×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبربی آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایکنا، پنجمین همایش طب کل‌نگر در استان خراسان رضوی به همت مرکز ملی طب کل‌نگر، انجمن حجامت ایران و انجمن گیاهان دارویی استان خراسان با حضور آیت‌الله سیدحسن ضیایی، مدرس و پژوهشگر طب اسلامی، محمدرضا کریمی، مدیر کل انجمن طب سنتی استان خراسان رضوی، محمد شاهین‌فر، معاون بهداری شمال شرق سپاه، نوید کمالی، معاون فناوری ـ اطلاعات موسسه تحقیقات حجامت در استان خراسان رضوی، مرتضی دفاعی، دبیر اجرایی کمیسیون آموزش کانون انجمن‌های صنفی استان خراسان رضوی و جمعی از فعالان عرصه طب سنتی و اسلامی، ۲۷ بهمن‌ماه در مجتمع فرهنگی غدیر مشهد برگزار شد.

در ابتدای این همایش آیت‌الله سیدحسن ضیایی، مدرس و محقق طب اسلامی با بیان اینکه طب سنتی، گیاهی و مکمل در چهار بعد وجودی انسان مطلب برای گفتن دارد، اظهار کرد: این چهار موضوع شامل جسم انسان یعنی بدن و اعضاء، روان شامل ذهنیات، روح که روان پوششی و جسم سیال بوده و نور که نورانیت جسمانی و ایمانی است.

وی با بیان اینکه طب سنتی و اسلامی که کل‌نگر است بر چهار پایه استوار است، ادامه داد: محور اول پرهیز صحیح حداقل ۷ روز و حداکثر ۱۴ روز بر طبق روایات و موضوع پیشگیری صحیح، مطلب مهم دوم در این زمینه است و بحث علاج پایه سوم در این زمینه بوده که احتمال برگشت بیماری هم وجود دارد.

این پژوهشگر طب اسلامی عنوان کرد: شفا پایه و اصل چهارم مهم در زمینه طب مکمل است به گونه‌ای که در این مرحله بیماری دیگر برگشت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: خداوند بدن انسان را به گونه‌ای خلق کرده که بیشترین سازگاری را با طبیعت دارد، لذا با داروهای گیاهی که نعمت‌های خداوند برای بندگانش است، به بهترین شکل انسان را از بیماری‌ها حفظ می‌کند.

این پژوهشگر طب سنتی و اسلامی گفت: با همه تلاش‌هایی که در زمینه تولید این نوع داروها انجام می‌شود، به وضوح می‌توان دید که غرب و شرق امروز متمایل به داروهای گیاهی و خواص آن‌ها شده‌اند.

ضیائی افزود: متاسفانه پزشکی امروز ما ترجمه و کپی کورکورانه از شرق و غرب است که توجه به نجات بیمار بدون وجود ابزار پیچیده و آزاردهنده آن کمتر دیده می‌شود.

وی ابراز کرد: متخصصان و پزشکان داخلی طب سنتی ـ اسلامی و کلاسیک باید با یکدیگر، طب داخلی ویژه برای خودمان تدوین کنند که مسلما کارآمدی آن از طب رایج امروز بیشتر خواهد بود.

ضیایی تصریح کرد: سیستم تولید داروهای گیاهی را باید در داخل کشور و با کمک متخصصان توانمند در این زمینه بومی کنیم تا نیازی به اینگونه واردات نباشد.

وی یادآور شد: انسان باید عاقل بالفعل باشد، زیرا بر اساس روایات عاقل واقعی کسی است که از علم، تجربه و عقل صحیح خود و دیگران استفاده بهینه کند.

سپس محمدرضا کریمی، مدیر کل انجمن طب سنتی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته چهار همایش ملی طب کل‌نگر در استان خراسان برگزار شده است، اظهار کرد: معرفی تاریخچه و حوزه فعالیت طب کل‌نگر با هدف نهایی تحقق طب اسلامی در گستره جهانی از جمله اهداف این همایش است.

وی ادامه داد: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه بهداشت و سلامت، وظیفه عمومی و همگانی است که در جهت رفع این دغدغه‌ها و تحقق نظرات ایشان تلاش کنیم و ما هم به عنوان جزیی از جامعه طب سنتی در این زمینه قدم‌هایی را برداشته‌ایم.

کریمی با اشاره به اینکه بر اساس روایات ائمه معصومین(ع) سلامتی و امنیت و آرامش دو نعمت هستند که به چشم نمی‌آیند و انسان از آن غفلت می‌کند، تصریح کرد: بهداشت و سلامت جزء زیر ساخت جامعه و لازمه حیات بشری است و توسعه جامعه بدون انسان سالم امکان ندارد.

وی با بیان اینکه کشورهایی مانند چین که طب سنتی داشتند آن را در سطح جهانی مطرح کرده و برای خود امتیازات و جایگاهی کسب کردند، اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای در کشور ما بدون اینکه به موضوع طب سنتی علم کافی داشته باشند، عَلَم مخالفت برداشتند و سر راه آن سنگ‌اندازی کردند.

مدیر کل انجمن طب سنتی استان خراسان رضوی با بیان اینکه اساس درمان در طب سنتی اصلاح تغذیه است، افزود: حدود ۲۶ سال قبل حسین خیراندیش، رئیس مرکز حجامت ایران چراغ راه طب سنتی ـ اسلامی را روشن کرد، راهی که در راس آن بعد از ائمه(ع) بزرگانی چون ابن سینا، جورجانی و خوارزمشاهی قرار دارند.

در ادامه محمد شاهین‌فر، معاون بهداری سپاه شمال شرق کشور در موضوع درمان‌های موضعی حجامت در بیماری سالک سخنرانی کرد و با بیان اینکه این بیماری در منطقه خراسان و شهر مشهد شیوع بسیار دارد، اظهار کرد: قبلا برای درمان این بیماری از تزریق آمپول گلوکانتیم استفاده می‌شد اما در حال حاضر با وجود تحریم‌ها، خوشبختانه این آمپول وارد کشور نمی‌شود، زیرا عوارض بسیار خطرناکی در حد لوسمی و سرطان خون در بیماران ایجاد کرده و درمان مناسبی را هم برای بهبود بیماری انجام نمی‌داد، از این جهت تحریم‌ها به نفع ما شد.

معاون بهداری سپاه شمال شرق با بیان اینکه بعد از یک سال ضایعه پوستی سالک خود به خود درمان شده و نیاز به این همه آسیب و ضایعه برای یک زخم پوستی نیست، افزود: ما برای مداوای ضایعه پوستی ناشی از سالک و همچنین زخم‌های بستر از روش حجامت موضعی در طب سنتی بهره گرفتیم و به نتایج مطلوبی طی چند ماه دست یافتیم.

در ادامه مرتضی دفاعی، دبیر اجرایی کمیسیون آموزش کانون انجمن‌های صنفی استان خراسان رضوی، با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها در جامعه نتیجه مشاغلی است که افراد در آن مشغول به کار هستند، اظهار کرد: ارتباط میان طب کار و طب ایمنی سبب ایجاد ساختار و یکپارچه‌سازی مدیریت ایمنی سلامت و محیط زیست می‌شود که باید ساختار مدیریت علمی آن ایجاد شود.

وی ادامه داد: یک نظام یکپارچه بستر فرهنگی خلاق و گسترده را در این زمینه برای انجام فعالیت فراهم می‌کند.

دبیر اجرایی کمیسیون آموزش کانون انجمن‌های صنفی استان خراسان رضوی بیان کرد: باید تمام مباحث و تحقیقات در زمینه طب سنتی را که برای سلامت انسان و جامعه لازم است، در یک سیستم مدیریتی و با ایجاد فرهنگ مناسب آن را گسترش دهیم.

دفاعی رویکرد ایمن‌سازی شهر مشهد برای زائران بارگاه رضوی و ساکنان آن را امری لازم‌الاجرا دانست و ابراز کرد: توجه به سلامت مذهبی شهر مشهد در سطح ملی و بین‌المللی، سبب ارتقاء جایگاه این کلان شهر و تبدیل شدن به ایمن‌ترین شهر مذهبی دنیا می‌شود.

سپس نوید کمالی، معاون فناوری ـ اطلاعات موسسه تحقیقات حجامت در استان خراسان رضوی با بیان اینکه سامانه یکپارچه، معرفی فعالان مجاز طب سنتی امروز و در این همایش افتتاح می‌شود، گفت: هر موسسه در بدو تاسیس برای خود یک نقطه آرمانی را تعریف می‌کند و برای رسیدن به آن نیاز به تغییرات و مدیریت صحیح دارد.

وی با اشاره به اینکه «طرح بهار» مهم‌ترین سامانه در معرفی بهترین‌های طب سنتی است، اضافه کرد: نخستین جنبش ساماندهی فعالیت مجاز طب سنتی در استان خراسان رضوی با عنوان طرح بهار افتتاح می‌شود تا از جعل عناوین و مهارت‌های تخصصصی طب سنتی ممانعت شود.

کمالی افزود: محورهای این طرح شناسایی فعالان و متخصصان مجاز، مقابله با فعالیت مراکز غیرمجاز، جلوگیری از تبلیغات و فروش داروهای غیرمجاز است.

وی این طرح را عامل ارتقاء و امنیت سطح سلامت و بهداشت جامعه دانست و تصریح کرد: در ابتدای فعالیت این سامانه مشخصات حدود ۵۰ نفر از فعالان عرصه طب سنتی در این پرتال ثبت شده است.

در ادامه سیدحسن بخارایی، رئیس اتحادیه گیاهان دارویی مشهد با بیان اینکه صنف عطاران و گیاهان دارویی از سال ۱۳۸۰ مستقل از صنف خواروبارفروشان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اظهار کرد: شرح وظایف اتحادیه، ساماندهی و جلوگیری از تخلفات و تعامل با سایر اتحادیه‌ها و نهادها از جمله وظیفه اتحادیه گیاهان دارویی در مشهد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۰۰ نفر از عطاران و افراد مرتبط با داروهای گیاهی در این اتحادیه تحت آموزش قرار دارند تا تمام اعضاء به سطح قابل قبولی از تحصیلات و اطلاعات در زمینه رشته تخصصی خود دست پیدا کنند.

بخارایی تصریح کرد: برای بازرسی و نظارت بر فعالیت عطاران و داروگیاهی‌ها تعداد ۱۱ بازرس در ۱۱ منطقه مشهد مشغول امر نظارت هستند که علاوه بر این کمیسیون رسیدگی به شکایات بیماران و مردم هم کار رسیدگی به تخلفات را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه میان موسسه حجامت ایران و مرکز آموزشی طب سنتی تعاملاتی صورت گرفته است، عنوان کرد: برای برداشتن قدم‌های بلند و موثر در زمینه طب سنتی نیاز به همکاری و هماهنگی بیشتر میان سازمان‌ها و بخش‌های مختلف و تاثیرگذار در این زمینه است، تا این طب با ریشه و اصیل که با طب اسلامی گره خورده است، به جایگاه واقعی خود دست یابد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.