×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اولین باغ گیاهان دارویی فارس احداث می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، علی جواهری با بیان اینکه با توجه به ظرفیت های زیاد استان فارس در زمینه گیاهان دارویی، به منظور آموزش وآشنایی هر چه بیشتر بهره برداران اولین اقدام انجام شده ایجاد کلکسیونی از گیاهان دارویی در سطحی محدود در ایستگاه حسین آباد شیراز بوده، گفت: در مرحله بعد با عقد قراردادی با بخش خصوصی، بحث احداث باغ گیاهان دارویی استان را که هم از نظر سطح و تنوع گیاهان یک مجموعه قابل ارائه و حتی منحصر به فرد در سطح کشور باشد، دنبال کرده ایم.

وی ادامه داد: مطابق قرارداد عملیات اجرایی این پروژه به زودی آغاز و طی چند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

معاون فنی منابع طبیعی فارس بیان کرد: احداث این باغ علاوه بر اینکه گیاهان دارویی مورد نیاز شرکت سازنده خود را تامین می کند، می تواند جهت آشنایی و ارائه بذرها و نهال های گونه های متعدد دارویی به افرادی که در سطح استان علاقه مند به پیگیری این مبحث هستند، موثر باشد.

حدود ۵۰ گونه گیاهی شاخص در فارس وجود دارد

جواهری با بیان اینکه حدود ۵۰ گونه گیاه دارویی شاخص و رایج در سطح فارس وجود دارد، گفت: آنغوزه، ریشه شیرین بیان، باریجه، وشا، موز و گل نرگس و اسطوخودوس از جمله مهم ترین گیاهان دارویی کشت شده در استان هستند.

وی با اشاره به اینکه توسعه این گونه های شاخص از جمله مواردی بوده که در منابع طبیعی دنبال شده است، بیان کرد: برای اینکه گونه خاصی توسعه یابد، هم باید خود گونه مستعد این امر باشد و هم اینکه اراضی که قرار است گونه در آن کشت شود استعداد پذیرا بودن آن را داشته باشد.

معاون فنی منابع طبیعی فارس افزود: بارندگی، درجه حرارت، میزان تبخیر، جنس و بافت خاک، رطوبت نسبی و تابش خورشید از جمله نکات کلیدی هستند که مشخص می کند آیا یک گونه گیاهی مستعد رشد در منطقه ای خاص است یا خیر.

جواهری اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم ۵۰ گونه شاخص گیاهان دارویی استان را توسعه دهیم برای مشخص کردن این نکته که در کدام کشت رشد و توسعه موجود است، قرارداد “مطالعه امکان سنجی توسعه گیاهان دارویی” را با دانشگاه شیراز منعقد کرده ایم.

وی تصریح کرد: در این توسعه، سعی کرده ایم از بین چند گونه ای که در منطقه ای خاص امکان کشت آن ها وجود دارد، به سمت توسعه گونه ای حرکت کنیم که توجیه اقتصادی بهتری برای بهره برداران داشته باشد.

شش گونه گیاهان دارویی استان در معرض تهدید هستند

معاون فنی منابع طبیعی فارس گفت: در بین سایر گونه های گیاهی دارویی استان سه گونه انار شیطان، شیشم، باریجه، وشا و جاشیر خوراکی و مورد از جمله مواردی هستند که در معرض تهدید قرار دارند.

جواهری ادامه داد: به این معنا که این گونه ها هنوز به مرز در شرف انقراض نرسیده اند، با این وجود نسبت به سایر گونه ها در خطر بیشتری هستند.

هنوز هیچگونه گیاهی در شرف انقراضی در استان شناسایی نشده است

وی با بیان اینکه برای حفظ این سه گونه در معرض تهدید تمهیدات مختلفی از سوی منابع طبیعی ترتیب دیده شده، عنوان کرد: بعضی از مناطق رویشگاه این گیاهان ذخیره گاه جنگلی اعلام شده اند.

معاون فنی منابع طبیعی فارس در توضیح ذخیره گاه جنگلی، ابراز داشت: ذخیره گاه جنگلی منطقه حفاظت شده ای که با فنس کشی و حصار کشی و وجود نگهبان و با کنترل دائم از تخریب، تصرف و تجاوز در آن جلوگیری و زمینه زادآوری گونه های مهم فراهم شود.

سطح مراتع فارس ۷.۳ میلیون هکتار است

جواهری در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با اشاره به اینکه سطح مراتع فارس برابر با ۷.۳ میلیون هکتار است، یادآور شد: بیش از ۶۰ هزار خانوار بهره بردار در قالب بیش از چهار و ۲۰۰ عرف مرتعی، از این سطح استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه هر گونه بهره برداری از مرتعی در دو قالب پروانه چرا یا طرح مرتع داری انجام می شود، گفت: پس از ارائه مجوزها، مباحث نظارتی پیش می آید که ما در کل شهرستان های استان بدین منظور اکیپ مدیریت چرا متشکل از کارشناس مرتع، کارشناس حقوقی و کارشناس یگان حفاظتی را ساماندهی کرده ایم.

معاون فنی منابع طبیعی فارس یادآور شد: مدیریت چرا با ورود به بحث نظارت، مواردی نظیر رعایت ضوابط لازم توسط بهره بردار از جمله عدم وجود دام مازاد در مرتع، عدم اجاره مرتع و عدم ورود زودتر از موقع یا خروج دیرتر از موقع را بررسی می کنند.

جواهری با بیان اینکه تعداد زیاد مراتع باعث می شود که نتوان همه را به خوبی کنترل کرد و این مسئله ای است که در تمام کشور وجود دارد، گفت: البته موارد تخلفی که منجر به ابطال پرونده چرا یا طرح مرتع داری شوند، کشف شده است.

وی تاکید کرد: اگر زیرساخت های لازم مانند نیرو انسانی، خودرو و اعتبار شود می توان امر نظارت را تقویت کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.