×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سهراب پاژنامه گیاه “باریجه” را یکی از گیاهان دارویی تولیدی در این شهرستان ذکر کرد و افزود: یکی از گونه‌های رویشی که در ایران از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و پرچم کشورمان را در علم سیستماتیک گیاهی بالا نگه داشته به تازگی مورد توجه افراد سودجو قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: به موجب قانون، بهره‌برداری غیرمجاز از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی قاچاق محسوب و مشمول حکم مقرر در ماده یکم قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب ۱۳۱۲ خواهد بود.

وی در ادامه گفت: رستنی‌ها سودمندترین مواهب الهی به حساب می آیند چراکه بر وجود آنها فواید بسیاری مترتب است. درختان، درختچه‌ها و بوته‌ها، ساختمان و مزارع و باغ‌ها را در برابر اثرات مخرب باد و سیل و بهمن در پناه خود حفظ کرده و از زیان‌های سنگین و تلفات جانی جلوگیری می‌کنند.

وی بیان کرد: براساس جدیدترین مطالعات انجام شده توسط دفتر امور بیابان بیش از دو میلیون هکتار از تپه‌ها و پهنه‌های ماسه ای در کشور توسط دست اندرکاران منابع طبیعی تثبیت و کنترل می شود و یک میلیون هکتار دیگر تپه ماسه ای فعال در کشور وجود داردکه بعضاً منابع اقتصادی و زیستی را تهدید می کنند و باید کنترل شوند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر بیش از ۶۴٫۵ درصد مساحت کشور تحت تاثیر شرایط اقلیمی فراخشک و خشک با بارندگی کمتر از۲۵۰ میلی متر است از این رو نگهداری گونه‌های گیاهی خودرو در طبیعت حائز اهمیت فراوان است.

رئیس اداره منابع طبیعی ساوه گفت: یکی دیگر از گونه‌های رویشی که در ایران از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و نام ایران را در میان کشورهای دارای علم سیستماتیک گیاهی به ثبت رسانده به نحوی که ایران را به نام سرزمین خورشیدها برسرزبان‌ها انداخته است گونه‌ای از گون با نام علمی Astragalus.spp(گون)است.

وی گفت: این گیاه به صورت بوته‌ای و با ساقه‌های افراشته در طبیعت وجود دارد. دارای سیستم ریشه ای عمودی و مطبق بوده و در مناطق مرکزی، یزد، کرمان، اصفهان و کاشان به وفور یافت می شود.

وی تصریح کرد: نگهداری این آبروی خدادادی در ایران با مشکلات زیادی روبرو شده که از جمله آن‌ها می توان به کشاورزان سودجو و دیگرمخربان منابع موجود در طبیعت اشاره کرد.

پاژنامه خاطرنشان کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی استان مرکزی از بدو تاسیس سعی داشته با متجاوزین منابع طبیعی طبق قانون برخورد کرده و فضایی را بر استان حاکم سازد تا زمینه های ازبین بردن گونه‌های بومی مناطق به حداقل برسد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.