×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

بخور نخورهای گرم مزاجان در رمضان

سلامانه : یک کارشناس طب سنتی توصیه‌های غذایی و رفتاری برای صاحبان مزاج گرم خشک در ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.


 

سید جواد علوی در گفت‌و‌گو با تسنیم، توصیه‌های غذایی و رفتاری برای مزاج گرم خشک در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: صاحبان مزاج های گرم و خشک اغلب لاغر اندام با استخوان بندی کشیده و محکم هستند و به مزاج های تند و عصبی مشهورند و بسیار عجول و شتاب زده عمل می‌کنند.

به گفته وی، این افراد خوابشان اندک و وزنشان چندان افزایش پیدا نمی‌کند، نبضشان تند و گرمای بدنشان بالا و دارای پوست‌های خشک و رگ‌های برآمده هستند.

این کارشناس طب سنتی بیان داشت: به روزه دارانی که صاحب مزاج گرم و خشک هستند توصیه می‌شود، از مصرف مواد خشک به افراط اجتناب ورزند مانند  گردو، فندق، بادام، سنجد، ته دیگ، برنج، سرخ کردنی‌ها، فست فودها، چیپس، پفک، انواع بیسکویت‌ها و شکلات و شیرینی‌جات قنادی، کباب و امثال آن.


علوی افزود: اگر در ماه مبارک رمضان از این مواد مصرف کردند باید با مصرف مصلحات مناسب تا حد ممکن جلوی ضررهای آنها را بگیرند. خوردن شیر غیر پاستوریزه یک مصلح مناسب برای رفع ضرر مواد خشک برای لاغر اندام‌های خشک مزاج است.

وی گفت: گردو با همراهی پنیر از خشکی‌اش کاسته می‌شود. مصرف میوه‌های مرطوب و آب دار توصیه می‌شود. مواد غذایی لعاب دار و ژله‌ای مانند شورباها و غذاهای حیوانی مانند پاچه گوسفند و پای مرغ و امثال آن باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: از مواد نفاخ نیز باید اجتناب کنند از مصرف مواد نفاخ اجتناب کنند و با مصلحات بادشکن، نفخ آن را بشکنند. حبوبات را بپزند و آب آن را دور بریزند و هنگام مصرف با بادشکن‌های مناسب بادآوری آن را از بین ببرند، مثلاً عدس را با پودر آویشن و باقلا را با گلپر و سایر حبوبات را با جوشانده زیره یا عرق نعناع یا نبات یا زنجفیل به صورت جوشانده یا شربت یا پودر زنجفیل یا پودر و جوشانده دارچین مصرف کنند.

علوی خاطرنشان کرد: باقلا و حبوبات عطش آورند و مصلحات فوق جبرانی است برای عطش آنها داروهایی مانند زنجفیل، زیره، زنیان و امثال آن تنها به عنوان بادشکن باید به کار برده شوند در غیر این صورت برای مزاج‌های گرم و خشک خوب نیستند چرا که خون را غلیظ کرده و عطش فراوان می‌آورند و کبد را خشک می‌کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.