×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
برداشت یک تن پونه سای بینالودی در نیشابور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مهر، ابوالحسن درودی افزود: بر اساس طرح بهره‌برداری از گیاهان دارویی در مراتع شهرستان، اجرای طرح بهره‌برداری از گیاه دارویی پونه سای بینالودی Nepeta binaludensis در سال جاری از طریق مزایده در سطح هزار هکتار به افراد بومی منطقه گرینه از بخش زبرخان واگذار شد.

وی ادامه داد: این شهرستان به‌لحاظ شرایط اقلیمی، آب و هوایی و وجود ارتفاعات بینالود، در خصوص تنوع و وجود گیاهان با ارزش دارویی و صنعتی یکی از غنی‌ترین مناطق استان خراسان رضوی است که به‌دلیل بهره‌برداری غیراصولی، اکثر این گیاهان در معرض انقراض هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور ادامه داد: کار عرصه‌یابی و شناسایی رویش‌گاه‌های این گیاهان انجام شده است و پس از تهیه طرح مربوط توسط مشاوران ذی‌صلاح، بهره‌برداری از این گونه‌ها به‌صورت اصولی و فنی به متقاضیان واگذار ‌شد که ضمن ایجاد اشتغال در منطقه و تامین گیاهان دارویی مورد نیاز، گونه‌های گیاهان دارویی نیز حفظ و صیانت می‌شود.

درودی عنوان کرد: براساس دستورعمل‌های صادره از طرف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بیشتر گونه‌های گیاهان دارویی و صنعتی جزء اقلام مجاز مشروط بوده و لازمه بهره‌برداری از آنها تهیه طرح مطالعاتی است.

وی از مردم و حافظان منابع طبیعی درخواست کرد تا موارد برداشت غیراصولی و غیرمجاز از گونه‌های با ارزش مرتعی و دارویی را از طریق شماره تلفن ۵۰۴ (پل ارتباطی مردم با منابع طبیعی) گزارش کنند تا با متخلفان این عرصه برخورد قانونی به عمل ‌آید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.