×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معرفی داروهای گیاهی رسمی ایران (۹): بِرن

برن

 

برن  BRAN

تولید شرکت دینه ایران

اشکال دارویی :

پودر در بسته های ۲۵۰ گرمی

 موارد مصرف :

برن در اختلالات دستگاه گوارش نظیر یبوست، بیماریهای دیورتیکولار روده بزرگ و سندرم روده تحریک پذیر بکار می رود. ملین های حجیم کننده مدفوع برای پیشگیری از یبوست در بیمارانی که در حین اجابت مزاج نباید تحت فشار باشند مانند بیمارانی که زخم برش فرج دارند، هموروئید، ترومبوزه دردناک، شقاق یا آبسه پرینه ای، فتق دیافراگم و تنگی آنورکتال مصرف می شود.

اجزاء فرآورده :

پودر برن از پوسته خارجی گندم تهیه شده است.

مواد موثره :

پلی ساکاریدها (سلولز – همی سلولز و پکتین ) پروتئین، چربی و املاح

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :

برن احتمالا از طریق جذب و نگهداری آب باعث افزایش حجم و رطوبت مدفوع شده و این افزایش حجم موجب تحریک روده بزرگ و افزایش حرکات دودی و در نتیجه کوتاه شده زمان عبور مواد از روده و افزایش دفعات دفع می گردد.

تداخل دارویی :

پودر برن باعث کاهش جذب برخی از مواد معدنی ( نظیر کلسیم، منیزیم، مس و روی )، ویتامین B12، گلیکوزیدهای قلبی و مشتقات کومارینی می گردد.

مقدارمصرف :

روزانه ۳-۲ بار یک یا دو قاشق غذاخوری از پودر برن را در یک لیوان آب میوه، شیر و یا سایر نوشیدنیها اضافه کرده ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از غذا میل شود.

موارد احتیاط :

۱- میلن ها در کودکان ( تا سن ۶ سال ) به جز با دستور پزشک نباید مصرف شوند. از آنجا که این کودکان قادر به توضیح علائم بیماری خود نیستند تشخیص دقیق بیماری بر مصرف این داروها ارجحیت دارد. بدین طریق می توان ازعواقب بیماری مانند آپاندیسیت یا بروز عوارض جانبی شدیدتر جلوگیری کرد.

۲- پودر برن باید با مقادیر زیاد مایعات مصرف شود. زیرا در صورت عدم مصرف کافی مایعات احتمال بروز انسداد مری و تراکم مدفوع در روده وجود دارد.

عوارض جانبی :

در شروع درمان ممکن است سنگینی و نفخ موقتی در بیماران ایجاد گردد که با ادامه درمان برطرف می شود. مصرف مقادیر زیاد از پودر برن، باعث انسداد روده  و مری( معمولا بدلیل مصرف کم مایعات ) می گردد. همچنین واکنشهای آلرژیک با مصرف دارو گزارش شده است.

موارد منع مصرف :

این فراورده مانند سایر داروهای ملین در آپاندیسیت و یا نشانه های آن، خونریزی رکتوم با علت نامشخص، نارسایی احتقانی قلب و انسداد روده ممنوعیت مصرف دارد. داروهای ملین حجیم کننده مدفوع در صورت وجود اشکال در بلع نباید مصرف شوند.

نکات قابل توصیه  :

۱- مصرف حداقل ۸-۶ لیوان آب در روز برای کمک به نرم شدن مدفوع و جلوگیری از کاهش آب بدن بیمار ضروری است. این امر به دلیل خروج حجم زیادی آب با مدفوع اهمیت دارد.

۲- مصرف طولانی مدت این داروها که بصورت عادت درآمده باشد ممکن است باعث وابسته شدن کار روده ها به این دارو هاشود.

۳- داروهای ملین نباید بیشتر از یک هفته ( مگر با دستور پزشک ) یا در موارد غیر ضروری ( مانند عدم اجابت مزاج طی یک یا دو روز ) مصرف شود.

۴- از مصرف داروهای ملین تا دو ساعت بعد از مصرف سایر داروها خودداری شود.

  1. دکتر علی شفقت

    با سلام
    چرا در معرفی داروهای گیاهی رسمی ایران، در بخش مطالب مرتبط، شماره ۱۰ نمایش داده نمی شود؟؟؟/
    چرا در همین مبحث(معرفی داروهای گیاهی رسمی ایران (۱۰) ، تصویر ارسالی و واقعی دارو سانسور شده و تصویر اصلی نشان داده نشده است؟؟؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.