×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

این دارو از نوعی علف هرز ساخته شده که دارای قابلیت نابودسازی سلول های سرطانی و محافظت از جریان خون و غشاهای خونی سالم است.این دارو که G202 نام دارد، از “تاپسیا گارگانسیا” که یک نوع علف هرز رشد کننده در نواحی دریای مدیترانه می باشد، تهیه گشته است. این گیاه ماده ای سمی به نام “تاپسیگارگین” که برای حیوانات مشکل ساز است را تولید می کند.

محققین اعلام کردند که در مطالعاتی آزمایشگاهی، نوع سه روزه این دارو را مورد بررسی قرار دادند. این دارو توانست در مدت سی روز اندازه غده پروستات انسان ها را که در موش ها نیز دیده می شود به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد. در مقایسه با داروی دستاکسل که در شیمی درمانی به کار می رود. جی ۲۰۲ از خود توانایی بیشتری نشان داده و در یک دوره ۲۱ روزه هفت تومور از نه تومور پروستات انسان را از بین برد.

جدا از تحقیق بر روی غدد سرطانی، این دارو توانست در بیماری هایی مانند سرطان مثانه، سینه و کلیه نیز روندی بازگشتی ایجاد کند. این یافته ها در مجله پزشکی “ساینس ترنسلیشن مدسین” منتشر شد.

دکتر ساموئل دنمید نویسنده اصلی مقاله و استاد غده شناسی، اورولوژی، داروشناسی و علوم مولکولی در این مقاله بیان می کند:” هدف ما در این تحقیق تغییر این ماده سمی به دارویی برای درمان بیماری های سرطانی انسان بود. ما با به وجود آوردن قالبی که برای فعال سازی نیازمند به اطلاعاتی از سلول سرطانی بود، به این هدف دست یافتیم. “

در این پروژه دانشمندان به تجزیه شیمیایی این ماده ی سمی و مشخص کردن مواد تشکیل دهنده ی آن پرداختند. این دارو به موش های آزمایشگاهی تزریق شد و دانشمندان چگدنگی حرکت دارو در جریان خون و برخرو آن با نواحی سرطانی را مشاهده نمودند. پروتئین موجود درآنتی ژن مشخص پروستات توسط سلول های سرطانی آزاد شده و به عنوان محرک این دارو عمل می کند. جی ۲۰۲ توانست، عملکرد پمپاژ پروتئین secra را متوقف سازد. این پروتئین در حیات سلول و نگاه داشتن سطح کلسیم در آن بسیار کارآمد است. با از کار افتادن پمپاژ این پروتئین، ائامه حیات سلول های سرطانی بسیار سخت شده وآنها در برابر داروها ضعیف می شوند.

در راستای پیشرفت در این زمینه، محققین فاز اول آزمایش امنیت این دارو را انجام داده اند. آنها توانستند ۲۹ بیمار مبتلا به نوع پیشرفته سرطان را به صورت موفقیت آمیز درمان نمایند.

“جان ایساکس” استاد غده شناسی، ارولوژی و مهندسی شیمیایی و زیست دارویی موسسه جان هاپکینز و همکار در این پروژه می گوید:” نکته جالب در اینجا آنست که سرطان خود باعث فعال سازی دشمن ازبین برنده آن می گردد. “

دانشگاه های ویکنسین و سن آنتینیو تگزاس نیز در این تحقیقات شرکت داشته اند. محققین در حال آماده سازی خود برای اجرای فاز دوم امتحان این دارو در بیماران دارای سرطان کبد وپروستات، می باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.