×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

متخصصان هندی می‌گویند این گیاه سبز رنگ که در ارتفاعات هیمالیا پیدا شده، می‌تواند آنزیمی ترشح کند که به عنوان یک فاکتور ضد پیری عمل می‌کند.

کارشناسان مرکز مطالعاتی بیورسیورس در انستیتو CSIR هند می‌گویند، این گیاه تازه کشف شده پوتنتیلا آتروسانگوئینا (potentilla atrosanguinea) نام دارد و در ارتفاعات هیمالیا در نزدیکی منطقه‌ای به نام «کانزوم» دیده شده است. این گیاه آنزیم «سوپراکسید دیسموتاز» ترشح می‌کند. این آنزیم برای خنثی کردن مولکول‌های رادیکال و مضر سوپراکسید در سلول‌های گیاهی و جانوری مورد نیاز است.

پزشکان هندی می‌گویند در آینده می‌توان از این آنزیم در تولید لوازم پزشکی، آرایشی، غذایی و یا حتی در محصولات گیاهی استفاده کرد.

دکتر سانجای کومار مدت یک و نیم دهه است که روی این پروژه کار می‌کند و در نهایت موفق شده است ژنی را در این آنزیم قرنطینه کرده و آن را تخمیر کند. متخصصان هندی این گیاه را تنها در ارتفاعات ۴۵۰۰ متری کوه‌های هیمالیا پیدا کرده‌اند و آزمایشات مختلفی روی آن انجام داده‌اند تا دریابند که چطور گیاه مزبور می‌تواند در برابر سرمای شدید، حرارت زیاد و شدت نور زیاد، مقاومت کند.

این گیاه آنزیم «سوپراکسید دیسموتاز» ترشح می‌کند. این آنزیم برای خنثی کردن مولکول‌های رادیکال و مضر سوپراکسید در سلول‌های گیاهی و جانوری مورد نیاز است.

دکتر سانجای کومار تشریح کرد: آنزیم SOD در بدن تمام موجودات زنده از جمله گیاهان، جانوران و حتی انسان‌ها وجود دارد اما نوعی از آن که در گیاه مزبور موجود است یک آنزیم حیاتی بوده که با کنترل فرآیند سمی شدن اکسیژن ناشی از استرس اکسیدیته در هر ارگانیزم زنده، مرتبط است.

دکتر سانجای می‌گوید: ما در ابتدا استفاده از این آنزیم برای تقویت عمر مفید میوه‌ها را آزمایش کرده و به نتایج مثبتی دست یافته‌ایم.

وی معتقد است از این گیاه می‌توان در تولید کرم‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها و همچنین در پروسه‌های ذخیره‌سازی مواد غذایی فرآوری نشده و حفاظت از گیاهان در برابر شرایط استرس‌زا نظیر خشکی و گرمای شدید بهره جست.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.