×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی “مهدی فرخوی” در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهارکرد: برای فرهنگ‌سازی در زمینه تولید و مصرف گیاهان دارویی در صدد هستیم کشاورزان را به کشت گیاهان دارویی ترغیب کنیم تا به جای کشت محصولات زراعی به کشت گیاهان دارویی که یکی از مزیت‌ها و پتانسیل‌های کشورمان است، بپردازند.

وی یکی از دلایل بی‌دقتی برای کشت گیاهان دارویی را نبود بازار‌های مناسب دانست و افزود: با توجه به وجود مجموعه جامعی از گیاهان دارویی باید بتوانیم پل ارتباطی بین بازار تولید و خرید گیاهان دارویی را در کشور ایجاد کنیم تا ضمن افزایش اطلاعات درباره مزایای کشت و تولید گیاهان دارویی، در ترویج مصرف آن نیز گام‌های موثری برداریم.

فرخوی با اشاره به نبود فرهنگ‌سازی مناسب برای کشت و مصرف گیاهان دارویی به عنوان یکی از مشکلات بخش کشاورزی، تصریح کرد: مصرف گیاهان دارویی در سال‌های گذشته روند رو به کاهشی را طی کرده که یکی از دلایل آن گسترش شیوه‌های درمانی جدید با داروهای نوین و غفلت نسبت به نقش گیاهان دارویی در پیشگیری از بیماری‌هاست.

این کشاورز افزود: فرهنگ‌سازی نسبت به جایگاه واهمیت گیاهان دارویی می‌تواند میزان تقاضا، سطح زیر کشت، درآمد، اشتغال و صادرات ناشی از مازاد تولید بر مصرف داخلی را برای این صنعت به ارمغان بیاورد.

وی با انتقاد از نبود قوانین حمایتی برای این بخش از تولید پرمزیت گفت: به دلیل بالا‌رفتن دستمزد کارگری، قیمت تمام‌شده گیاهان دارویی افزایش یافته بنابراین در حوزه‌ی جمع‌آوری، تولید، کشاورزی و صادرات نمی‌توانیم با پیشتازان گیاهان دارویی همچون هند و چین رقابت کنیم.

این تولیدکننده گیاهان دارویی با بیان این‌که ۹۰ درصد گیاهان دارویی به صورت خودروتولید می‌شود گفت: تنها ۱۰ درصد از گیاهان دارویی در جهان به صورت کشاورزی و زراعی تولید می‌شوند که البته با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های گوناگون می‌توان آنها را توسعه داد.

فرخوی نبود آمار و اطلاعات دقیق از میزان تولید و کشت گیاهان دارویی در بخش خودرو را یکی‌دیگر از مشکلات موجود در این بخشض برشمرد و گفت: لازم مرکز یا مرجع خاصی برای تعیین آمار این صنعت در حوزه‌های مختلف ایجاد شود تا بتوان ضمن در اختیار داشتن آمار و اطلاعات دقیق، بهتر برای این صنعت سود ده برنامه‌ریزی کرد؛ به عنوان مثال در میان محصولات صادراتی گیاهان دارویی بسیاری یافت می‌شود که به عنوان دارو صادر شده اما در داخل گیاهان دارویی شناخته نمی‌شوند.

وی ادامه داد: گرچه در سال‌های اخیر دولت توجه بیشتری به گیاهان دارویی کرده اما با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها در صنعت گیاهی این توجه کافی نبوده و باید راهکارهای بسیاری بیاندیشیم تا عقب‌ماندگی‌های خود در این صنعت بزرگ که می‌تواند براساس آمارهای رسمی موجود پنج درصد تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص دهد را برطرف کنیم.

این کارشناس گیاهان دارویی نداشتن متولی واحد دولتی برای گیاهان دارویی را از مهمترین مشکلات این بخش دانست و تصریح کرد: در حال حاضر در هیچ یک از بخش‌های دولتی و پنج وزارتخانه مرتبط با گیاهان دارویی در کشور حتی یک معاونت و بخش مختص به گیاهان دارویی وجود ندارد که این امر نشان از ضرورت توجه به این صنعت است.

فرخوی وی برای توسعه و گسترش فرهنگ‌سازی در تولید و مصرف گیاهان دارویی در کشور، پیشنهاد کرد: می‌توان در منازل و معابر مختلف شهری از گیاهان دارویی به جای گیاهان زینتی استفاده کرد که ضمن نگهداری آسان‌تر، خواص دارویی بالایی دارد و مصرف این گونه‌ها را فزایش می‌دهد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.