×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خطرات تجویز گیاهان دارویی توسط عطاریهای غیرمتخصص

ریشه بسیاری از داروهای مرسوم کنونی، گیاهان و ترکیبات گیاهی و یا ترکیباتی که از روی ترکیبات گیاهی شبیه سازی شده اند هستند.

اما گیاهان دارویی که در عطاری ها عرضه می شود، در بسیاری از موارد استاندارد شده نیست و مصرف آن از سوی مردم می تواند عوارض و مشکلاتی ایجاد کند که قرار است برای رفع این مسأله کلینیک های درمان سنتی تأسیس می شود و همچنین عطاران نیز در دانشگاه علمی و کاربردی آموزشهای تخصصی را ببینند.

بسیاری از داروهای مجوزدار در کشور منشاء گیاهی دارند اما عرضه گیاهان دارویی در عطاری هایی که آشنایی با علم پزشکی و گیاهشناسی ندارند، دچار مشکلات بسیاری است و ممکن است دوز نامناسب آن برای افراد علاوه بر اینکه مفید نیست و نمی تواند بیماری را درمان کند، مضر هم باشد.

بعنوان مثال، معلوم نیست این داروی مثلاً کلیه برای چه بیماری تجویز می شود، ممکن است بیماری که به عطاری مراجعه کرده است، نارسایی کلیه داشته باشد، پروتئین دفع کند و موارد دیگر و تجویز دارو از سوی عطاری بجای شفا بخشیدن به وی، بیماری او را تشدید رده و وضع وخیمی را برای او بوجود بیاورند.

بیماری های متعددی در کلیه وجود دارد و یک عطاری که روی دارو برچسب (بهبود عملکرد کلیه) می زند و بیمار کلیوی هم آن را استفاده می کند نمی داند که چه مشکلاتی را می تواند برای فرد بوجود بیاورد. این تنها نمونه ای از این مسائل در عطاری هاست.

برای حل این مشکل قرار است کلینیک های درمان سنتی با مجوز وزارت بهداشت و با حضور پزشک دوره دیده دایر شود. تا آن زمان مصرف گیاهان دارویی که عطاری ها عرضه می کنند، می تواند گاهی اوقات عوارض و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند.

در واقع در بیشتر گیاهان دارویی، ماده مشخص که اثر درمانی خاصی را برای آن در نظر می گیرند برای یک عطار آموزش ندیده مشخص نیست. مثلاً زمانی که می گویند گیاه گزنه در درمان حساسیت یا خارش پوستی اثر دارد او دقیقا نمی داند که چه ماده شیمیایی از آن این اثر را دارد. البته این برای تمام گیاهان مصداق ندارد و در برخی موارد مشخص است که چه ماده ای در گیاه وجود دارد که این اثر را بوجود می آورد. عوامل بسیاری وجود دارند که روی تأثیرگذاری یک گیاه اثر دارند.

برای مثال، نوع آب و هوا (حتی مواد خاک حاوی گیاه) روی آن تأثیر می گذارند. همینطور زمان کشت و نوع کاشت، داشت و برداشت آن نیز در اثرگذاری آن مهم است. حتماً زمانی که از گیاهان دارویی می خواهید استفاده کنید با پزشکتان نیز مشورت کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.