×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از فارس، حمیدرضا عبدوس رازیانه را گیاه لاغری خواند و با اشاره به رویش این گیاه درمانی در بخش‏هایی از خاک کشورمان گفت: این گیاه در مناطق شمالی ایران و در دامنه‏های کوه‏های البرز به طور خودرو می‏روید.

وی با بیان اینکه رازیانه یک گیاه دارویی گل‌دار از راسته آپیالس، تیره چتریان و از رده رازیانه‌ها بوده که بومی مناطق مدیترانه است، تصریح کرد: کشورهای سوریه، هند، مکزیک، ایران، مصر، ترکیه و چین عمده‏ترین تولیدکننده‏های رازیانه در جهان هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر اضافه کرد: این گیاه مورد استفاده یونانیان و روم باستان بوده و آن را به عنوان گیاه لاغری می‌شناختند و از آن برای لاغر شدن استفاده می‌کردند.

این کارشناس گیاهان دارویی، با اشاره به اینکه رازیانه طبع گرم و خشکی دارد، افزود: در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضد بلغم و صفرا یاد می‌شود؛ همچنین از آنجا که گیاه بسیار گرمی است، اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.

وی ادامه داد: قسمت‌های مورد استفاده این گیاه عبارتند از بذر، برگ و ریشه؛ مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر پنج گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می‌شود.

عبدوس افزایش شیردهی مادران را یکی از مهم‏ترین خواص این گیاه درمانی دانست و اضافه کرد: رازیانه برای درمان مشکلات دستگاه تنفس و تنگی نفس قابل استفاده بوده و علاوه بر این، رازیانه مُدر و ضد میکرب بوده و برای رفع سوزش ادرار نیز مفید است.

وی افزود: مادران شیرده از دم‏کرده رازیانه گاهی اوقات استفاده می‏کنند؛ چرا که هم باعث ازدیاد شیر آ‌ن‌ها می‌گردد و هم ضد نفخ است و هم از دل درد کودکان جلوگیری می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.