×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
باریجه ایران بدون هیچگونه فرآوری به خارج از کشور صادر می شود

گیاه دارویی باریجه تولید استان خراسان شمالی به دلیل نبود کارخانه فرآوری آن در ایران به خارج از کشور صادر و در آن جا فرآوری می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمه گفت: عملیات بهره برداری از محصول باریجه در ۵۰ هکتار از عرصه های باریجستان کوه درق، ۴۰ هکتار کوه سرای و ۲۵۰ هکتار از عرصه های کوه خمبی آغاز و ۲ تن از این گیاه دارویی به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برداشت شد.

«سیامکی» افزود: از عرصه های عنوان شده طی یک دوره ۳ ساله شامل یک سال برداشت و ۲ سال استراحت، حدود ۵۰ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم محصول فرعی مرتعی شیره باریجه بهره برداری می شود.

وی اظهار داشت: عملیات بهره برداری از محصول باریجه در عرصه های شهرستان با توجه به دستورالعمل های ابلاغی به شکل مزایده در قالب انعقاد قرارداد با بهره برداران بومی انجام می شود.وی بیان کرد: در دوره بهره برداری ۲ تن باریجه زمینه اشتغال ۲ هزار نفر روز برای مردم این شهرستان فراهم شده است.

وی تصریح کرد: باریجه های استحصالی پس از صورت جلسه و صدور مجوز حمل توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی به خارج از استان حمل و در نهایت به شکل خام به خارج از کشور صادر می شود.

«سیامکی» ادامه داد: باریجه مراتع کشور و استان خراسان شمالی کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی نسبت به دیگر کشورها دارد.وی اظهار داشت: علاوه بر باریجستان های ذکر شده، مناطق دیگری در شهرستان نیز گیاه صنعتی دارویی باریجه دارد که شناسایی اولیه آن ها انجام شده است و با تأمین اعتبار لازم قابلیت تهیه طرح و بهره برداری را خواهند داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمه گفت: در حال حاضر گاهی اوقات بهره برداری این گیاه غیراصولی و خارج از ضوابط قانونی توسط برخی افراد سودجو در عرصه های بدون طرح انجام می شود که در صورت مشاهده بهره برداری غیرمجاز، از طریق مراجع قضایی پی گیری خواهد شد.

«سیامکی» افزود: شهرستان گرمه به دلیل مجاورت با منطقه پارک ملی گلستان و دارا بودن منطقه بیابانی، مراتع وسیع دشت و کوهستانی بودن منطقه، تنوع مناسبی از نظر رویش گیاهان دارویی، صنعتی و معطر دارد.وی زرشک، لاله واژگون، کنگر، قارچ، درمنه، پونه، کتیرا، چای کوهی، کاکوتی، مرزه کوهی، سریش و اسپند را از دیگر محصولات گیاهی شهرستان نام برد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.