×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تقدیر از دکتر ولی الله مظفریان گیاهشناس برجسته کشور

ولی الله مظفریان

دکتر ولی الله مظفریان استاد برجسته گیاه شناسی کشور

امروز در مراسمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند که زادگاه دکتر ولی الله مظفریان است، از این استاد برجسته گیاه شناسی کشور تقدیر شد.

استاد مظفریان دوران کودکی و نوجوانی خود را در کوچه پس کوچه های دماوند گذرانده و بعد از گرفتن دیپلم برای طی دوران دانشگاهی خود عازم تهران شد.

وی هم اینک دانشیار پژوهش موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور است و علاوه بر کار، وظیفه تحقیقاتی در دانشگاههای مختلف کشور از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، به تدریس برای دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکترا اشتغال دارد.

در سال گذشته در مراسم آیین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب این محقق برجسته کشور با عنوان ˈشناخت گیاهان دارویی و معطر ایرانˈ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی انتخاب و از سوی حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی تقدیر شد.

این استاد فرهیخته در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند به تلاش های خود در عرصه گیاه شناسی و زمین شناسی اشاره کرد و گفت: در طی این سالها و به عنوان گیاه شناس، ایران را قدم به قدم و شهر به شهر و هر جا که رویشی وجود داشت زیر پا گذاشتم و کارهای متعددی را در ارتباط با گیاه شناسی انجام داده ام.

استاد مظفریان ادامه داد: در این میان و از سال ۵۷ تاکنون حدود ۵۵ هزار نمونه گیاهی از مناطق مختلف را جمع آوری کرده ام که جمع آوری آنها اگرچه مهم است ولی نامگذاری و شناخت آنها مهمتر می باشد.

وی با بیان اینکه تدریس در دانشگاه موجب شد در سال ۷۳ موفق به نشر کتاب ˈرده بندی گیاهیˈ در قالب دو جلد شوم، خاطرنشان کرد: بعد از انتشار این کتاب که هم اکنون یکی از کتب درسی گیاه شناسی دانشگاه ها است، برای نخستین بار کتاب دیگری تحت عنوان ˈفرهنگ نام های گیاهان ایرانˈ که در آن هشت هزار گونه گیاهان ایران وجود دارد را نوشته و نام فارسی برای آنها پیشنهاد کردم.

این استاد فرهیخته بیان کرد: این کتاب در واقع برای همه گیاه شناسان یک منبع ارجاعی است و به عنوان یک چک لیست از نام های گیاهان ایران که به زبان لاتینی، انگلیسی و فارسی نوشته شده، قلمداد می شود.

مظفریان به دیگر کتاب های خویش اشاره کرد و گفت: انتشار کتاب ˈدرختان و درختچه های ایرانˈ هم اقدام دیگری بود که در این کتاب قریب ۹۵۰ گونه درخت و درختچه اعم از خودروی و کاشته شده ثبت و منتشر شده است و به عبارتی گنجینه ای با ارزش از گیاهان و درختچه های ایران است؛ فرهنگ اصطلاحات گیاه شناسی که حاصل ۲۵ سال از عمر بنده بوده به زبان های لاتینی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و فارسی نگارش یافته است.

وی در ارتباط با گیاهان ایران نیز بیان کرد: در ایران هشت هزار گونه گیاه وجود دارد که می توان گفت هر گونه یک مخلوق است؛ مثلا جو یک مخلوق، گندم یک مخلوق است.

این استاد ادامه داد: در ایران قریب به ۱۰ نوع مختلف گندم یا جو موجود است که یک نوع از آن کاشته می شود و بقیه به صورت خودرو رویش پیدا می کند و یا ۸۰۰ نوع گون داریم که از این تعداد ۳۷۰ نوع فقط ایرانی هستند.

دانشیار پژوهش موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: ایران از نظر رویش گیاهی، کشوری غنی و متنوع است که بخش جنگلهای شمال، جنگلهای گرمسیری ناحیه جنوبی، کناره های دریای عمان و خلیج فارس و پهنه مرکزی ایران که هر کدام از اینها یک رویشگاه ویژه است و تعدادی از گونه گیاهی در آنجا رشد می کند.

وی افزود: در تمامی دوران، کسانی که در واقع نامی از خود به جا گذاشته اند، زحمات بسیاری کشیده اند و اگر امروز می گویم ۵۵ هزار نمونه جمع آوری کرده ام مدتهای زیادی از خانواده خود دور بوده ام، این ها نشان دهنده این امر است که باید به طور مداوم تلاش کرد.

مظفریان بیان کرد: هر انسانی برای کار، اول باید تحصیل کند و با زبان های زنده دنیا آشنایی داشته باشد؛ امروزه اگرچه وسایل ارتباط جمعی مهم است ولی داشتن مطالعه زیاد بسیار مهمتر است تا بتوان به دانش لازم دسترسی و از این وسایل هم استفاده کرد.

آیین اختتامیه نخستین همایش ملی حوضه های رسوبی ایران از دیدگاه زمین شناسی نفت به مدت دو روز (۱۶ و ۱۷ اردیبهشت با حضور اساتید و کارشناسان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد.

  1. سیدمحمودجعفری

    باسلام در کدام سایت شما اقای دکتر مظفریان می توان نام گونه های درختی و درختجهای وبوته ای در کتاب شما با نام فارسی یا انگلیسی یا علمی جستجو کرد همانند سایت های خارجی یا سایت اینجانب
    کتاب درختان و درختچه های ایران اثر ولی الله مظفریان با تشکر وقدر دانی سیدمحمودجعفری
    OF-WATER.COM.IN GOOGLE

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.