×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشارکت ایران در تدوین استراتژی جهانی طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی سازمان جهانی بهداشت(WHO) استراتژی ۱۰ ساله (۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳) طب سنتی را در دست تدوین دارد و از ایران اسلامی خواسته تا نظراتش را در زمینه ورود خدمات طب سنتی به خدمات سلامت اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه طب سنتی در فرهنگ مردم حضور دارد و از سوی مردم با اقبال روبروست، اظهار داشت: اکنون رویکردی جهانی نسبت به استفاده از ظرفیتهای طب سنتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رویکرد مناسبی برای توسعه و استفاده از طب سنتی در عرصه دانشگاهی دارد و دوره تکفیر ۱۵۰ ساله این طب را پشت سر گذاشته ایم، افزود: اکنون باید طب سنتی مبتنی بر شواهد از طریق مراکز دانشگاهی و با تکیه بر تحقیق و پژوهش به صورت گام به گام وارد نظام سلامت کشور شود.

وی با اشاره به انجام کار کارشناسی در زمینه استفاده از طب سنتی در یکسال گذشته، ادامه داد: بحث تعرفه گذاری خدمات طب سنتی به صورت پیشنهاد وارد شورای عالی بیمه شده تا بر اساس ضوابط بیمه ها آنها را تحت پوشش قرار دهند.

وی گفت: با وجود ۱۱ پراکنش و اقلیم گیاهان دارویی در کشور، ایران از بهترین نقاط دنیا برای کشت و پرورش گیاهان دارویی است و امکان پرورش و صادرات فرآورده های آن در ایران اسلامی وجود دارد.

خدادوست با بیان اینکه در دنیا ۵۵ درصد داروهای مورد استفاده منشاء گیاهی دارند، یادآور شد: مواد اولیه بیشتر داروهای تولیدی کشور وارداتی است اما برای بیشتر داروها این ظرفیت وجود دارد که از گیاهان تولید شوند.

وی اضافه کرد: امروزه بیشتر گیاهان دارویی به صورت خام از ایران صادر می شوند و با فرآوری در کشورهای دیگر، به نام داروی گیاهی یا مکمل دوباره به کشور وارد می شود.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به اینکه بر اساس برآوردها امکان تولید و پرورش هشت هزار گونه داروی گیاهی در ایران وجود دارد، ادامه داد: از این ظرفیت، حدود ۵۰ قلم داروهای گیاهی در کشور به صورت خام صادر می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.