×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مرکز تحقیقات گیاهان دارویی به زودی در آبادان راه اندازی می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، محمد اسماعیل مطلق با اشاره به استفاده مردم این مناطق از گیاهان بومی به ویژه چهار گیاه خرما، مرزه خوزستانی، پیچک و تارونه در جهت کسب بهبودی و سلامت افزود: در تلاش برای تهیه لیستی از گیاهان بومی  که مصرف دارویی دارند با همکاری هیئت بورد طب سنتی ایران هستیم.

وی استفاده از گیاهان بومی برای درمان بیماریها بر اساس علم نو و تجویز این گیاهان توسط افراد دارای مدرک علمی در این زمینه را به عنوان اهداف اصلی راه اندازی این مرکز تحقیقاتی نام برد.

مطلق اظهار کرد: در این راستا و با همکاری هیئت بورد طب سنتی ایران به زودی مرکز تحقیقات این گیاهان را راه اندازی می کنیم.

وی تصریح کرد: پس از راه اندازی مرکز یاد شده نسبت به تربیت و آموزش دانشجو به ویژه بومیان منطقه به عنوان کاردان و کارشناس اقدام می کنیم.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان همچنین از راه اندازی دانشکده طب سنتی ظرف دو تا سه سال آینده و با همکاری وزارت خانه بهداشت و درمان در آبادان خبرداد.

مطلق با اشاره به برگزاری نخستین جلسه با اعضای هیئت بورد طب سنتی ایران یادآور شد: در زمان حاضر مقدمات کار فراهم شده است، باید موارد پیگیری و دنبال شود تا پس از اعلام موافقت شورای گسترش بهداشت و تائید نهایی آنان بتوانیم آن را در دانشکده علوم پزشکی آبادان اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه سه روز پیش دانشکده طب سنتی در اهواز راه اندازی شد، ادامه داد: در زمان حاضر برای شهرهای جنوبی خوزستان همچون آبادان ،خرمشهر، شادگان، ماهشهر و هندیجان راه اندازی مرکز تحقیقات طب سنتی پیش بینی شده است.

مطلق از برقراری ارتباط با سایر کشورهای همسایه در زمینه ماساژ درمانی و با رویکرد گردشگری به عنوان مزایای راه اندازی این مرکز نام برد.

وی گفت: در زمان حاضر بسیاری از خانواده ها به طور تجربی و نه به صورت علمی از گیاهان دارویی برای درمان استفاده می کنند که ممکن است عوارض ناخوشایندی نیز در بر داشته باشد.

مطلق افزود: با راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی از آن پس کارشناسان این مرکز داروها را بر اساس آموزشهای لازمی که فرا گرفته اند در اختیار مردم قرار می دهند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: با توجه به ظرفیتهای منطقه راه اندازی این مرکز تحقیقاتی یکی از مطالبات مردم است.

مطلق همچنین با اشاره به جذب هیئت علمی و استخدام نیرو در این زمینه تصریح کرد: تمامی نیروی انسانی مورد نیاز از منطقه جذب می شوند اما هیئت علمی از خارج منطقه خواهد بود.

وی یادآور شد: با هماهنگیهای صورت گرفته با هیئت بورد طب سنتی ایران قرار شد تا پس از اخذ مجوز راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در منطقه، در ابتدا و برای شروع به کار اساتیدی به صورت مهمان برای تدریس و آموزش دانشجویان این رشته به آبادان بیایند که البته با تکمیل هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی آبادان این کار را راسا خودمان انجام و ادامه دهیم.

مطلق بیان کرد: در محل این دانشکده برای راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جانمایی صورت گرفته است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود از درخواست این دانشکده برای راه اندازی دو مرکز تحقیقاتی یکی در مبحث  ریزگردها و آلاینده های غذایی  و دیگر مرکز تحقیقات خرما خبر داد.

به گفته مطلق بررسی فواید خرما و علل و عوامل بروز بیماریها و عوارض بر روی خرما، چگونگی تولید خرمای سالم و تاثیرات آن بر روی روح وجسم افراد از جمله موارد قابل بررسی و تحقیق در مرکز تحقیقات خرما به شمار می رود که در این راستا به همکاری و برنامه ریزی جهاد کشاورزی نیاز داریم.

وی افزود: منتظر دریافت مجوز راه اندازی این دو مرکز تحقیقاتی از سوی وزارت بهداشت و درمان هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.