×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گزارشی در مورد مزرعه گیاهان دارویی شهر ری

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، تا همین چند سال پیش وقتی سرما می‌خوردیم یا دچار دل درد و بیماری‌های جزیی می‌شدیم، مادربزرگ‌ها یا افرادی که سن و سالی از آن‌ها گذشته بود و به قولی سرد و گرم روزگار چشیده بودند برای درمان آن بیماری چندین راهکار را توصیه می‌کردند که اگر از حق نگذریم خیلی هم زود جواب می‌داد و با خوردن داروهای گیاهی یا به کار بستن تجربه‌های پیشنهاد شده سلامتی خود را به‌دست می‌آوردیم.

اما این روزها بازار طبابت مادربزرگ‌ها رونق چندانی ندارد و بسیاری از افراد با کوچک‌ترین بیماری و مشکلی به دکتر و مصرف داروهای شیمیایی و حتی مصرف خودسرانه دارو رو می‌آوردند. مصرف داروهای شیمیایی شاید در ابتدا دردها و عوارض ظاهری بیماری را کاهش دهد اما بی‌شک عوارض غیر قابل جبرانی را در بدن ما برجای می‌گذارد. از این‌رو چند سالی است که مسئولان و متولیان وزارت بهداشت و درمان به صرافت افتاده‌اند تا برای کاهش و کنترل عوارض داروهای شیمیایی، دوباره مصرف داروهای گیاهی را در میا مردم ترویج دهند.

مرکز آموزش و مشاوره گل و گیاه شهرداری منطقه ۲۰ نیز با توجه به اهمیت این موضوع به صرافت راه‌اندازی مزرعه گیاهان دارویی در منطقه افتاده‌اند تا با استفاده از این روش آگاهی شهروندان را از فواید گیاهان دارویی افزایش داده و آن را جایگزین داروهای شیمیایی کنند. در گفت‌و‌گویی با مهناز اسفندیاری، مدیر مرکز آموزش و مشاوره گل و گیاه شهرداری منطقه ۲۰ در مورد مزرعه داروهای گیاهی و کارگاه‌های آموزشی پاییز پایگاه دوست‌دار محیط زیست با خبر می‌شویم.

فارس: چه‌ شد که به ایجاد مزرعه گیاهان دارویی در منطقه افتاده‌اید؟

همان‌طور که می‌دانید مصرف داروهای شیمیایی عوارض بسیاری را به‌همراه دارد از این‌رو قصد داریم با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود با ارائه آگاهی و شناخت داروهای گیاهی، فرهنگ مصرف داروهای گیاهی را جایگزین مصرف داروهای شیمیایی کنیم و علاوه بر آن پیشینه طب سنتی در ری و گرایش اهالی منطقه به استفاده از داروهای گیاهی ما را برای اجرای این طرح در منطقه مصمم کرد.

فارس: در مورد ویژگی‌های مزرعه داروهای گیاهی برایمان توضیح بیشتری دهید؟

در این مزرعه کاشت، نگهداری و حتی طریقه مصرف گیاهان دارویی و شناخت تیره‌های مختلف گیاهان در فضایی مناسب به‌طور عملی آموزش داده می‌شود و در حال حاضر گیاهانی نظیر نعنای فلفلی، چای ترش، به لیمو، بادرنجویه، اسطوخودوس و … در مزرعه کشت می‌شود.

فارس: در ادامه اشاره‌ای به تاریخچه و فلسفه تاسیس مرکز آموزش گل و گیاه منطقه داشته باشید؟

این پایگاه از سال ۱۳۸۳ با رویکرد آموزش فضای سبز به شهروندان تاسیس شده است و در طول این دوران در کنار ارائه آموزش‌های تئوری و عملی، فرهنگ نگهداری از طبیعت نیز در میان مخاطبان ترویج داده شده است.

فارس: این روزها اجرای طرح «بوستان گردی» از سوی مرکز آموزش گل و گیاه پای بسیاری از شهروندان را به این پایگاه باز کرده است، برایمان از جزئیات این طرح پرطرفدار بگویید.

کلینیک گل و گیاه شهرداری منطقه ۲۰ به‌منظور آشنایی شهروندان با بوستان‌های بزرگ شهری، تاریخچه ابنیه و گونه‌های گیاهی بوستان‌ها طرح بوستان گردی را کلید زده است.

این طرح در قالب تورهای یک‌روزه فرصتی را برای گردش، تفریح و آموزش مفاهیم فضای سبز برای شهروندان فراهم می‌کند.

فارس: ار برپایی کلاس‌های پاییزه چه خبر؟

در طول چهار دوره کلاس آموزشی به‌طور رایگان در مرکز برگزار می‌شود که آموزش‌های آن متناسب با فصول سال و گونه‌های گیاهان تغییر می‌کند.

کلاس‌ها به دو روش تئوری و عملی برگزار می‌شود که در دوره تئوری روش نگه‌داری از گیاهان و آشنایی با گونه‌های مختلف گیاهی مطرح می‌شود و در کارگاه‌های عملی، کارآموزان با حضور در گل‌خانه از نزدیک با انواع گیاهان، آفت‌ها و خاک‌ها آشنا شده و نحوه کاشت گیاهان، قلمه زدن و … را در در محیطی مناسب تجربه می‌کنند.

فارس: آیا برای پذیرش مخاطبان کلاس‌های آموزشی شرایط خاصی تعریف شده است؟

با توجه به فراگیر بودن برنامه‌های مرکز و اشاعه فرهنگ آشتی با طبیعت هیچ‌گونه شرایطی برای پذیرش بهره‌مندان لحاظ نشده است و متقاضیان بدون محدودیت محل سکونت، شرایط سنی و … می‌توانند از کلاس‌های آموزشی به‌طور رایگان بهره‌مند شوند.

البته ناگفته نماند ما به حضور مخاطبان خود در کلاس‌های آموزشی بسنده نمی‌کنیم و با اعزام کارشناسان به مدارس، پایگاه‌های بسیج، تشکل‌های مردمی، سراهای محله و … آموزش و اطلاع‌رسانی‌های لازم را به مخاطبان ارائه می‌دهیم.

فارس: آیا برنامه‌های مرکز فقط به مباحث آموزشی خلاصه می‌شود؟

خیر، در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی شهروندان نسبت به فضای سبز از موضوع پژوهش هم غافل نبوده‌ایم و در حال حاضر سه مبحث پژوهشی هم را در کلاس‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم که شامل تولید انبوه کود ورمی کمپوست، کشت بافت گیاهی برای تولید کشت وسیع گیاهان و انتقال ژن‌های مید و شناسایی آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی شایع را نیز در دستور کار کارشناسان مرکز قرار دارد.

فارس: در ارتباط با مشاوره‌های گیاه پزشکی چه برنامه‌هایی را تاکنون اجرا کرده‌اید؟

یکی از وظایف کارشناسان مرکز ارائه مشاوره گیاه پزشکی به شهروندان است که این خدمات به‌طور حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود و آن دسته از شهروندانی که گل‌های آپارتمانی یا درخت و درخچه‌ای بیمار دارند می‌توانند با مرکز تماس بگیرند و در ارتباط با کسب اطلاع کنند یا در صورت امکان گیاهان خود را برای بررسی در آزمایشگاه به مرکز بیاورند. البته گفتنی است در صورت اهمیت موضوع حتی کارشناسان در محل استقرار گیاه حضور می‌یابند و به درمان آفت‌ها و بیماری گیاهان می‌پردازند.

فارس: از طرح‌های ابتکاری مرکز که با استقبال شهروندان هم مواجه شده است، بگویید.

یکی از طرح‌هایی که با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان مواجه شده است، آموزش برکه مصنوعی است که این طرح سبب می‌شود بسیاری از خانواده‌ها که شرایط نگهداری گل و گیاه را در منزل ندارند بتوانند با ساخت برکه‌های مصنوعی از طراوت و سرسبزی محیط برخوردار شوند. جالب است بدانید که برای ساخت برکه‌های مصنوعی بیشتر از مواد دورریختنی و بازیافتی استفاده می‌شود که این امر در بهبود محیط زیست تاثیرگذار است.

فارس: اکنون چند گونه گیاهی در گلخانه‌های مرکز پرورش داده می‌شود؟

با توجه به امکانات موجود بیش از ۱۵۰ گونه گل و گیاه آپارتمانی، درخت و درختچه و نشاءهای مختلف در گلخانه پرورش و نگهداری می‌شود که در پایان هر دوره آموزشی برای ترویج فرهنگ توسعه فضای سبز به بهره‌مندان یک گلدان گل هدیه داده می‌شود.

  1. مسعود پوراحمدی

    سلام خسته نباشید
    محل کلاسها کجاست و چطور میتوانیم در کلاسها شرکت کنیم

  2. مجتبی قاسم زاده

    نمی دونستم
    باز تشکر می کنم از این که این مطالب مفید رو در اختیار ما قرار می دید

    از سایت های آپلود نمی تونید استفاده کنین؟؟!!!

    • مدیر سایت

      سایتهای آپلود دردسر زیادی دارند و بعلاوه اینکه اطمینانی به آنها نیست و هرلحظه ممکن است فایلها حذف شوند. ما و مخاطبانمان تجربه تلخی از این سایتها داریم.

  3. مجتبی قاسم زاده

    سلام
    چرا در مطالب و گزارشاتتون عکس نمی ذارید؟؟

    با تشکر

    • مدیر سایت

      سلام
      نقد شما وارد است اما متأسفانه سایت با هزیه شخصی دانشجویی اداره می شود و پول کافی برای ارتقای هاست سایت که بتوانیم از عکسهای بیشتری استفاده کنیم نداریم!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.