×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید نخستین داروی گیاهی دامپزشکی آبزیان در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، این داروی گیاهی جایگزین داروی سرطان زا ‘ تراتوژن ‘ (جهش زای ژنتیکی) و آلاینده زیست محیطی ‘ مالاشیت ‘ شده است.

مصطفی شریف روحانی در خصوص دستاورده های جدید این کانون افزود: مدت بسیاری ماده مالاشیت به عنوان داروی ضد عفونی کننده آبزیان پرورشی در جهان مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه پس از تحقیقات وسیع ثابت شد که این ماده سرطان زا و برای سلامت انسان ومحیط زیست مضر است، این موضوع توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید و مصرف آن ممنوع شد.

وی بیان کرد: مصرف این دارو نیز در ایران پس از بررسی های سازمان دامپزشکی کشور ممنوع و کار تحقیقاتی برای جایگزینی این دارو در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشورآغاز شد، متاسفانه داروهای مختلفی هم که در اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان جایگزین مالاشیت معرفی شده اند تماما ماهیت شیمیایی دارند.

شریف روحانی اظهارکرد: تحقیقات برای جایگزینی ‘ مالاشیت ‘ از سال ۱۳۸۲در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور وبا همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران آغاز شد.

وی یادآورشد : پس از هشت سال تلاش و تایید اختراع درسازمان پژوهش های علمی وصنعتی کشور با پیگیری کانون هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروری و تفاهم نامه تجاری سازی، دانش فنی کاربرد اسانس آویشن شیرازی به عنوان داروی ضد عفونی کننده آبزیان پرورشی، فیمابین موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و شرکت داروسازی باریج اسانس (دانش بنیان) در دومین فن بازار ملی کشور منعقد شد.

شریف روحانی گفت: اولین داروی گیاهی دامپزشکی آبزیان با نام تجاری ‘ آویشیت ‘ که مترادف نام ماده شیمیایی و سرطانزای ‘ مالاشیت ‘ است به تایید سازمان دامپزشکی کشور رسیده و موافقت اولیه تولید را دریافت کرد.

دبیرکانون هماهنگی دانش وصنعت آبزی پروری معاونت علمی بیان کرد: بهره برداری از خط تولید این داروی گیاهی وبومی در شرکت داروسازی باریج اسانس در هفته پژوهش سال جاری انجام خواهد شد ولازم است سازمان شیلات ایران ، سازمان دامپزشکی کشور و اتحادیه ها وتشکل های صنفی آبزی پروری در کشور زمینه ترویج و معرفی این محصول سبز را در داخل کشور فراهم کنند.

وی همچنین از سازمان دامپزشکی کشور تقاضا نمود به منظور حمایت از تولید سالم داخلی و ارتقاء ضریب امنیت وسلامتی جامعه از یارانه کود وسم برای کاهش قیمت عرضه این محصول تا ترویج کامل به این فرآورده اختصاص دهند.

شریف روحانی درباره صادرات این محصول افزود: در حال حاضر تلاش می شود محصول دانش بنیان آویشیت در مقاله ها و مجامع بین المللی به جهان معرفی شود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.