×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر








پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه لوییزویل در کنتاکی آمریکا، موفق به ساخت ایمپلنتی شدند که می تواند رشد تومورهای سرطانی سینه را با استفاده از زردچوبه یا ادویه ” کاری ” متوقف کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، زردچوبه یا زرچوبه ( Curcuma longa ) نوعی گیاه و ادویه‌ای است که از آن گیاه تهیه می‌شود. زردچوبه از رده زنجبیل‌وارها (Zingiberidae)، راسته زنجبیل‌ها (Zingiberales)، تیره زنجبیلیان (Zingiberaceae)، جنس زردچوبه‌های‌ها (Curcuma) است.

پودر زردچوبه به رنگ زرد تیره‌است که یکی از پرکاربردترین ادویه جات به شمار می‌رود.

رویشگاه اصلی این گیاه هند است و قسمت اصلی ادویه معروف کاری را که در بسیاری از غذاهای هندی به کار می‌رود، تشکیل می‌دهد.

زردچوبه به دلیل خصوصیات آنتی آکسیدانی قوی خود یکی از مؤثرترین مواد در جلوگیری از سرطانی شدن سلول‌های بدن است. این گیاه همچنین موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی می‌گردد.

کارآزمائی های بالینی زیادی در ارتباط با فواید مصرف روزمره زردچوبه گزارش شده است. گفته شده است که زردچوبه میتواند شدت علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

همچنین ماده موثر زردچوبه یعنی Curcumin اثرات ضد التهابی و ضد درد شبیه داروهای مسکن معمولی را دارا میباشد.

اثر ضدالتهابی کورکومین با اثر ضدالتهابی داروهای استروئیدی و غیر استروئیدی با فنیل بوتازون قابل مقایسه است. این دارو با مهار سنتزپروستاگلاندین های التهابی، اثر ضدالتهاب خودرا آشکارمیسازد.

درمطالعه روی رات اثر مهارکننده کورکومین سدیم mg3 به ازاء هر کیلوگرم وزن موجب مهار لیپواکسی ژناروسیکلواکسی ژناژ میشود. در درمانپسوریازیس، دردهای دندان و لثه، مار گزیدگی و عقرب گزیدگی ازاین گیاه استفاده میشود..

مطالعات مختلف محققان نشان می دهد ماده کورکومین که موجب رنگ زرد روشن در ادویه کاری است، می تواند به کوچک شدن سلول های سرطان سینه کمک کند.

اما داشتن یک رژیم غذایی سرشار از کاری تاثیری در درمان سرطان ندارد. زیرا این ماده در معده شکسته شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

حالا دانشمندان ایمپلنتی طراحی کرده اند که می تواند کاری را به بدن وارد کند. آنها معتقدند ادویه «کاری» می تواند اثر هورمون های تغذیه کننده سلول های سرطان سینه را از بین ببرد.

دانشمندان در این ایمپلنت، ۲۰۰ میلی گرم پودر کاری را در داخل کپسول های کوچکی بسته بندی کرده اند که تنها دو میلی متر طول دارد.

برای اجرای این تحقیق، محققان این ایمپلنت را که هر کدام حاوی دو کپسول بود وارد بدن موش های سرطانی کردند. گروه دیگری از موش های سرطانی با رژیم غذایی روزانه حاوی ادویه کاری تغذیه شدند.

آنها به مدت چهار ماه رشد تومور را در بدن موش ها بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که ماده کورکومین کاری، در موش ها سبب کاهش تومورهای سرطانی تا حدود یک سوم شده و میزان تولید سلول های تهاجمی سرطانی را کاهش می دهد.

محققان، ساخت این ایمپلنت را انقلابی جدید در مقابله با سرطان سینه می دانند.

پیش از این نیز اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و مزایای بالقوه ادویه کاری در پیشگیری از بیماری آلزایمر برای دانشمندان شناخته شده بود.

«کاری»، ادویه ای است که به طور معمول در آشپزی هندی کاربرد دارد و از ترکیب چند پودر یا ادویه دیگر است.با پیشرفت ارتباطات و آگاهی مردم از فرهنگ و تمدن دیگر کشورها در اکثر کشورها از این ادویه در تهیه غذاهای مختلف و در پخت غذاهایی که نیاز به ادویه خاص ندارند، استفاده می کنند.

پودر «کاری» اگرچه به صورت یک ادویه مجزا فروخته می شود، ولی ترکیبات آن در کشورها و ملل مختلف، متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت: مخلوطی از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره، فلفل و گشنیز است اما عنصر اصلی پودر کاری در تمام کشورها، زردچوبه است که موجب رنگ زرد زیبا و خاصیت فوق العاده آن می شود.






برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.