×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با خواص درمانی گیاه دارویی جین سنگ Panax ginseng

جین سنگ

اسم علمی: Panax ginseng

اسم انگلیسی: Ginseng

جین سنگ یک گیاه رازآلود است که استفاده از آن در شرق آسیا به دوران ماقل تاریخ بر می گردد. این گیاه در طول قرنها توسط پادشاهان مصرف می شده و به عنوان یک داروی تقویت عمومی و نشاط آور برای مردان معروف است.

 کاربردهای درمانی:

قسمت مورد استفاده: ریشه

اثرات مهم: آداپتوژن (سازگارکننده)، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، مقوی سیستم ایمنی و تونیک

 

جین سنگ Panax ginseng

جین سنگ Panax ginseng

بیماریهای مزمن، خستگی مزمن و دوران نقاهت: استفاده ی سنتی از جین سنگ در چین بر اثر آن در بازیابی توانایی بدندر شرایط تخلیه انرژی و افزایش طول عمر تأکید دارد. جین سنگ در چین در طول ماههای زمستان توسط افراد مسن و ضعیف مصرف می شود و به استقامت جسمی به خصوص در کسانی که با ضعف و کاهش نشاط عمومی بدن و ضعف عملکرد سیستم ایمنی مواجه هستند کمک می کند. برای دریافت نتایج مطلوب استفاده از دوز پایین و در دراز مدت مفیدتر است.

 بالا بردن کوتاه مدت توان ذهنی و جسمی: جین سنگ در دوز توصیه شده به افزایش وزن عضلانی، افزایش قدرت بدنی و استقامت جسمی کمک کرده و همچنین توانایی ذهنی فرد را بهبود می بخشد. توصیه استاندارد برای بزرگسالان استفاده از این گیاه به مدت ۶ هفته است. هنگام مصرف جین سنگ باید از مصرف کافئین (چای، قهوه و…) خودداری کرد.

 تقویت مردان: جین سنگ بیشتر به عنوان یک داروی مقوی برای مردان در نظر گرفته می شود تا یک داروی تقویت جنسی. اما مطمئنا می تواند به بهبود عملکرد جنسی و افزایش نشاط جنسی نیز کمک کند. این گیاه هنگامی که با ژینکو  یا ریشه طلایی (Rhodiola rosea) ترکیب شود، داروی خوبی برای درمان اختلالات نعوظ و تعداد کم اسپرم به حساب می آید.

 آزمایش های بالینی و کنترل کیفیت: جین سنگ موضوع بسیاری از تحقیقات بالینی در پزشکی بوده و این تحقیقات طیف وسیعی از کاربردهای درمانی آن را مورد بررسی قرار می دهند. شواهد بالینی، استفاده از جین سنگ در موارد زیر را تأیید می کنند: افزایش راندمان و توانایی ذهنی و جسمی از جمله مقابله با گرمای بدن و گرسنگی مفرط؛ افزایش تعداد اسپرم (در مردانی با تعداد پایین اسپرم)؛ کاهش خستگی و بی حوصلگی دوران یائسگی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی در مقابل عفونت ها و شاید به عنوان مهمترین مورد بهبود سطح کیفی زندگی. ریشه و عصاره ی ریشه ی جین سنگ باید کیفیت مناسبی داشته باشند تا بتوان نتایج مطلوب را از آن گرفت.

لذا این مهم است که جین سنگ را از فروشندگان معتبر خریداری کرده و یا در صورت ایده ال تنطور استاندارد جین سنگ را خریداری و یا تولید کنید. با توجه به قیمت بالای جین سنگ، وجود محصولات غیراستاندارد و تقلبی نیز کم نیست.

 سایر کاربردها: هنگامی که جین سنگ با سایر داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مثل گون (Astragalus membranaceus) یا سرخارگل (Echinacea spp.) ترکیب شود، به احتمال زیاد در درمان عفونت های مزمن و تقویت سیستم ایمنی بدن اثر قطعی خواهد داشت. جین سنگ به افزایش حافظع و کمک به یادآوری کمک می کند و استفاده از آن در ترکیب با ژینکو (Ginkgo biloba) در افراد مسن می تواند مانع از زوال عقل شود.

این گیاه با اثر ضدسرطانی خود می تواند در دوران نقاهت بعد از سرطان نیز کاربرد داشته باشد که در این صورت برای استفاده از آن باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین به نظر می رسد که ریشه جین سنگ بتواند به کنترل قند خون در دیابت نیز کمک کند و در تسکین سردردهای مزمن و عود کننده که در اثر کار سنگین به وجود می آیند مفید باشد. 

  1. مجتبی قاسم زاده

    سلام
    این گیاه در ایران کشت شده؟
    از کجا میتونم تهیه کنم
    با تشکر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.