×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامانه :معاون طب سنتی وزیر بهداشت نسبت به رشد قارچ‌گونه عطاری‌های غیرمجاز در کشور هشدار داد و از مردم خواست که فریب تبلیغات مندرج در پشت شیشه این عطاری‌ها را نخورند.

دکتر محمود خدادوست در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به عطار‌های با سابقه و خوش سابقه که چند نسل عطار بوده‌اند و با این حرفه به خوبی آشنا هستند، گفت: طی چند سال اخیر به دلیل اقبال مردم به استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی، عطاری‌های زیادی به صورت قارچ‌گونه در کشور رشد کرده‌اند که به اعتراف صنف عطار و سقط فروش که زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، بسیاری از آنها مجوز فعالیت ندارند.

وی تبلیغاتی تحت عنوان داروهای ضدفشار خون، ضد چربی، چاقی و لاغری، ضد ام‌.اس، ضد سرطان و… در پشت شیشه عطاری‌ها را تخلف دانست و گفت: بخش عمده‌ای از این تخلفات مربوط به عطاری‌هایی است که مجوز ندارند.

خدادوست تاکید کرد: فروش دارو در عطاری تخلف است؛ چه گیاهی و چه شیمیایی. عطاری‌های با سابقه نیز مفرده یا یک گیاه را می‌فروشند که البته با موارد تجویز و مصرف آن هم به خوبی آشنا هستند.

وی ادامه داد: به روایتی غیرمستند طی چند سال اخیر حدود ۱۵ هزار عطاری در کشور رشد کرده‌اند و بخش عمده‌ای از آنها سابقه کار عطاری ندارند، سن‌شان کم است و بدون هیچ تجربه‌ای به این حوزه ورود کرده‌اند. طبیعی است که چنین مواردی به فروش داروهای بی‌نام و نشان ورود می‌کنند و بی‌تردید اقدامات آنها به نظام سلامت آسیب می‌رساند و مشکلاتی را برای مردم به دنبال دارد.

خدادوست به اقدامات انجام شده جهت ساماندهی عطاری‌ها اشاره کرد و گفت: با این رویکرد نشستی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنف عطار و سقط‌فروشان داشتیم و حتی در نشست‌هایی که با عطاری‌های باسابقه و با تجربه داشتیم، به این جمع‌بندی رسیدیم که بایدها و نبایدهایی را مشخص کنیم و به صنف مربوطه ابلاغ شود تا عطارها ملزم به رعایت آنها باشند. به این ترتیب سیستم‌های نظارتی مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنف مربوطه در بحث نظارت‌ها به این بایدها و نبایدها توجه کنند. به همین دلیل کمیته‌ای تشکیل شد تا این بایدها و نبایدها مشخص شود.

وی ضمن تاکید مجدد بر اینکه فروش دارو بویژه داروهای ترکیبی بی‌نام و نشان به هیچ وجه در عطاری‌ها مجاز نیست، ادامه داد: مردم باید در این زمینه مراقبت کرده و از این موارد استفاده نکنند. مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نشان داد بسیاری از این داروهای ترکیبی که با ادعای صد درصد گیاهی ضدچاقی، لاغری، ضد اعتیاد و … به فروش می‌رسد، اساسا داروی شیمیایی است و مردم نباید فریب این تبلیغات را بخورند.

شروط ارایه مجوز برای تاسیس عطاری

خدادوست افزود: همچنین اگر قرار است داروی گیاهی در عطاری توزیع شود باید داروی گیاهی مجاز دارای پروانه سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت بوده و همچنین دارویی باشد که مصرف بدون نسخه آن مجاز باشد چرا که در صورت مصرف داروی شیمیایی از سوی بیمار، استفاده از داروی گیاهی یا حتی گیاه دارویی بدون هماهنگی با پزشک معالج ممکن است با داروی شیمیایی مصرفی بیمار تداخل ایجاد کرده، بیماری وی را تشدید و عارضه ایجاد کند. به همین دلیل چنین ضرورت‌هایی باید در عطاری‌ها ساماندهی شود تا هم به نظام سلامت آسیب نرسد و هم کار و حرفه مقدس عطاری‌های خوش‌سابقه مخدوش نشود.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: در نشست‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین صنف عطارها و سقط فروشان داشتیم، به این جمع‌بندی رسیدیم که یکسری مفردات مجاز به عرضه در عطاری‌ها باید مشخص شوند؛ چرا که برخی از مفردات به دلیل درجات بالای سمی بودن، نباید در عطاری‌ها توزیع شوند.

وی افزود: همچنین فردی که درخواست مجوز تاسیس عطاری دارد باید یکسری آموزش‌ها را دریافت کند. گذراندن این دوره‌های آموزشی یکی از شروط دریافت مجوز برای این صنف خواهد بود. سرفصل‌ها و بسته‌های آموزشی این موضوع نیز تعیین شده است و لازم است در این زمینه با عطارهای باتجربه جلسه‌ای داشته باشیم و این موارد را نیز نهایی کنیم.

خدادوست در پایان بر لزوم انعقاد تفاهم نامه‌ای میان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد و گفت: عطاری‌ها زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این باور و جمع‌بندی برسد که در سیستم‌های نظارتی و ارائه مجوزها، این ضوابط‌ها و باید و نبایدهایی که وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور تعیین می‌کند را مورد توجه قرار داده و عطارها را به رعایت آن ملزم کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.