×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید طعم دهنده گیاهی مقاوم به دما توسط محققان ایرانی

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، طعم دهنده‌ های شیمیایی در مواد غذایی سلامتی انسان را به خطر می اندازد اما بهره گیری از گیاهان برای تولید طعم دهنده ‌های مواد غذایی باعث می‌شود تا نه تنها سلامت غذا به خطر نیفتد بلکه دوام و میزان طعم مواد غذایی افزایش یابد .

از این رو محققان مرکز رشد بوعلی مشهد اقدام به تولید طعم دهنده‌ های گیاهی با استفاده از فناوری نانو کردند . استخراج اسانس گیاهان با استفاده از فناوری نانو این امکان را فراهم می ‌کند تا اختلاط و توزیع مواد در محصول نهایی راحت‌ تر صورت گیرد. این محققان برای این منظور با شکستن مولکول‌ های چربی موجود در اسانس‌ های طبیعی به اندازه نانومتر ، سطح تماس این مواد با محصول نهایی را بیش تر کردند که در نتیجه اسانس ماده گیاهی مطلوب ، با غلظت بیش تری به دست ‌آمد .

از سوی دیگر استفاده از فناوری نانو باعث ‌شد تا مدت زمان ثابت ماندن طعم ماده مؤثره تا یک سال افزایش یابد و در نتیجه هزینه محصول نهایی به مراتب از محصولات مشابه بدون کاربرد فناوری نانو و مواد گیاهی کم تر شود .  به گفته این محققان ، در این طرح گیاهانِ حاویِ اسانسِ قابلِ استخراج ، مورد استفاده قرار می گیرند .

یادآوری می شود : این محصول قابلیت به کارگیری در صنایع غذایی و صنایع لبنی را دارد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.