×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

صدور مجوز برای مراکز خصوصی فعال در زمینه طب سنتی ضروریست‎

سلامانه :  دبیر کمیته آموزشی تخصصی طب سنتی جهاد دانشگاهی کشور خواستار صدور مجوز برای مراکز خصوصی فعال در زمینه طب سنتی ازسوی وزارت بهداشت شد.


دکتر مهدی فهیمی، در گفت وگو با ایسنا گفت: طب سنتی در کشورهایی مانند ایران، چین، هند و مصر به عنوان یکی از داشته‌های تمدنی محسوب می‌شود به طوری که سازمان بهداشت جهانی از کلیه کشورهای یاد شده درخواست کرده تا طب سنتی را احیاء کنند و برای رفع نواقص طب کلاسیک در دنیا از علوم این کشورها استفاده کنند.


وی با بیان اینکه‌ باید دانسته‌های علم پزشکی و سنتی در ایران را ترجمه و به روز رسانی کرده و به تمام نیازمندان در سراسر کره زمین انتقال داد، افزود: طب سنتی ایران در تمام اقلیم‌های جهانی کمک کننده و کارساز است چرا که طب ایرانی دارای چهار اقلیمِ گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک و سرد و تر است و تمام گیاهان موجود در ایران در این اقلیم‌ها رشد کرده‌اند.


فهیمی با اشاره به اینکه کشور ما می‌تواند در بخش طب سنتی نماینده کره زمین محسوب شود، خاطرنشان کرد: ایرانی تمام اقلیم‌ها را در مساحت خود جای داده است و چون حکیمان ایرانی به این اقلیم‌ها و بیماری‌های موجود در این اقلیم‌ها آشنایی کامل داشتند بنابراین فرمول درمان تمامی بیماری‌ها در کره‌ زمین در کتب ایرانی آمده است.


وی ادامه داد: آنچه که اهمیت دارد این است که ایران مکاتب بزرگ طبی را در خود دارد و این مکاتب به صورت مکتوب، سنگ نوشته و بر روی دیوارها و کوه‌ها یافت شده و یا به صورت رفتارهایی است که مردم ایران از خود نشان می‌دهند.


این مسئول افزود: هیچ علمی در دنیا و هیچ علمی در هیچ کشوری مظلوم‌تر از طب سنتی ایرانی نیست چرا که متأسفانه گروهی بسیار افراطی و سودجو و یا گروهی بسیار عاقل که دچار مسمومیت علمی هستند؛ اجازه‌ نبوغ را به بحث طب سنتی در کشور نمی‌دهند و می‌خواهند علوم طب سنتی ایران را از کریدر طب غربی بگذرانند و بعد مهر تأیید بر آن بزنند.


دبیر کمیته آموزشی تخصصی طب سنتی جهاد دانشگاهی کشور یادآور شد: بیشتر این افراد ممکن است که مسئولیتی هم داشته باشند ولی حتی به شیوه‌ طب سنتی یک بیمار هم درمان نکرده‌اند و باعث شدند بزرگترین آسیب به این داشته ملی که متعلق به تمامی ملت ایران، گذشتگان و آیندگان است، برسد.


وی اظهار کرد: متأسفانه بعضی افراد از اسامی «بوعلی سینا»، «ذکریای رازی» و «حسین جرجانی» برای مطرح کردن خودشان استفاده می‌کنند درحالی که غریب‌تر از شخص «بوعلی سینا» در کشور نداریم وحتی در سرزمین ایران با طب ایرانی هنوز یک بیمارستان فعال در این حیطه وجود ندارد اما برای تحقیقات پیرامون طب غربی و یا تجویز داروهای غربی و درمان به شیوه‌ غربی امکانات مردمی و ملی توسط این افراد بکار گرفته می‌شود.


فهیمی گفت: از مقامات سیاسی و اجرایی درخواست داریم به خواسته‌ مردم به خصوص در حوزه سلامت و درمان، در زمینه استفاده از خدمات طب ایرانی احترام بگذارند و حداقل در هر استان یک بیمارستان به طب ایرانی اختصاص داده شود.


وی افزود: در حوزه‌های پژوهش و تحقیقات بین شیوه‌های پیشگیری و درمانی بین طب کلاسیک و طب سنتی کار مقایسه‌ای انجام شود و در صورتی که طب سنتی حرفی برای گفتن نداشت در آن صورت تصمیم بگیرند که در بیمارستانها طب کلاسیک انجام دهند.


دبیر کمیته آموزشی تخصصی طب سنتی جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: برای ترویج طب سنتی در جامعه باید وزرات بهداشت به مراکز خصوصی فعال در زمینه طب سنتی مجوز فعالیت بدهد و همچنین گروه‌های فعال طب سنتی از جمله عطاری‌ها، پرستارها، پزشکان شیوه‌های استفاده از طب سنتی را آموزش ببینند و به مردم نیز آموزش داده شود.


وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و آب وهوایی استان البرز، می‌توان در البرز که دارای پتانسیل و قابلیت‌های زیادی است درخصوص طب سنتی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.