×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همایش ترویج فرهنگ مصرف گیاهان دارویی در نظرآباد برگزار شد

این همایش که به همت بخش خصوصی (شرکت کشت و صنعت گیاهان دارویی راز طبیعت جهان (شاکری)) که از سال ۱۳۶۷ در زمینه تولید گیاهان دارویی فعالیت دارد در فرهنگسرای هنر نظرآباد برگزار شد و دو برنامه سخنرانی از دو استاد دانشگاه و همچنین شعر خوانی شاعر برجسته استان حسین پیشگاهی مورد توجه و تحسین حاضرین قرار گرفت.

ابتدای همایش مدیر عامل ۷۸ ساله شرکت کشت و صنعت راز طبیعت جهان (شاکری) با خیر مقدم گویی به حاضرین ، با چشمان اشک آلود عشق به مردم و سلامتی تغذیه آنها را به منحصه ظهور گذاشت و گفت: من بیش از ۶۰ سال است که در بیابانها، روستاها و کوی و برزن به شناسایی گیاهان پرداخته و بیش از چند صد نوع گیاه دارویی و ماده موثره انها را درک کرده و به داروسازان داروهای گیاهی معرفی کرده ام و بیش از بیست سال است در این شهرستان نظرآباد در گمنامی تمام به کشاورزی و تولید گیاهان دارویی می پردازم و هم اکنون بیش از بیست تن از اهالی روستاهای مجاور در مجموعه بیست هکتاری این شرکت در حال فعالیت و اشتغال می باشند.

احمد شاکری در ادامه افزود: تنوع اقلیمی، تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی از ویژگیهای بارز سرزمین عزیزمان ایران اسلامی بوده و با بهره‌گیری از ده تا دوازده هزار گونه گیاهی همواره استفاده از گیاهان دارویی و تأمین دارو از منشاً گیاه از ویژگیهای بارز طب سنتی اسلامی وایرانی محسوب شده، و امروز نیز بعنوان جدیدترین تئوری فرضیه و قوانین علمی مورد تأیید است. عشق به مردم و سلامتی آنها ، علاقه فراوان به گیاهان و گیاهان دارویی باعث شده تا در طول این مدت ۶۰ سال با دردها و رنج های فراوان ، با بی توجهی های دردناک دوام بیاورم . حدود بست سال قبل به کشاورزان شهرستان نظرآباد گفتم چون منطقه عمومی نجم آباد کم آب هست برای تولید گیاهان دارویی مناسب و اراضی قابل کشتی در این منطقه فراهم است که می تواند مصرف داروهایی گیاهی کشور را تامین نماید ، بلکه به کشورهای دیگر هم صادرات کنیم .

وی در ادامه افزود: ایران مهد گیاهان دارویی جهان است و منشا بسیاری از دروهای شیمایی نیز از گیاهان دارویی است ، جای تاسف است که کشورهای دیگر چه میزان در این زمینه فعال هستند و در کشور ما به اندازه کافی به این موضوع پرداخته نشده است. این در حالیست که استفاده از گیاهان دارویی در صنایع داروسازی ، آرایش و بهداشتی ، در رنگهای طبیعی ،در صنایع غذایی ، سموم آلی گیاهی ، در تهیه داروهای دام و طیور ، در بهداشت و پرورش آبزیان و در پرورش زنبور عسل و همچنین در تهیه علوفه و در کنترل فرسایش خاک و تناوب زراعی و اصلاح نباتات کاربرد دارد و بر اهمیت این نوع تولیدات در صنایع کشاورزی افزوده است.

احمد شاکری گفت : نظرآباد را به مهد تولید گیهان دارویی استان البرز تبدیل کنیم و ظرفیت های قابل توجهی در این شهرستان وجود دارد که می تواند در اشتغال زایی و افزایش سرانه تولید شهرستان اثر گذار باشد. جوانان و علاقمندان را دعوت می کنم بیایند و در یک هکتار کمتر یا بیشتر در این زمینه کشاورزی کنند و حاضرم تجربیات ۶۰ ساله خودم را به انان منتقل کنم.

در ادامه این همایش دکترمختاری استاد و مدرس دانشگاه بعنوان اولین سخنران با اشاره به نقش فزاینده گیاهان دارویی در درمان بیماری ها و استفاده فراوان کشورهای توسعه یافته و منطقه گفت: میلیونها نفر از مردم جهان در زمینه کشت، برداشت فرآوری و سایر جنبه های گیاهان دارویی فعالیت دارند. بطوریکه فقط در کشور چین ۱۰۰ میلیون نفر به بکار گیاهان دارویی اشتغال دارند . در سفرهای که به کشورهای مختلف داشتم و در کنکاش ها و بررسی های خود در حوزه فرهنگی دیدم که تا چه حد به داشته های فرهنگی و جغرافیایی خود اهمیت می دهند و از آنان خود صیانت می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر ۷۱ درصد از داروهای مصرفی آلمان را داروهای گیاهی تشکیل می دهد. میزان مصرف دارو های گیاهی در سوییس ۳۵ درصد، در آمریکا و انگلیس ۲۵ درصد، در ژاپن ۴۰ درصد، در چین و هند بیش از ۵۰ درصد می باشد.. تعداد مصرف کنندگان گیاهان دارویی در جهان رو به افزایش است و در امریکا درصد مصرف کنندگان از ۵% در سال ۱۹۹۴ به ۴۶% در سال ۲۰۰۲ رسیده است . این در حالیست که ایران در جایگاه مناسبی قرار ندارد.

دکتر جعفری مدرس دانشگاه نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که تبیین فرصت های موجود در بخش کشاورزی در تولید گیاهان دارویی پرداختند و خاطر نشان شدند: تنوع گونه‌ای بالا در کشور ، تولید کمی نسبتاً بالا ، وجود فرهنگ مصرف سنتی ، وجود پتانسیل‌های زراعی ، وجود مناطق اکولوژیک متنوع و متعدد توسعه کشت ، قابلیت رقابت کشت گیاهان دارویی در مقایسه با سایر محصولات زراعی و باغی ، رویکرد جهانی به مصرف گیاهان دارویی و همچنین وجود دانشگاهه و مراکز علمی و تحقیقاتی، امکانات و زیربناهای لازم و قابلیت و قدرت رقابت گیاهان دارویی در مقایسه با سایر محصولات و مهمتر از همه انطباق موضوع با اهداف توسعه پایدار فرصت های پیش روی این تولیدات در عرصه ملی و بین المللی مطرح است که می تواند منشا خیر و برکت باشد .

این استاد دانشگاه گفت: سالیانی است با جناب آقای شاکری آشنایی دارم و از عشق و علاقه او به گیاهان دارویی مطلع هستم و از زحمات شش دهه این مرد خستگی ناپذیر که گمنامانه تلاش و کوشش داشته اند تقدیر و تشکر می نمایم.

تعدادی از مسئولین شهرستانی ، اعضای اتاق صناف ، مسئول جهاد کشاورزی شهرستان ، نخبگان فرهنگی و علمی و همچنین اصحاب رسانه و خبرنگاران در این همایش حضور داشتند.

حاشیه های زیبای این همایش

– ابتدای مراسم جناب شاکری مدیر عامل شرکت کشت و صنعت گیاهان دارویی راز طبیعت جهان شاکری برای عرض خیرمقدم گویی حاضر و با اشک های محبت آمیز و با عشق به میهانان خوش آمد گویی کرد و اشک حاضرین را هم درآورد.

– شعر حسین پیشگاهی در خصوص معرفی گیاهان دارویی مورد توجه و تشویق حاضرین قرار گرفت.

– از استانهای مختلف کشور برای شرکت در این همایش حضور یافته بودند .

– اجرای توانمند و با آرامش مجری همایش تحسین حاضرین را برانگیخت . اجرای منظم ، رعایت زمان و تنظیم خوب برنامه همایش نکات تجربه ای قابل توجهی به برگزار کنندگان همایش در شهرستان را به دنبال داشت.

– نخبگان علمی و فرهنگی در این همایش حضوری پر رنگ داشتند و تقریبا هیچکسی تا پایان مراسم این همایش را ترک نکرد.

-اهدای تندیس این همایش به دوازده نفر به نیت دوازده امام همام به فعالان عرصه سبک زندگی و تغذیه سالم با گیاهان اهدا شد .

– جامعه صنفی شهرستان و اعضای اتاق اصناف از میهانان این مراسم بودند.

– ضیافت ناهار برای همه میهمانان تدراک دیده شده بود.

– نماز جماعت به امامت یکی از قضات دادگستری شهرستان برگزار شد.

– هدیه فرهنگی شرکت به حاضرین نیز از جمله برنامه ها بود.

– جایگاه ویژه ای برای پذیرایی از خبرنگاران تدارک دیده شده بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.