×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامانه : بابونه تقویت کننده بدن است و به هضم غذا کمک مى‌کند چرا که هر دارویى که مقوى معده است و در هضم غذا تأثیر دارد، مقوى عمومى بدن هم هست، زیرا یکى از علل ضعف بدن، ضعف معده است.


 

به گزارش تسنیم، بابونه یکی از گیاهان دارویی است که تقویت کننده عمومی بدن است و دارای خواص شگرف و شفابخش در درمان برخی از بیماری‌هاست.


خواص درمانی بابونه

۱- بابونه تقویت کننده بدن است و به هضم غذا کمک مى‌کند چرا که هر دارویى که مقوى معده است و در هضم غذا تأثیر دارد، مقوى عمومى بدن هم هست، زیرا یکى از علل ضعف بدن، ضعف معده است. ضعف معده باعث کمتر هضم شدن غذاها خواهد شد و موجب می‌شود موادغذایی ضروری کمتری جذب بدن شود.

از دیدگاه فیزیولوژى، هر عضوى که کار مى‌کند، خون به مقدار بیشتر از معمولى در شرایین و مویرگ‌هاى آن عضو گردش مى‌کند و در کسانى که معده‌شان ضعیف است، براى هضم غذا، خون به مدت طولانى‌تر، متوجه اطراف معده و روده‌ها مى‌شود و از توجه به سایر نقاط بدن باز مى‌ماند. بنابراین، یک نوع کم خونى نسبى، ضمن هضم غذا در این قبیل اشخاص دیده مى‌شود و همین کم خونى نسبى، به خودى خود، باعث ضعف در همه اعضاى بدن مى‌شود.

علاوه بر این، کسانى که معده شان به سختى غذا را هضم مى‌کند، مقدارى از انرژى و قواى ذخیره بدنشان به مصرف هضم غذاها مى‌رسد و این مسئله نیز در تشدید ضعف بدن تأثیر دارد.

کسانى که سوءهاضمه دارند، غذاها در لوله هاضمه آن ها بیشتر مانده و بر اثر طول مدت تخمیر پیدا مى‌کند و مقدارى مواد سمّى که تولید می‌شود و جذب آن ها به بدن باعث ضعف و کم خونى مى‌شود. در چنین افراد مبتلا به سوء هاضمه و ضعف معده، مناسب تر این است که دارویى به کار برند که اولا، معده آن ها را تقویت کند و درنتیجه غذاها به سرعت و سهولت هضم شوند؛ ثانیا، داروى مزبور اثرات مضر بعدى نداشته باشد.

گل بابونه بدون کوچک ترین شک، یکى از این داروهاى ایده آل است که نوشیدن دم کرده آن، معده را تقویت و غذاها را به سرعت و سهولت هضم مى‌کند و به علت جذب کامل شیره غذاها، در تقویت عمومى بدن مؤثر است. براى این کار همان طور که چاى مصرف عمومى و جهانى پیدا کرده است، بابونه نیز باید به منزله چاى در خانواده‌ها مصرف شود، چنانکه در اروپا و آمریکا چنین است.

اگر مى خواهید معده شما به مرور و به اندازه کافى تقویت شود، جوشانده یا خیسانده گل بابونه را به مقادیر کم و در فواصل غذاها به طور مکرر مصرف کنید. مقدار مصرف آن ۱۰ تا ۲۰ گرم گل بابونه در یک لیتر آب جوش  ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد، آن گاه آن را صاف کنید و با کمى شکر نیز شیرین شود. این مقدار گل بابونه خوراک یک شبانه روز است که به تدریج، در فواصل غذا باید میل شود.»


۲٫ بابونه نفخ معده و قولنج‌هاى دردناک و تشنجى روده ها را که بر اثر نفخ پیدا مى‌شود، از بین مى‌برد. سوء هاضمه یکى از بزرگ ترین علل نفخ معده است که غالبا پس از آن قولنج‌هاى دردناک بروز پیدا می‌کند، زیرا بر اثر دیر هضم شدن غذاها مواد غذایى به مدت بیشترى در معده مانده، حالت تخمیرى پیدا کرده و گاز تولید مى‌کند. فشار این گاز، غالبا در روده‌ها تشنج ایجاد کرده، تشنج باعث درد مى‌شود و یکى از مؤثرترین داروها در این مورد، بابونه است که نفخ معده و روده ها را از بین مى‌برد.

۳٫ بابونه در درمان کردن میگرن و دردهایى است که در گریپ بروز مى‌کند؛ از قبیل سردرد، کمردرد و … به شرطى که به مقدار کافى تجویز شود (یک قاشق سوپ خورى گل بابونه در ۱۰۰ سی سی آب جوشیده، دم کرده و مصرف شود). علت از بین رفتن و آرامش درد این است که بابونه اثر بى حس کنندگى و ضد تشنج دارد.

۴٫ چهارمین خاصیت طبى بابونه، که شاید فواید دیگر آن را تحت الشعاع قرار دهد، خاصیت ضد میکروبى و ضد ورم و ضد عفونى کنندگى آن است، و آن به علت وجود یک یا چند آنتى بیوتیک قوى در آن است. پس از خوردن دم کرده بابونه، گلبول‌هاى سفید خون سه برابر شده و التهابات و ترشحات چرکى مخاط‌ها درمان مى‌شود.

۵٫ پنجمین خاصیت بابونه، خاصیت ضد کرم است. اگر یک قاشق سوپ خورى گل بابونه را در یک فنجان آب، به مدت پنج دقیقه بجوشانند سپس پنج دقیقه دم کنند و صبح ناشتا آن را مصرف کنند و به همین طریق، ظهر و شب، نیم ساعت قبل از غذا بخورند (بدون قند) کرم هاى روده کشته شده و دفع مى‌شوند.

۶٫ در اختلال قاعدگى زنان و قاعدگى‌هاى دردناک، بابونه خیلى مؤثر است. هم چنین در قطع قاعدگى مفید واقع مى‌شود ولى زنان باردار، به خصوص در ماه‌هاى اول حاملگى باید از مصرف آن خوددارى کنند.

۷٫ بابونه مصرف خارجى (غیر خوراکى) نیز دارد و علاوه بر درمان ورم ملتحمه چشم و سایر ورم‌ها، براى معالجه رماتیسم و انواع دردهاى عصبى و نقرس نیز، مالیدن روغن بابونه مفید واقع مى‌شود.

براى به دست آوردن روغن بابونه باید ۲۵ گرم گل خشک بابونه را در ۱۲۵ گرم روغن زیتون مخلوط کرد و آن را مدت یک ساعت و نیم، روى آتش بگذارند تا داغ شود، سپس آن را در ظرف سر بسته اى ریخته و به شدّت، تکان دهند و بعد آن را صاف کنند و ۲۰- ۱۰ گرم کافور هم به آن اضافه کنند. هنگامى که درد روماتیسم در ناحیه اى شروع مى‌شود، با این روغن دست خود را آغشته و محکم به آن ناحیه مالش دهند، درد به زودى ساکت خواهد شد.

۸٫ جوشانده گل بابونه یا به خصوص تنتور آن، براى طلایى کردن موهاى بور و بور کردن موهاى خرمایى رنگ، امروزه به مقدار فوق العاده زیادی مصرف مى‌شود. این لوسیون‌ها روى پوست و موى سر اثر فوق العاده رضایت بخش دارد، موها به واسطه وجود لعاب مخصوصى که در گیاه موجود است، نرم و برّاق مى‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.