×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

بررسی بیماری رماتیسم و درد مفصل و درمان گیاهی آن و…

                                                   رماتیسم و درمان گیاهی آن

 

رماتیسم بیمارى درد مفاصل است. در این بیمارى استخوانها و اعصاب و نسوج و عضلات اطراف مفصلها، خصوصا مفاصل دست و پا درد مى گیرد. و ممکن است بر اثر این علل باشد:

١ – کم بنیگى و ضعف مزاج و ناتوانى و کبر سن.

٢ – زندگى در اماکن مرطوب و هواى رطوبت دار مثل کنار دریا.

٣ – کار در جاهاى مرطوب مثل حمام و معادن زغال و برنجکارى.

۴ – تنبلى کلیه و سستى کبد که نتواند سموم را دفع کند.

۵ – افراط در خوردن تخم مرغ و گوشت و مواد حیوانى و چربى زیاد که سبب مى شود بدن نتواند آنها را خوب تصفیه کند.

 

درمان گیاهی

جوشانده ی برگ و گل سیب زمینى به مقدار سى گرم در یک لیتر آب را به اشخاصى که مبتلا به رماتیسم شده اند تجویز مى کنند.

حمام آویشن مقویست و استحمام با آن به اشخاصى که مبتلا به رماتیسم هستند توصیه شده است، زیرا جریان خون در زیر پوست را منظم مى کند.

پانصد گرم آویشن را در کیسه ی کوچک بریزید و مدت یک ربع ساعت آن را در مقدار لازم آب بجوشانید. بعد کیسهء محتوى آویشن و آب جوشیده آن را دروان حمام که داراى آب گرم است خالى کنید (درجه ی آب گرم وان باید ٣۵ تا ۴٠ درجه باشد).

بیمار در حدود بیست دقیقه در وان استراحت کند وبلا فاصله از حمام در آمده و در تختخواب خود دراز بکشد و روى خود را با لحاف بپوشاند تا به خوبى گرم شود و عرق کند.

براى معالجهء دردهایى که منشای آن رماتیسم است باید جوشاندهء سیب و شیرین بیان را مصرف کرد.

براى تهیه ی این جوشانده باید دو یا سه سیب را چهار قطعه بکنید و با پوست یک ربع ساعت در یک لیتر آب بجوشانید و کمى شیرین بیان به آن اضافه کنید.

براى معالجهء رماتیسم، باندازه ی مساوى برگ خشک درخت فندق و برگ خشک درخت گردو را با کمى خاکستر آتش سیگار و نمک نرم و سائیده مخلوط کنید و همه ی آنها را در روغن زیتون بپزید و سپس آن را به پا یا جایى که درد مى کند بمالید و مالش دهید.

(تانن) و املاح پتاسیم که در گلابى وجود دارد اسید اوریک را به هر اندازه و مقدارى که باشد حل مى کند، به همین جهت است کسانى که مبتلا به رماتیسم و درد مفاصل که باشند گلابى براى آنها فوق العاده مفید است و یکى از میوه‌هایى است که جاى داروى گرانبهایى را در معالجه ی امراض آنها به عهده گرفته است، ولى باید در هر حال گلابى رسیده و لطیف را انتخاب کنند و مصرف نمایند.

اگر روغن زیتون را با سیر کوبیده مخلوط کنند مرهمى به وجود مى آید که براى انواع رماتیسم و درد عضلات و یا اعصاب گرانبهاست و باید با دست آن را روى موضع درد بمالند و ماساژ دهید.

براى درمان رماتیسم از برگ کلم ضمادى بدین ترتیب درست کنید:

باید برگها را به کمک یک بطرى و یا یک نورد له کرده و کمى در آتش گذاشت تا بپزد. بعد آن را روى عضوى که درد مى کند گذاشته و با پارچه ی پشمى بست و هر روز باید این ضماد را دو یا سه بار تجدید کرد.

در مورد بیماران مبتلا به رماتیسم، باید چند گرم مرزنگوش خشک را کوبیده، در نیم لیتر روغن زیتون بریزید و مدت دو ساعت ظرف آن را در ظرف دیگرى مملو از آب روى آتش بجوشانید. (تکنیک حرارت با بن ماری) سپس در بطرى پر کرده و در جاى خنکى آن را نگاهدارى کنید و در محل دردناک بمالید، درد کاهش مى یابد.

نیم مشت جعفرى خشک را با نیم لیتر آب بجوشانید و تا موقعى که گرم است آن را بنوشید. براى رفع رماتیسم فوق العاده مفید است.

رازیانه به واسطه خاصیت ادرار آور خود براى اشخاص مبتلا به رماتیسم تجویز مى شود.

جوشانده برگ و گل سیب زمینى به مقدار سى گرم در یک لیتر آب براى رماتیسم توصیه مى شود.

سیب زمینى ترشى براى مبتلایان به رماتیسم مفید است.

براى درمان رماتیسم صبحهاى ناشتا یک حبه سیر بخورید. همچنین مى توانید سى گرم سیر رنده شده را در یک ربع لیتر الکل نود درجه به مدت یک ماه و نیم بخیسانید و مدت ۶ ماه قبل از ناهار و شام ۶ قطره از این مخلوط سیر و الکل را با مقدار کمى آب مصرف کنید.

ضمادهایى که از سیر مى شود درد رماتیسم را تسکین مى دهد. باید هر روز دو سه بار این مرهم را به جاهاى دردناک بمالید و براى تهیه مرهم باید سیر را رنده کرد و دو برابر آن روغن کامفره به آن اضافه نمود.

سى تا شصت گرم ریشه شنگ را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت بجوشانید و صبح ناشتا، بین غذاهاى اصلى بخورید.

خوردن آب هویج خام صبح ناشتا در درمان رماتیسم و دردهاى مفصلى مؤثر است.

جوشانده گل گندم به مقدار ١۵ إلى ٢۵ گرم در یک لیتر آب براى تسکین دردهاى رماتیسمى مفید است.

دمکرده گل طاووسى به مقدار یک قاشق چاى خورى در یک لیوان آبجوش براى معالجه رماتیسم مصرف مى شود ولى نباید بیش از سه فنجان از دمکرده آن مصرف شود.

شاه پسند طبى ضد رماتیسم است. دمکرده آن سى تا چهل گرم در یک لیتر آب است که باید ده دقیقه جوشانده شود.

براى درمان رماتیسم، ٢۵ تا ٣٠ گرم زبان گنجشک را در یک لیتر آب دم کرده میل نمائید تا شفا یابید.

دمکرده گل مریم نخودى براى درمان رماتیسم مفید است. یک قاشق شربت خورى مریم نخودى خشک را در یک لیوان آبجوش بریز ید و روزى چهار فنجان از آن بنوشید

ریشه برگ بابا آدم در معالجه رماتیسم مؤثر واقع مى شود.

اگر مبتلایان به رماتیسم، روغن بابونه را در جاهاى دردناک بدن خود بمالند درد شان تسکین مى یابد.

آویشن کوهى براى درمان رماتیسم و ورم مفاصل مفید است. براى این منظور گل و برگ آویشن کوهى را له کرده و در ظرفى روى اجاق گرم کنید و گرما گرم روى ناحیه اى که درد مى کند بگذارید و ببندید تا درد رفع شود.

کاکوتى براى درمان رماتیسم مفید است.

مقدار مصرف آن به صورت دمکرده، پانزده تا بیست و پنج گرم در یک لیتر آب است.

جوشانده گل باقلا به مقدار سى تا شصت گرم در یک لیتر آب، اگر در فواصل غذا یک فنجان از آن مصرف شود، براى رماتیسم و درد مفاصل بسیار مفید است.

تره فرنگى در حالى که به امعای داخلى استراحت مى دهد، آنها را تقویت هم مى کند و داراى خاصیت ادرار آور قوى است. روى این دو خاصیت براى رماتیسم و درد مفصل بسیار مفید است.

پیاز چون ادرار آورى قوى است در معالجه رماتیسم مفصلى مصرف مى شود. کسانى که مبتلا به رماتیسم هستند باید روزانه پیاز زیادى بخورند.

ترب سیاه براى درمان رماتیسم تجویز شده است.

جوشانده ترخون به مقدار بیست و پنج تا سى گرم در یک لیتر آب براى دردهاى رماتیسمى مفید است. همچنین دم کرده آن به مقدار پنج گرم ترخون خرد شده در یک فنجان آب جوش که به مدت ده دقیقه دم بکشد و بعد از صرف غذا میل شود براى رفع دردهاى رماتیسمى تجویز مى شود.

انگور براى درمان رماتیسم مصرف مى شود. در این مورد هر روز سه لیوان کوچک آب انگور را در طول روز در ساعتهائى که فاصله زیادى با غذا دارد میل کنید.

کسانى که رماتیسم دارند وقتى به حمام مى روند مى توانند تفاله‌هاى انگور را به بدن خود بمالند و مدتى بنشینند و بدن را با آن بشویند.

انگور فرنگى بواسطه خاصیت ادرار آور خود براى مبتلایان به رماتیسم مفید است. دمکرده برگ انگور فرنگى به مقدار سى تا پنجاه گرم در یک لیتر آب اگر به مقدار دو تا سه فنجان در روز مصرف شود رماتیسم را درمان مى کند.

براى معالجه رماتیسم باید بادام تلخ را کوبید و به شکل ضماد در آورد و روى قسمتهایى که درد مى کند گذاشت.

تمشک خنک براى مبتلایان به روماتیسم مفید است.

توت فرنگى را براى مبتلایان به رماتیسم و درد مفاصل توصیه مى کنند. جوشانده ریشه و برگ خشک توت فرنگى به مقدار سى گرم در یک لیتر آب براى رماتیسم بسیار مفید است.

خربزه چون ادرار آور است براى مبتلایان به رماتیسم مفید است.

مصرف سیب را به اشخاصى که مبتلا به روماتیسم مزمن و درد مفاصل هستند توصیه مى کنند.

گیلاس چون خاصیت ادرار آور دارد براى مبتلایان به رماتیسم و دردهاى مفاصلى مفید است و همچنین مصرف دمکرده دم گیلاس به مقدار ده گرم در یک لیتر آب همین خاصیت را دارد و نیز جوشانده سى گرم دم گیلاس در یک لیتر آب به مدت ده دقیقه براى رماتیسم مفید است.

تاجریزى بطور مالیدنى بر ضد رماتیسم و درد مفاصل مورد استفاده قرار مى گیرد.

تربچه ضد سستى استخوانها و مسمومیت بدن است و به این علت آن را چون پاک کننده کبد و کلیه‌ها مى دانند، در مورد ورم مفصل مزمن مصرف آن را توصیه مى کنند.

گل کلم براى کسانى که ورم مفاصل دارند و مبتلا به رماتیسم هستند توصیه شده است.

مصرف کاسنى را در مورد ورم مفاصل توصیه مى کنند.

براى درد مفاصل یک شلغم را بپزید و آن را ریز ریز کرده به شکل فرنى در  آورید و مثل ضمادى روى مفاصلى که درد مى کند بمالید.

مصرف گوجه فرنگى راى اشخاص مبتلا به درد مفاصل تجویز شده است.

بیماران مبتلا به رماتیسم و درد مفاصل باید موز مصرف کنند.

براى مبارزه بر ضد رماتیسم باید کرفس را قطعه قطعه کرده و در آب جوشانید و آب جوشیده ی آن را نوشید.

براى اینکه رماتیسم به کلى ریشه کن گردد، باید بیست و یک روز تمام هر روز یک لیوان آب کرفس خورد.

کرفس را بکوبید و با آرد برنج مخلوط کنید و به صورت ضماد در آورید و در جاهاى دردناک بدنتان بگذارید، درد رماتیسم را تسکین خواهد داد. این ضماد بیشتر مؤثر خواهد شد، اگر سالاد کرفس را یا پیاز خام و آب لیمو و چند قطره روغن زیتون تهیه کنید و چند روز غذاى خود را منحصر به آن کنید درمان مؤثرى

خواهد بود.

از غدد فوق کلیه، داروى گران قیمتى استخراج کرده اند که کورتیز ن نام دارد و معالج روماتیسم مى باشد. این هورمون اخیرا در خرما کشف شده است همچنین پرتقال با خرما ضد رماتیسم است.

رزماری از گیاهانی است که استفاده از آن در محل درد نتیجه بسیار مطلوبی داشته و با افزایش جریان خون در محل و اثرات ضد التهابی خود اثرات مطلوبی برجا می گذارد در بازار دارویی کشور عصاره رزماری به صورت اسپری در داروخانه ها قابل دسترسی است اگر این اسپری همراه با خوردن دم کرده گزنه و یا عصاره آن مصرف شود می تواند در درمان بسیار موثر و کارا باشد.

 

احتیاط:

مصرف مارچوبه در رماتیسم شدید مفصلى به علت اینکه ایجاد ناراحتى مى کند ممنوع است.

اسفناج چون داراى نمک اسید اوکسالیک است براى اشخاصى که مبتلا به رماتیسم هستند و مفاصل آنها ورم کرده منع شده است.

 




طبقه بندی:
طب سنتی
، 
درمان گیاهی
، 

برچسب ها:
درمان گیاهی رماتیسم،
رماتیسم،
درمان گیاهی،
درد مفاصل،
درمان گیاهی دردمفاصل،
طب سنتی،

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.