×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهره برداری گیاهان دارویی در اراضی ملی بدون مجوز ممنوع شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، سید محمد صالح مصطفوی اظهار داشت: این اقدام بر اساس سیاست های اجرایی حفاظت، احیاء، توسعه، بهره برداری و صادرات محصولات جنگلی و مرتعی (غیر چوبی) و دستورالعمل جدید سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور و در راستای جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی و مرتعی انجام شده است.

وی گفت این تصمیم به دلایل مختلف از جمله سوء استفاده افراد سودجو، فقر رویشگاه ها و برداشت و بهره برداری بی رویه از گیاهان دارویی و صنعتی و محصولات فرعی مراتع و جنگلهای این استان صورت گرفته است.

مصطفوی اظهار داشت: برداشت غیرمجاز این گیاهان، بی توجهی به توسعه این منابع ارزشمند و سوء استفاده قاچاقچیان ، این گیاهان دارویی را با خطر انقراض مواجه ساخته است.

وی با بیان اینکه برداشت بیش از حد برخی از گیاهان دارویی موجب کمبود وانقراض این گونه های با ارزش شده، اظهار داشت: برداشتهای بی رویه و خشکسالی های متوالی دهه اخیر،آفات و بیماریها موجب کاهش تولید این محصولات شده است.

رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: بر اساس بررسی کارشناسان ، بهره برداری از گیاهان دارویی و صنعتی مانند شیرین بیان تهدیدی برای بقای این گیاهان بوده و موجب بروز تنش مضاعف در گیاهان خواهد شد.

استان فارس با ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی است و با تولید و صادرات سالانه حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار کیلوگرم در بین استانهای کشور در رتبه های اول و دوم پرورش و صادرات گیاهان دارویی قرار دارد.

استان فارس با بیش از ۱۰ میلیون هکتار زمینهای مرتعی و جنگلی، رویشگاه بیش از یک هزار گونه ی گیاهی دارویی است که تا کنون ۵۰ گونه آن شناسایی و دارای ارزش اقتصادی وصادراتی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.