×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر



اسفناج

 

زوال عقل یا دمانس اختلالی است که مغز را درگیر کرده و باعث می‌شود که مغز به سختی وقایع را به خاطر بیاورد، ارتباط برقرار کند و استدلال کند. متأسفانه در این وضعیت، توانایی‌های روانی فرد از بین می‌رود. علائم این بیماری عبارتند از فراموشی، گیجی، بروز رفتارهای ناگهانی، بی‌انگیزگی، عدم توانایی در شناسایی مکان یا افراد، افسردگی، مشکلات خواب، عدم رسیدگی به وضعیت ظاهری و غیره.

 

محققان آلمانی به این نتیجه رسیده‌اند میوه و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان ها به ویژه بتاکاروتن و ویتامین C هستند نقش تعیین کننده ای در مقابله با اختلال دمانس یا همان زوال عقل دارند. متأسفانه محققان اعلام کرده‌اند که در سال‌های آینده تعداد بیماران مبتلا به آلزایمر افزوده خواهد شد. نتایج پژوهش این محققان آلمانی که در مجله‌ی Journal of Alzheimer’s Disease به چاپ رسید نشان می‌دهد آنتی اکسیدان های موجود در این مواد غذایی می‌توانند از ابتلا به بیماری زوال عقل یا دمانس پیشگیری کنند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم سبزیجات سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن مانند اسفناج، هویج یا زردآلو نقش مهمی در پیشگیری از زوال سلول‌های عصبی دارند.

برای رسیدن به این نتایج محققان آلمانی ۷۴  فرد مبتلا به آلزایمر و ۱۵۸ فرد سالم بین ۶۵ تا ۹۰ ساله را تحت نظر گرفتند. در طول این بررسی‌ها شرکت کننده های سالم به تست‌های مربوط به حافظه و همچنین به سۆالاتی در خصوص سبک زندگی‌شان پاسخ دادند.

اسفناج به دلیل دارا بودن نیترات جلوی ابتلا به بیماری آلزایمر را می‌گیرد.

مولکول‌های نیترات در بدن ما می‌توانند باعث رقیق شدن خون شده و به این

ترتیب جریان خون را بهتر می‌کنند. زمانی که خون به راحتی در مغز جریان

می‌یابد سلول‌های مغزی نیز بهتر تغذیه می‌شوند

 علاوه بر این محققان خون همه‌ی شرکت کننده ها و همچنین شاخص توده‌ی بدن آن‌ها را نیز مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. تمام این بررسی‌ها امکان آن را به محققان داد تا میزان ویتامین C و بتاکاروتن خون شرکت کننده ها را تخمین بزنند. آن‌ها مشاهده کردند میزان ویتامین C و بتاکاروتن افراد آلزایمری نسبت به افراد سالم بسیار کمتر است. در عوض هیچ تفاوتی در خصوص میزان آنتی اکسیدان های دیگر مانند ویتامین E و لیکوپن در بین این دو گروه مشاهده نشد. برای همین محققان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به زوال عقل باید میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان های بیشتری مصرف شود. البته محققان همچنان در پی انجام مطالعات بیشتری هستند تا بتوانند با قطعیت تمام روی نتایج به دست آمده تاکید کنند. ولی در هر حال توصیه می‌کنیم برای اینکه بیماری آلزایمر و یا پیشرفت آن از شما و اطرافیانتان دور باشد حتماً از این سبزیجات مفید بیشتر استفاده کنید.

 

اسفناج سرشار از نیترات است

ویتامین C در میوه ها به خصوص در مرکبات و بتاکاروتن در سبزیجاتی مانند هویج و همچنین زردآلو وجود دارد. بیماری آلزایمر با علائمی مانند از دست دادن حافظه و زوال قدرت درک خود را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که آلزایمر علاوه بر دلایلی چون انباشتگی پلاک‌های آمیلوئید، تخریب فیبرها و از بین رفتن سیناپس ها با عوامل دیگری مانند استرس اکسیداتیو نیز به وجود می‌آید.

با وجود تمام تلاش‌هایی که شده است اما هنوز محققان به درستی نمی‌دانند که آنتی اکسیدان ها با چه مکانیسم خاصی از تخریب سلول‌های مغزی پیشگیری می‌کنند. ولی این اطمینان کمابیش وجود دارد که این ترکیبات یعنی آنتی اکسیدان ها نقش موثری در حفاظت از سلول‌های مغزی ایفا می‌کنند. توجه داشته باشید که غذای مورد علاقه‌ی ملوان زبل معروف حاوی ترکیبات دیگری به نام نیترات نیز می‌باشد. پیش از این محققان به این نتیجه رسیده بودند که اسفناج به دلیل دارا بودن نیترات جلوی ابتلا به بیماری آلزایمر را می‌گیرد.


مولکول‌های نیترات در بدن ما می‌توانند باعث رقیق شدن خون شده و به این ترتیب جریان خون را بهتر می‌کنند. زمانی که خون به راحتی در مغز جریان می‌یابد سلول‌های مغزی نیز بهتر تغذیه می‌شوند. در این صورت نیز امکان از بین رفتن قدرت درک و بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر کاهش می‌یابد.

شما این پژوهش‌ها و بررسی‌ها را به عهده‌ی پژوهشگران بگذارید. تا می‌توانید سبزیجات متنوع از جمله اسفناج و هویج را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. از مصرف میوه غافل نشوید. روزانه ۲۰ دقیقه پیاده روی کنید. استرس‌های بیهوده را از خود دور کنید. در این صورت بسیاری از بیماری‌ها از شما دور می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

آشنایی با ۱۶ خاصیت فوق‌العاده اسفناج

اسفناج با ماست؛ آری یا خیر!؟

تحقیقات جدید در مورد خواص ضد سرطانی اسفناج

ارزش غذایی اسفناج

ارتباط هویج و اسفناج با آلزایمر

رنگ‌ها در میوه‌ها و سبزیجات نیز معنی دارند

فکری پویا با تغذیه مناسب

با مواد غذایی آلزایمر را از خود دور کنید

۸ ماده غذایی که از زوال عقل پیشگیری می‌کنند

جلوگیری از آلزایمر با مواد غذایی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.