×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
افزایش روزافزون سطح زیر کشت گل گاو زبان در مازندران

برآورد می‌شود بر روی کره زمین ۳۰ هزار تا ۷۵ هزار گونه گیاهی وجود داشته باشد و این در حالی است که کمتر از یک درصد این گونه ها شناسایی و ثبت شده است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۸۰ درصد مردم جهان برای درمان انواع بیماری‌ها از ۲۰۰ گونه گیاه دارویی متداول در جهان استفاده می کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران دارای ۶۷۸ هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی است که سالانه بالغ بر ۷۹۰ تن محصول از این سطوح تولید می شود.

محمد تقی شکوهی با بیان اینکه در سطح استان ۵ واحد فرآوری صنعتی تهیه و تولید عرقیات، عصاره و ماده اولیه داروهای گیاهی و ۲ واحد فرآوری سنتی خشک کنی و بسته‌بندی فعال و ۴ واحد سنتی گلاب‌گیری وجود دارد، افزود: استفاده از مواد موثره این گیاهان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی رویکرد جهانی به مصرف گیاهان دارویی و قابلیت رقابت گیاهان دارویی با سایر محصولات زراعی و باغی را از فرصت‌های پیش روی کشت گیاهان دارویی در مازندران دانست و یادآور شد: تنوع اقلیمی و رویشگاهی، تنوع گونه‌ای بالا در استان، وجود پتانسیل‌های زراعی و مناطق اکولوژیک متنوع توسعه کشت و وجود آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و آموزشی از نقاط قوت کشت گیاهان دارویی در استان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، نبود بازاریابی فعال بین‌المللی، نبود تضمین خرید و بیمه محصولات، نبود موسسه مستقل اداره امور بازرگانی گیاهان دارویی در استان، عدم آگاهی از نیاز بازار جهانی، عدم وجود بازار مناسب جهت ارایه گیاهان دارویی تولید شده و عدم جذب سرمایه‌گذاران اقتصادی جهت صادرات گیاهان دارویی را از جمله مشکلات تجارت گیاهان دارویی در مازندران برشمرد.

شکوهی افزود: مازندران با وجود استعدادهای بالقوه بی‌شمار، در حال شکوفایی چشمگیری در زمینه کشت و پرورش گیاهان دارویی است که در این میان گل گاوزبان از گونه‌هایی است که روز به روز سطح زیر کشت آن در حال افزایش است و بالاترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در مازندران را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تیره گل گاوزبان دارای ۱۳۱ جنس و ۲۲۰۰ گونه علفی، بوته‌ای یک ساله و چند ساله است گفت: گل گاوزبان گیاهی دو یا چند ساله به ارتفاع ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر و ساقه گل‌دهنده ۶۰ تا ۸۰ سانتی‌متری است که در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که این گل‌ها از نظر دارویی بسیار ارزشمند هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه این گیاه در استان‌های شمالی می روید و زمان گل‌دهی آن از نیمه اردیبهشت ماه آغاز و تا تیرماه ادامه دارد افزود: این گیاه در مازندران در سه منطقه نکا، رامسر و بهشهر کشت می‌شود.

وی یادآور شد: استفاده از گل گاوزبان ضد تشنج، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و برای درمان بیماران مبتلا به وسواس مفید است.

شکوهی افزود: متاسفانه صنایع فراوری گیاه گل گاوزبان در مازندران وجود ندارد و به صورت طب سنتی و جوشانده استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است: افزایش سطح زیر کشت، معرفی گونه‌های جدید با ارزش دارویی و جایگزینی داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی و کاهش ورود مواد اولیه داروهای شیمیایی از ثمرات توجه به گنجینه طبیعی کشور است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.