×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مصاحبه اختصاصی با دکتر قاسمی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس

مصاحبه اختصاصی شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی با جناب آقای دکتر محمدمهدی قاسمی، رئیس محترم سازمان جهادکشاورزی استان فارس در جشنواره ملی گیاهان دارویی و طب سنتی

.

با عرض سلام و تشکر بابت وقتی که به این مصاحبه اختصاص دادید، لطفا در مورد وضعیت فعلی تولید گیاهان دارویی در استان فارس توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

بدلیل پتانسیل های طبیعی و اقلیمی، استان فارس دارای قابلیت های ویژه ای در زمینه تولید گیاهان دارویی است منتها تاکنون بیشتر میزان تولید گیاهان دارویی استان بصورت برداشت از طبیعت بوده و کمتر به تولید زراعی و صنعتی آنها توجه شده است. بیشترین میزان برداشت شیرین بیان از طبیعت در سطح ایران مربوط به استان فارس است. البته در زمینه کشت گیاهان دارویی از قدیم تاکنون فعالیت هایی انجام شده است بطور مثال گل محمدی داراب و میمند مشهور می باشند، انجیر و انار نیز در استان فارس سطح زیر کشت بالایی دارند و در مورد تولید زعفران، پس از استان خراسان رتبه دوم کشور را داریم. سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یک استراتژی تعریف کرده است که این استان در سال های آینده مرکز تولید و تجارت گیاهان دارویی بشود. از طرف دیگر استان فارس دارای ۱۳ تا ۱۴ هزار فارغ التحصیل رشته کشاورزی است که عضو نظام مهندسی هستند و این یک پتانسیل بالا از لحاظ نیروی انسانی تحصیلکرده می باشد. بطور کلی گیاهان دارویی از دو جنبه برای ما مهم است: اولا از لحاظ نیاز کمتر به آب (بطور کلی تقریبا یک سوم گیاهان زارعی) و دوما از نظر سودآوری و اقتصادی. ما بدنبال حمایت و راه اندازی شرکت های کشت و صنعت گیاهان دارویی هستیم تا زنجیره تولید تا فرآوری و رسیدن به درآمدزایی پایدار ایجاد شود.

.

استان فارس تقریبا به سه بخش سردسیر، معتدل و گرمسیر قابل تقسیم است. آیا شما برنامه ای برای آمایش سرزمین و مدیریت کشت گیاهان دارویی در سطح استان با توجه به تنوع اقلیمی آن دارید؟

بله، مطالعات اولیه انجام شده است و فلور گیاهی استان مشخص گردیده است. برای این اقدام نیاز به مطالعات بیشتر داریم.

.

آیا یارانه کشت به گیاهان دارویی تعلق می گیرد؟

ما حمایت هایی از کشت برخی از گیاهان دارویی که نهاده های اولیه شان گرانقیمت و پرهزینه است انجام می دهیم مانند زعفران ولی در مورد یارانه کشت تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. برنامه هایی در این زمینه وجود دارد و در صورتی که بخواهیم با توجه به بحران آب تغییر الگوی کشت بدهیم، این موضوع اهمیت خاصی پیدا می کند. جهاد کشاورزی استان فارس الان آمادگی دارد که برای کشت گیاهان دارویی نهاده های موردنیاز را مانند کود و … بصورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار بدهد زیرا در حال حاضر گیاهان دارویی جزو استراتژی های ما قرار گرفته اند و تامین ملزومات تولید و فرآوری آنها در برنامه های سازمان قرار دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.