×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت ۸۰۰۰ کیلوگرم باریجه از مراتع خراسان‌شمالی

معاون اداره گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: به رغم بروز خشکسالی در سال جاری، میزان باریجه تولیدی در استان کاهش نیافته است.

 حسن نصرتی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، افزود: شیره تولیدی در این گیاه در سال جاری، غلیظ تر و با مقدار بالاتر است.

 وی در پاسخ به این سوال که چه میزان باریجه در سال جاری جمع آوری شده است، ادامه داد: ماه‌های مرداد و شهریور زمان برداشت این نوع گیاه بوده و هنوز میزان برداشت آن مشخص نشده است.

 نصرتی از برداشت هشت تن باریجه از مراتع این استان در سال جاری خبر داد.

 وی با اشاره به اینکه برداشت این نوع گیاه دارویی مجاز است، افزود: تاکنون برای برداشت این محصول ۱۳ طرح تدوین شده که مساحت آن ۵۴ هزار و ۸۴۸ هکتار است.

 وی با بیان اینکه مراتع خراسان شمالی پتانسیل فراوانی در تولید این گیاه دارد، ادامه داد: باریجه دارای خواص مختلف دارویی و صنعتی است که آثار ضد دردی، ضد باکتریایی و ضد قارچی عصاره‌های خشک هیدروالکلی حاصل از اندام هوایی، ریشه، باریجه اشکی و عسلی و همچنین اسانس آن از اثرات دارویی این گیاه است.

 این مسئول در خصوص خواص صنعتی این گیاه دارویی اظهار کرد: از باریجه نوعی چسب مخصوص جهت چسباندن سنگ‌های قیمتی مانند الماس تهیه می‌شود که خاصیت مهم این چسب بی‌رنگی آن است.

 وی بیان کرد: علاوه بر مصارف فوق، اهمیت اصلی باریجه استفاده از آن در صنایع عطر و ادکلن‌سازی است، به طوری‌ که یکی از خریداران اصلی عمده باریجه‌ی ایران، کشور فرانسه و موسسه دیور آن کشور است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.