×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خانمها باید این گیاهان را بشناسند

امروزه در سراسر جهان دوستداران و علاقه‌مندان به شیوه‌های درمانی طبیعی، یک داروخانه کوچک گیاهی در آشپزخانه خود تدارک دیده و بسیاری از گیاهان دارویی شفابخش را به‌جای انواع مسکن‌ها و داروهای شیمیایی در این داروخانه کوچک نگهداری می‌کنند. این داروخانه می‌تواند انواع گیاهان دارویی چون آویشن، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان، بابونه، جوانه گندم، زنجبیل، هل، انواع چای‌های گیاهی، عصاره رزماری، روغن‌زیتون، اسانس نعناع یا پونه را در خود جای دهد.

 شما نیز می‌توانید با داشتن چنین داروخانه کوچکی، خود و خانواده‌تان را از مصرف انواع مسکن‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها بی‌نیاز کنید. تنها کافی است ۱۰۰ گرم از هر یک از گیاهانی که به شما معرفی می‌کنیم، برای جعبه گیاهان دارویی خود تهیه کنید و با مشاوره با متخصص طب سنتی از خواص درمانی آنها بهره‌مند شوید.

 

تنظیم قاعدگی با عرق گزنه

نوشیدن روزانه یک فنجان عرق گزنه تاثیرات قابل‌ملاحظه‌ای در کنترل و تنظیم قاعدگی در زنان دارد. درمانگران طب سنتی تاثیر این نوشیدنی گیاهی را در تنظیم قاعدگی و درمان اختلال‌های ناشی از آن بسیار موثر می‌دانند و معتقدند نوشیدن عرق گزنه می‌تواند به درمان افرادی که برای مدتی قاعده نشدند، کمک کند. عرق گزنه علاوه بر خواص بی‌نظیرش در تقویت قوای بدنی و بنیه جسمانی در تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه نیز بسیار موفق عمل می‌کند. زنان با نزدیک شدن به روزهای قاعدگی خود می‌توانند با نوشیدن روزانه یک تا ۲ فنجان از این دمنوش، روزهای قاعدگی را با درد کمتر و آرامش بیشتری سپری کنند.

 

درمان باز بودن منافذ پوست با مریم گلی

بسیاری از خانم‌ها از باز شدن منافذ پوست‌شان شکایت دارند و برای برطرف کردن آن دست به دامن شیوه‌های تهاجمی در طب رایج می‌شوند، درحالی‌که در میان شیوه‌های طبیعی درمانی در طب سنتی و مکمل روش‌های بی‌عارضه و غیرتهاجمی برای درمان این مشکل وجود دارد.

درمانگران طب سنتی کمپرس جوشانده سه گیاه مریم گلی، آویشن و مرزنگوش را برای درمان این عارضه توصیه می‌کنند. برای تهیه این محلول برگ‌های تازه و سبز این سه گیاه را به تعداد مساوی در آب ریخته و بگذارید تا بجوشد. پس از آن ماده به‌دست آمده را صاف کرده و بگذارید سرد شود. کمپرس کردن این محلول کمک می‌کند تا منافذ باز موجود در پوست‌های چرب بسته و منقبض شود.

 

با وانیل از استرس فاصله بگیرید

درمانگران رایحه درمانی بوییدن وانیل را برای کنترل و درمان استرس ناشی از کار روزانه و فعالیت‌های روزمره به بیماران خود توصیه می‌کنند. به اعتقاد این گروه بوییدن عصاره یا اسانس وانیل که به عنوان یکی از آرام‌بخش‌ترین گیاهان دارویی در جهان شناخته می‌شود، تاثیر زیادی در کاهش استرس، کنترل ضربان قلب و تسکین اضطراب در افراد دارد. بهترین روش برای استفاده از رایحه عصاره وانیل آن است که یک تا ۲ قطره از این عصاره را روی یک پنبه گلوله شده بریزید و آن را در محل کار یا زندگی خود قرار دهید.

 

درمان کم‌خونی با دارچین

بسیاری از درمانگران طب سنتی و مدرن به تاثیر دارچین بر حفظ جوانی و نشاط عمومی بدن اشاره می‌کنند و بر این باورند که دارچین یکی از مفیدترین گیاهان دارویی برای درمان کم‌خونی و افزایش توانایی و عملکرد عمومی بدن است. این درمانگران به مراجعین خود توصیه می‌کنند در طول هفته ۲ تا ۳ فنجان از دمنوش یا چای گیاهی دارچین را بنوشند تا به این ترتیب از خواص درمانی این گیاه دارویی بهره‌مند شوند. علاوه بر نوشیدن دمنوش دارچین، می‌توانید پودر این گیاه خوشبو را به چای سبز اضافه کنید یا آن را به‌عنوان چاشنی روی غذای خود بریزید.

 

درمان پوست چرب با جو

یکی از طبیعی‌ترین شیوه‌های درمان پوست چرب استفاده از ماسک گیاهی جوی دو سر است. بسیاری از زنان در کشورهای اروپایی با استفاده از این ماسک خود را از مصرف انواع کرم‌ها و لوسیون‌های برطرف کننده چربی پوست بی‌نیاز می‌کنند. برای تهیه این ماسک کافی است ۲ قاشق آرد جوی دو سر را با ۳ تا ۴ قاشق ماست کم‌چرب مخلوط کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی نواحی چرب صورتتان مثل پیشانی، اطراف بینی و چانه بگذارید. با استفاده از این ماسک سه‌‌بار در هفته، در عرض ۳ تا ۴ هفته خواهید دید از میزان چربی پوست شما به مرور کاسته می‌شود.

 

پیشگیری از ترش کردن معده با گشنیز

گشنیز از جمله سبزی‌های فصل بهار است که بسیاری از مردم از آن در سبدغذایی خانواده استفاده می‌کنند. بسیاری از خانم‌ها آن را در میان سبزی پلو یا سبزی انواع خورش‌ها قرار می‌دهند و به کمک آن غذاهای خوش آب و رنگی برای خانواده خود تهیه می‌کنند. اما شاید کمتر کسی به خواص درمانی و شفابخش کم نظیر این سبزی خوش آب و رنگ دقت کرده باشد.

به اعتقاد درمانگران طب سنتی گنجاندن گشنیز در سبدغذایی روزانه برای افرادی که پس از خوردن غذا دچار ترش کردن معده می‌شوند، بسیار مفید است. تنها کافی است میزان گشنیز موجود در سبزی خوردن را کمی بیشتر کرده و همراه با وعده‌های غذایی خود از این سبزی نیز میل کنید.

 

تسکین دردهای بارداری با رایحه سنبل

شیوه درمانی رایحه درمانی یکی از روش‌های درمانی طبیعی است که کاربرد آن در زمینه تسکین دردها و آرامش‌بخشی به سرعت مورد توجه بسیاری از پزشکان و متخصصان طب رایج قرار گرفت. امروزه در بسیاری از کلینیک‌ها از شیوه درمانی رایحه درمانی برای تسکین دردها و آرامش‌بخشی به بیماران پیش و بعد از عمل‌های جراحی استفاده می‌کنند. درمانگران این شیوه درمانی با استفاده از رایحه گیاه سنبل یا رایحه گیاه رزماری به تسکین دردهای زایمان و دردهای پیش از زایمان و دردهای بعد از زایمان می‌پردازند.

به این ترتیب بیمار با بوئیدن رایحه گیاهان ذکر شده علاوه بر تسکین دردهای آنها همانند قرص‌های آرامش‌بخش، بیمار را آرام و ریلکس می‌کنند. علاوه بر این استشمام روغن و عصاره اسطوخودوس و مصرف موضعی آن در ناحیه شکم زنان باردار به صورت همزمان تاثیر زیادی بر کاهش دردهای ناشی از بارداری به‌ویژه در ماه‌های آخر دارد.

 

لوسیون گیاهی برای پوست‌های خشک

استفاده از لوسیون برگ و جوانه بادرنجبویه برای برطرف شدن خشکی پوست بدن بسیار مناسب است. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم است برگ و جوانه گیاه بادرنجبویه را در آب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید، سپس مخلوط به دست آمده را صاف کرده و بگذارید سرد شود. این لوسیون را می‌توانید با کمک پنبه یا با کمپرس کردن روی پوست صورت استفاده کنید. به این ترتیب با کمک این گیاه دارویی می‌توانید با چین و چروک صورت مبارزه کرده و زمان ظهور آن را روی صورت‌تان به عقب بیندازید.

 

تقویت ناخن‌ها با لوسیون ذرت

این لوسیون یکی از انواع لوسیون‌های طبیعی است که تاثیر بسیار زیادی در افزایش میزان استقامت و استحکام ناخن‌ها دارد. این لوسیون که به راحتی در منزل نیز تهیه می‌شود حاوی مقدار زیادی ویتامینB است که در رشد و افزایش استحکام ناخن‌ها بسیار موثر است. برای تهیه این لوسیون کافی است دانه‌های ذرت را در دستگاه مخلوط‌کن ریخته و مقداری شیر به آن اضافه کنید. پس از مخلوط کردن این ترکیب، آن را صاف کرده و به صورت موضعی روی ناخن‌ها بمالید. این لوسیون شیری رنگ علاوه بر آنکه مقادیر قابل‌توجهی ویتامین B در خود دارد، منبع سرشاری از کلسیم و آهن نیز محسوب می‌شود که مصرف موضعی آن برای افزایش استقامت و استحکام ناخن بسیار موثر است.

 

تسکین التهاب‌های کلیه

شاید کمتر کسی درباره خاصیت شفابخش خاکشیر در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از خاکشیر هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است و وجود سنگ در کلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار وی شده است. در این حالت نوشیدن روزانه ۴ تا ۵ لیوان خاکشیر که با شیرینی طبیعی مثل سکنجبین شیرین شده باشد بسیار مفید دانسته شده است.

 

تاثیر زیره بر نفخ

زیره سبز یک ضدنفخ واقعی است. در مواقعی که دچار دل درد ناشی از نفخ می‌شوید بهترین کار خوردن یک لیوان از جوشانده زیره سبز است. این کار کمک می‌کند تا نفخ آرام آرام برطرف شده و درد ناحیه شکم نیز تسکین پیدا کند، اما این شیوه تنها برای افراد بزرگسال و زنانی که با مصرف برخی از خوراکی‌ها دچار نفخ می‌شوند، توصیه می‌شود.

برچسب ها :
  1. دنیا

    سلام. این جوشونده که برای باز بودن منافذ گفتین حتمن باید برگ تازه باشه؟ خشک نمیشه؟؟ آخه برگ تازه آویشن و مرزنگوش و مریم گلی رو تو تهران از کجا باید گیر آورد؟؟

    • جلال عباسیان

      با سلام
      استفاده از خشک شده اون هم مشکلی نداره و میتونید استفاده کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.