب سنتی پس از ارزیابی می‌توانند در کنار اساتید علوم پزشکی در دانشکده‌های طب سنتی تدریس کنند.

پرورش و تکثیر زالوی عاری از میکروب توسط دانشکده بیولوژی دانشگاه تهران

معاون طب سنتی وزارت بهداشت همچنین، به استفاده از زالو درمانی در طب رایج و سنتی اشاره کرد و گفت: استفاده از زالو چه به عنوان ابزار پزشکی و چه به عنوان دارو نیاز به نظارت دارد که این نظارت باید توسط سازمان غذا و دارو صورت پذیرد.

خدادوست با اشاره به پرورش و تکثیر زالوی عاری از میکروب توسط دانشکده بیولوژی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: طی مکاتبه ای که با سازمان غذا و دارو داشتیم مقرر شد، در کمیته ای متشکل از وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های غذا و دارو، دامپزشکی، شیلات و دانشگاه علوم پزشکی تهران آیین نامه نحوه پرورش، تکثیر و توزیع زالوی بهداشتی با هدف جلوگیری از استفاده مجدد از زالوهای استفاده شده، تدوین شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.