×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

“محمد رئوفی‌نژاد” در مراسم کلنگ‌زنی مرکز تولید پایلوت داروهای خاص در استان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به خوبی شاهد پیشرفت و ارتقای شاخص‌های سلامت در استان بودیم.

 

وی با بیان این‌که همه این برجستگی‌های شاخص‌های سلامت، نشان از این دارد که در حوزه سلامت همانند همه حوزه‌ها در کشور به برکت انقلاب اسلامی توجهات ویژه‌ای صورت گرفته است، ادامه داد: پیش از انقلاب و در سال‌های اولیه پس از انقلاب، شاهد حضور پزشکانی از کشورهای هند و بنگلادش در کشور بودیم که همگی در سطح عمومی بودند، از طرفی در تجهیزات اولیه برای سلامت نیز محتاج خارجی‌ها بودیم و این در حالی است که اکنون علاوه بر تولید بسیاری از داروها در کشور، شاهد حضور و موفقیت بسیاری از تخصص‌ها در حوزه سلامت هستیم.

 

نماینده عالی دولت در استان زنجان، با تأکید بر این‌که کیفیت داروهای تولیدی در داخل کشور بسیار مطلوب و قابل مقایسه با داروهای خارجی است، تصریح کرد: حتی در برخی موارد داروهایی در کشور تولید می‌شود که کیفیت بالاتری نسبت به نوع خارجی آن دارد و این در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تنها ۱۵ درصد داروها در کشور تولید می‌شد ولی در حال حاضر ۹۶ درصد داروها در کشور تولید می‌شود و حدود ۴ درصد آن وارداتی است.

 

استاندار زنجان با تأکید بر این‌که تحریم‌ها فکرمان را برای تولید به کار انداخته است، گفت: در حوزه سلامت کوچک‌ترین اتفاقی می‌تواند جان انسان‌ها را به خطر اندازد، لذا در کشور نیز به این حوزه توجه مطلوبی صورت می‌گیرد، از طرفی در حوزه داروها با چالش‌های جدی مواجهه‌ایم، چرا که دارو در کشور به قدری راحت و ارزان در دسترس عموم قرار می‌گیرد که با توجه به تفاوت موجود در قیمت داروها در ایران و کشورهای همسایه، شاهد قاچاق دارو هستیم.

 

وی با تأکید بر لزوم تلاش‌ها و پیگیری‌ها برای تولید ۴ درصد داروی وارداتی در کشور، اظهار کرد: امروز رویکرد دنیا به سمت نانوداروها می‌باشد.

 

هم‌چنین رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه، گفت: تعداد فوق‌تخصص‌های این دانشگاه از سه مورد در سال ۸۴ به ۴۱ مورد در حال حاضر افزایش یافته است.

 

“رحیم سروری‌زنجانی” در خصوص روند رشد نمرات تولید دانش توسط پژوهش‌گران این دانشگاه، اظهار کرد: این روند طی سال‌های ۸۱ تا ۹۰ سیر صعودی داشته است. هم‌چنین میزان مشارکت اعضای هیئت علمی در فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه بسیار قابل قبول است و در حال حاضر در حدود ۹۲ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه در زمینه پژوهشی فعال‌اند.

 

وی با اشاره به این‌که مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک در سال ۸۶ به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر ایجاد ۶ مرکز دیگر در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: هم‌چنین ۴ مرکز تحقیقاتی در استان به بهره‌برداری رسیده است که مراکز تحقیقات عوامل مؤثر بر سلامت، تحقیقات ژن درمانی، نانو فناوری دارویی و زیست‌فناوری دارویی از آن جمله‌اند که هدف از ایجاد این مراکز، تأمین نیازهای دارویی کشور، پرداختن به آن و توجه جدی به بحث تجاری‌سازی مواد دارویی نانو می‌باشد.

 

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان این‌که راه‌اندازی مرکز رشد فناوری‌های دارویی، پرداختن به بحث تحصیلات تکمیلی، راه‌اندازی رشته نانوفناوری دارویی و اخذ مجوز برای دوره فوق‌دکترا، از دیگر فعالیت‌های دانشکده داروسازی می‌باشد، خاطرنشان کرد: دانشکده داروسازی استان زنجان از نظر شاخص‌ها در رتبه پنجم کشوری قرار دارد و ایجاد اتاق تمیز، مرکز تولید گیاهان دارویی در کشور و راه‌اندازی دوره‌های دکتری تخصصی داروسازی، از جمله کارهای آتی است.

 

هم‌چنین معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان نیز در این مراسم با بیان این‌که دانشکده داروسازی زنجان از نظر میزان تجهیزات موجود جزو ۵ دانشکده برتر در کشور به‌شمار می‌رود، یادآور شد: در مجموع ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان حجم عملکرد دارویی کشور در سال گذشته می‌باشد که از این میزان ۲۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در تولید دارو و ۱۵ هزار و ۲۰ میلیارد ریال در واردات داروها هزینه شده است.

 

“بهمن حمیدی” با تأکید بر این‌که دانشکده داروسازی استان جزو سه دانشکده برتر داروسازی در کشور است، افزود: در سال گذشته در زمینه نانودارو موفق به ثبت ۱۲ اختراع شده‌ایم.

 

وی هدف از ایجاد مرکز پایلوت تولید داروهای خاص را استفاده از دانش بومی استان برای تولید داروهای بیماران خاص عنوان کرد و ادامه داد: این مرکز در مساحت ۳۵۰۰ مترمربع و با فضای تولید ۱۵۰۰ مترمربع تا ۱٫۵ سال آینده ساخته خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.