×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دنیای شگفت‌انگیز گیاهان دارویی

کارشناسان و محققان دانش پزشکی سال‌هاست تلاش می‌کنند که از خواص گیاهان دارویی در طب مدرن نیز بهره ببرند. طی سال‌های گذشته متاسفانه بر اثر تخریب‌های محیط زیستی، تقریبا ۱۵ هزار گونه از گیاهان دارویی با خطر انقراض روبرو شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، در این میان تلاش‌های بسیاری از سوی سازمان‌های حفاظت از محیط زیست برای نگهداری از این گنجینه‌های طبیعی صورت گرفته است. برخی از این گیاهان مفید با قدرت شفابخشی فوق‌العاده و منحصر به فرد عبارتند از:

 

– آلوئه ورا

تقریبا ۷۰ هزار نوع گیاه دارویی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از آنها آلوئه ورا است و بیشتر در منطقه دریای مدیترانه، خاورمیانه، آسیا و شمال آفریقا یافت می‌شود. نوع وحشی این گیاه جزو گونه‌های حفاظت شده است. از برگ‌های آلوئه‌ ورا برای تهیه کرم‌های درمان کننده بیماری‌های پوستی، سوختگی و آفتاب‌سوختگی استفاده می‌شود.

 

– تنباکوی کوهی

تنباکوی کوهی در ارتفاعات اروپا، آسیا و آمریکا رشد می‌کند. تنباکوی کوهی نیز جزو گونه‌های حفاظت شده است. از چای، پماد و روغن آن به عنوان دارو استفاده می‌شود. خواص تنباکوی کوهی برای ترمیم جراحات ماهیچه‌ای، کوفتگی و تقویت تنفس است.

 

– کنگر، کنگر فرنگی

کنگر تنها استفاده غذایی ندارد، بلکه خواص دارویی مهم دارد. از کنگر برای درمان بیماری‌های معده و روده استفاده می‌شود.

 

– گزنه

گزنه تقریبا در سراسر جهان یافت می‌شود. لمس آن باعث احساس سوزش می‌شود اما دارای خواص دارویی بسیار بالایی است. استعمال خارجی آن در موارد درمان رماتیسم موفقیت‌آمیزبوده است. همچنین این گیاه در مداوای پروستات و سنگ کلیه کاربرد دارد. این گیاه حاوی ماده‌ای به نام «سکرتین» است که بهترین عامل برای فعال‌سازی غدد ترشحی هاضمه در معده، روده، کبد، لوزالمعده وکیسه صفرا است. خاصیت مهم دیگر این گیاه کمک به ساخته شدن گلبول‌های قرمز است.

 

– جینسینگ

ریشه درخت جینسینگ بیش از ۲۰۰۰ سال است که در طب سنتی چین کاربرد دارد. صادرات بی‌رویه آن، این گیاه را با خطر انقراض روبرو کرده است. چای ریشه جینسینگ برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با خستگی، استرس و سرما‌خوردگی مفید است.

 

– زنجبیل

گیاهی خوراکی است که در هند و شرق آسیا از آن به عنوان ادویه استفاده می‌شود و دارای خواص دارویی فوق‌العاده‌ای است. زنجبیل اشتهاآور است و برای مقابله با سرماخوردگی، گلودرد و حالت تهوع کاربرد دارد. این گیاه تاثیر آرام‌بخش روی دستگاه گوارشی دارد.

 

– بابونه

اقوام اروپایی بابونه را گیاهی مقدس می‌پنداشتند. بابونه اکنون در سراسر جهان یافت می‌شود. چای بابونه آرام‌بخش است. روغن آن نیز به خصوص برای پوست‌های آسیب‌پذیر و حساس بسیار مفید است و مصارفی برای ناراحتی معده و روده نیز دارد. چای بابونه آرام‌بخش است.

 

– قاصدک

قاصدک در سراسر نیم‌کره شمالی پراکنده است. قاصدک خواص بسیار زیادی دارد و از دیرباز برای درمان بیماری‌های کبدی و کسیه صفرا، بیماری‌های کلیوی و همچنین کاهش کلسترول، درمان روماتیسم و نقرس استفاده داشته است.

 

– گل ساعت

گیاهی است که در نواحی استوایی آفریقا و آمریکا رشد می‌کند. میوه ترش و شیرین آن با نام «ماراکویا» شناخته شده است. گل ساعت برای مداوای افسردگی، تشنج و اضطراب و اختلال در خواب بکار برده می‌شود.

 

– بهار نارنج

مهمترین خاصیت دارویی بهار نارنج، تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. بهار نارنج آرامش‌بخش و ضدهیجانات در دستگاه عصبی است و سردردهای میگرنی را کاهش می‌دهد. بهارنارنج در تقویت معده بسیار موثر است و تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می‌برد. بهار نارنج اشتهاآور و ضدسرفه است و مشکل کم‌خوابی را نیز برطرف می‌کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.