×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

گرچه در گذشته که تجهیزات درمانی و دارویی زیادی در شهر نبود و پزشکی سنتی بر پزشکی تخصصی امروز غالب بود، وجود عطاریها و گیاه درمانی امری عادی و ضروری بود و مردم برای تسکین دردها و بیماریها از گیاهان محلی که خواص دارویی دارند ، استفاده می کردند اما امروزه که دوره پیشرفت و صنعتی شدن است و روز به روز بر تجهیزات درمانی افزوده می شود، افزایش تعداد عطاریها و گرایش مردم به خرید گیاهان دارویی جای تامل دارد.

درصد کمی از مراجعه کنندگان به عطاریها را هنوز افراد مسن تشکیل می دهند ولی غالب افراد جوانان هستند که شاید ویترینهای پر عطر و بوی عطاریها و فهرستها و تبلیغات درج شده بر روی شیشه مغازه عطاریها، که با کلمات ˈداروهای ارامبخشˈ، ˈقرص لاغریˈ، ˈقرص چاقیˈ، ˈدرمان نازاییˈ، ˈ درمان جوش صورتˈ و از این دست کلمات وسوسه برانگیز مزین شده ، آنها را روانه عطاریها می کند.

یکی بانوی جوان در بروجرد به ایرنا گفت: تاکنون مراحل مختلف از قرصهای لاغری را از عطاری تهیه کرده ام و با اینکه نام و نشانی و برچسبی بر روی بسته دارو نبود و حالت فله ای داشت، با اندکی عارضه در لاغر شدنم ، تاثیر داشت.

ˈ مریم سعیدیˈ افزود: قیمت داروهای لاغری که از شبکه های ماهواره ای و اینترنت تبلیغ می شود بسیار گران و پر هزینه است ولی در داروهای عطاریها با قیمت اندک قابل دسترس تر هستند.

وی اضافه کرد: اخیرا نیز ماسکهایی برای لاغری صورت در عطاریها عرضه می شود.

یکی دیگر از جوانان مراجعه کننده به یک عطاری در بروجرد گفت: داروهایی که برای بهبود وضعیت پوست توسط پزشک و یا عطاری تجویز می شود در طولانی مدت اثر خود را نشان می دهد با این تفاوت که داروهای شیمیایی گرانتر بوده و ممکن است اثرات بدتری داشته باشد ولی داروهای گیاهی اگر خاصیت و تاثیری نداشته باشند حداقل بی زیان خواهند بود.

به گزارش ایرنا از بروجرد هم اکنون در اغلب خیابانهای بروجرد یک تا سه مغازه عطاری ایجاد شده و همیشه نیز مشتریانی با چهره های جوان در حال خرید در آنها دیده می شود.

تبلیغات انواع روغنها مانند روغن مار و الاغ و مورچه و ببر برای تسکین دردهای عضلانی و کرمهای حلزون و خرچنگ و کرم برای بیماریهای پوستی و انواع قطره برای لاغری و چاقی بر درب و شیشه این عطاریها وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند اما میزان تاثیر و ضرر این داروها بر افراد ، رسالت پزشکان و متخصصیان حوزه گیاهان دارویی را بیشتر می کند.

انچه مهم است میزان نظارت مسوولان بر این واحدها ، کیفیت داروهای گیاهی، تخصص فروشندگان و در نهایت منبعی برای رسیدگی به شکایات احتمالی مردم است.

 *** ضعف قانونی در رسیدگی به عطاریها

مسوول امور دارویی شبکه بهداشت و درمانی بروجرد گفت: عطاریها در بروجرد مثل قارج در همه قسمتهای شهر رشد کرده و ضعف قانون در این زمینه احساس می شود که اگر این واحدها به سیستم درمان وارد شده اند باشد مجوز از وزارت بهداشت داشته باشند و اینکه هیچ مجوزی از سوی ما صادر شده پس مجوز این واحدها از کجا صادر شده است.

ˈ شهرام شامحمدیˈ افزود:هر کالایی که از کانال وزارت بهداشت نگذشته باشد باید معدوم شود حتی اگر تولید داخل باشد، و عرضه هر گونه دارو باید از کانال داروخانه ها و تحت کنترل باشد.

وی اضافه کرد: هیچ استانداردی برای عطاریهای بروجرد از سوی شبکه بهداشت و درمان نیست.

به گفته وی عطاریها تنها مجاز به عرصه اقلام گیاهی مانند ریشه، ساقه، برگ هستند و حتی این مراکز مجاز به فروش داروهای فراوری شده از گیاهان ماننده قطره، شربت، قرص و پودر گیاهای نیستند.

 ***عطاری کانالی برای قاچاق دارو

این مقام مسوول افزود: متاسفانه عطاریها کانالی برای قاچاق داروهای دیگر شده اند.

وی اضافه کرد: داروهای ترک اعتیاد، چاقی، لاغری، کوتاهی و افزایش قد از این دست داروهای قاچاق است که جسورانه در عطاریها عرضه می شود.

وی افزود: هربار با همکاری نیروی انتظامی و یا ارگانهای دیگر بازدید از این واحدها انجام شده، انواع مواد مخدر و قرصهای متادون و روانگردان در این واحدها کشف شده که با توجه به اینکه مخاطبان این مراکز جوانان هستند، معضلی بزرگ برای جامعه است.

شامحمدی گفت: قرص متادون ترکیبات مخدر دارد و این قرص در دوزهایی پایین به بیماران داده می شود تا جایگزین مخدر قبلی باشد که فرد مصرف نموده است و گر نه این قرص خودش نوعی مخدر است که هر کس استفاده کند معتاد می شود.

وی بر بازرسی و ساماندهی عطاریها تاکید کرد و گفت: چه در دادن مجوز و چه در بازرسی از کالاهای موجود و باید همکاری و عزمی گسترده بین مسوولان باشد تا با این معضل برخورد شود.

معاونت امور دارویی شبکه بهداشت و درمانی بروجرد گفت: نهادی که به این عطاریها مجوز کسب و کار می دهد باید استانداردی برای افراد تعیین کند و حداقل مدرک تحصیلی مرتبط با این شغل را داشته باشد.

شامحمدی افزود: برخی عطاریها بطور مستقیم در امر پزشکی دخالت می کنند.

 *** مجوز عطاریهای بروجرد از اتحادیه خوار وبار فروشی/پلمپ واحدهای فاقد مجوز

مسوول مجمع امور صنفی بروجرد گفت: مجوز عطاریهای بروجرد از سوی اتحادیه خوار و بار فروشی صادر می شود.

ˈ علیرضا یاراحمدیˈ افزود: اکثر این عطاریها در بروجرد مجوز ندارند و کمتر از ۱۰ تا ۱۵ واحدشان دارای مجوز هستند.

وی اضافه کرد: برای گرفتن مجوز هر حرفه، استعلامات زیادی از ارگانهای مختلف لازم است که در خصوص عطاریها هر کدام از ادارات که حواب مثبت به استعلام ندهند، مجوزی صادر نخواهد شد.

مسوول اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد نیز گفت: تعداد کمی از عطاریهای بروجرد مجوز دارند که بهتر است این صنف به اتحادیه بهداشتی و ارایشی ارایه شود.

ˈ مرضیه مرادی ˈ افزود: متاسفانه شکایاتی مبنی بر تخلفات عطاریها در بروجرد ارایه می شود و حتی یک واحد متخلف با بیان اینکه مجوزی از بهداشت دارد،اقدام به جراحی دیابت می کرد و مواد غذایی ساده مانند ماست و نان را با قیمتهای بالا به بیماران دیابیتی می فروخت .

وی اضافه کرد: باید گشتی مشترک با همکاری ادارات مرتبط در باراه عطاریها انجام شود تا واحدهای بدون پروانه در سه هفته متوالی پلمپ شود و این روال بطور پیوسته انجام شود.

*** مجازات سنگین در انتظار متخلفان و فروشندگان کالای قاچاق

مسوول اداره تعزیرات حکومتی بروجرد گفت: در قانون برای کسانی که به خرید و فروش کالای قاچاق و غیر مجاز مبادرت می کنند مجازات سنگینی تعیین شده است.

ˈ کیومرث حسن پورˈ افزود: برای این افراد بار اول ضبط کالا به علاوه دو برابر جریمه نقدی نرخ روز کالا و بار دوم جریمه سنگین تر و پلمپ و حتی نصب پلاکارد به عنوان معرفی واحد متخلف به عموم شهروندان د ر نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: مجازاتهای سنگین برای اینگونه پرونده ها باعث می شود تا برخی افراد از ادامه کار منصرف شوند و وقتی واحد پلمپ شود و فرد ماهها در زندان باشد، قطعا تخلفات کاهش می یابد.

وی افزود: اکثریت واحدهای صنفی از جمله عطاریها در بروجرد بدون مجوز هستند که باید با اعلام مجمع امور صنفی و امکان نیروی انتظامی پلمپ شوند.

حسن پور افزود: در خصوص عطاریهای متخلف نیز باید با همکاری همه مسوولان واحدها بازرسی و واحد متخلف در جا پلمپ شود تا فرد متخلف احساس امنیت نکند.

وی افزود: متاسفانه عطاریهای متخلف احساس امنیت می کنند و به راحتی انواع داروهای مخدر و روانگردان و حتی وسایل سقط جنین را هم می فروشند.

وی از ادارات بازرسی کننده خواست تا هر گونه پرونده تخلفات مربوط به واحدهای صنفی را مستقیم به تعزیرات حکومتی دهند تا در مدت زمان کوتاهی کار رسیدگی به انها انجام شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.