×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز بهره برداری کتیرا در مراتع کوهستانی خراسان شمالی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: کتیرا در مساحتی بالغ بر ۱۵۰۰ هکتار در روستای کرف، از بخش سنخواست شهرستان جاجرم به بهره برداری می رسد.

انصاری افزود :کتیرا در نیمه دوم تابستان از گیاه ۲ ساله بهره برداری می شود و پس از تیغ زدن یقه گیاه گون ،کتیرا به سرعت شروع به تراوش می کند و هم زمان با خروج از شیار ،آب خود را از دست داده و به تدریج سخت و سفت تر می شود و محصول آماده برداشت می شود .

وی به مصارف دارویی کتیرا اشاره و تصریح کرد : از نظر خواص ،حکمای طب سنتی معتقدند که کتیرا غلیظ کننده خون و مواد رقیق و به طور کلی نرم کننده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود : در دارو سازی برای پوشش پلاستیکی ،لعاب قرص ،واکسن سازی و تهیه شربت های معده به عنوان تقویت کننده معده رفع درد سینه کاربرد دارد .

انصاری افزود : کتیرا یکی از مهمترین محصولات محصولات فرعی اکوسیستم های مرتعی ایران است که ارزش اقتصادی زیادی دارد .

وی همچنین خاطر نشان کرد : تنوع آب و هوایی و شرایط اکولوژیکی مختلف باعث تنوع گونه ای و غنای گیاهان دارویی در سراسر کشور ایران شده است ،بطوریکه بیش از یک هزار و ۵۰۰ گونه گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی ایران به صورت خودرو یافت می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.