×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کمبود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی شیرابه آنغوزه در کهگیلویه‌ و‌ بویراحمد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، عزت‌الله بهشتی‌فر با اشاره به ظرفیت‌های بالای کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید گیاهان دارویی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی مناسب برای تولید و فرآوری گیاهان دارویی در استان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سال جاری بیش از هشت هزار هکتار از اراضی طبیعی و مراتع استان زیر کشت گیاهان دارویی از جمله آنغوزه رفت.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی علاوه بر اینکه باعث حفظ پوشش گیاهی و صیانت از مراتع می‌شود، بیان کرد: اشتغال‌زایی و تقویت اقتصاد درون‌زا از جمله مهم‌ترین اثرات کشت گیاهان دارویی در مراتع استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: استقبال عشایر و مرتع‌داران از کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان به‌ خصوص در شهرستان بویراحمد چشمگیر است.

بهشتی‌فر با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی در مراتع باعث ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و محافظت از منابع طبیعی می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از گیاهان استراتژیک در این زمینه گیاه آنغوزه است و در سال جاری بیش از هفت هزار هکتار از مراتع بویراحمد زیر کشت این گیاه رفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: از هر هکتار گیاه آنغوزه ۱۶۰ کیلوگرم شیرابه تولید می‌شود و به قیمتی بیش از ۱۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به ضرورت وجود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی شیرابه آنغوزه در استان بیان کرد: با این کار ارزش افزوده محصولات تولیدی در این محصول خواهد شد.

به گزارش فارس، آنغوزه که با عنوان انجدان نیز از آن یاد می‌شود گیاهی است به ارتفاع ۲ تا ۲/۵ متر دارای ریشه ضخیم و محتوی شیره شیری رنگ با بوی قوی، ساقه آن ضخیم و استوانه‌ای و گل‌های آن زرد رنگ است.

برای به دست آوردن آنغوزه که صمغ این گیاه است گیاه را از حد فاصل ریشه و ساقه قطع می‌کنند و شیره‌ای که از محل قطع خارج می‌شود آنغوزه نام دارد که مصرف پزشکی و درمانی داشته، این گیاه در خراسان به اسم خورکما یا آنگوزاکما و یا کورن‌کما هم نامیده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.