×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از ایرنا، رضایی در مراسم اختتامیه دومین کنگره ملی گیاهان دارویی که در کیش برگزارشد، افزود: گونه های اقتصادی گیاهی بسیار ارزشمندی در کشور وجود دارد اما محدودیت های فراوانی برای بهره برداری از آنها به چشم می خورد و باید اساتید و مسوولان در کنار یکدیگر به این مهم رسیدگی نمایند وما نیز هرکمکی که لازم باشد از آن دریغ نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رقابت ایجاد شده با کشورهای خارجی سبب روی آوری به داشته های طبیعی گیاهان دارویی در کشور شده است، یادآور شد: استاندارد سازی در تولید، برداشت و فرآوری محصولات گیاهان دارویی برای جذب بازارهای جهانی ضروری است.

رضایی با بیان این مطلب که گیاهان دارویی در بهبود اقتصاد کشور ارزش زیادی دارند، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون به صورت گسترده در بخش گیاهان دارویی سرمایه‌گذاری نشده و تا به حال نتوانسته ایم از تنوع بسیار زیاد گیاهان خود در کشور استفاده کنیم.

به گفته اغلب کارشناسان، با وجود ظرفیت های فراوان در زمینه گیاهان دارویی،سهم ایران از تجارت یک صد میلیارد دلاری گیاهان دارویی در جهان تنها ۶۰ میلیون دلار است.

ایران با داشتن ۱۰ هزار گونه از نظر تنوع گیاهی در دنیا برتری دارد که این رقم معادل کل گونه گیاهی منطقه اروپا است.در حال حاضردو هزار گونه گیاهان دارویی در کشور معرفی و مواد موثره ۴۰۰ گونه آن استخراج شده است.

سهم ایران در فرآوری، تولید و تجارت این محصول چشمگیر نیست. به همین منظور برای پیشرفت در این موضوع توجه به منابع طبیعی، حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از چرای بی رویه عرصه های منابع طبیعی و بهره برداری اصولی از گیاهان دارویی و صنعتی ضروری به نظر می رسد.

همچنین در بخش کشاورزی توجه خاص به کاشت گیاهان دارویی و تربیت نیروهای متخصص این رشته در سطح ملی، تدوین یک برنامه مدون ملی، عدم ترویج موادخام، کسب تکنولوژی لازم جهت فرآوری گیاهان و بسته بندی مناسب و توجه لازم به صادر کنندگان موضوعی در خور توجه است.

دومین کنگره ملی گیاهان دارویی روز چهارشنبه در مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز شد و شامگاه پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه جاری نیز به کار خود خاتمه داد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.