علیرضا کشفی بناب
– دانشجوی دکترای اقتصاد بینالملل از دانشگاه آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان
چکیده
متکی بودن اقتصاد ایران بر درآمدهای نفتی و تاثیر پذیری درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، آسیبپذیری اقتصاد کشور را سبب شده است. یکی از راههای مقابله با این چالش، توسعه تولیدهایی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیرنفتی میشود. دراین میان محصولات جنگلی، مرتعی و گیاهان دارویی و صنعتی علاوه برنقش خاصی که در اقتصاد داخلی دارند میتوانند تاثیر به سزایی در امر صادرات غیرنفتی داشته باشند. خوشبختانه با روی آوردن دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته به استفاده از فرآوردههای گیاهی و مصرف روز افزون آن در جهان، چه در صنعت داروسازی و چه در صنایع غذایی و آرایشی- بهداشتی و با توجه به تنوع آب و هوایی کشور و امکان رویش بیشتر گیاهان در آن، فرصتی طلایی نصیب کشورمان شده تا از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرده وحضور خود را در بازارهای جهانی بیش از بیش افزایش دهیم.
از سوی دیگر، تأکید سازمان بهداشت جهانی در جایگزینی تدریجی مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی سبب شده تا کشورهای مختلف جهان نسبت به سرمایه گذاری، برنامه ریزی کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در سطوح صنعتی و استفاده از آن در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی اقدام کنند. وجود استعدادهای بالقوه عظیم ملی و نیز فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در کشور توجه بیش از پیش به این مقوله را به مسوولان کشور یادآوری نموده و بر هر متخصص دلسوزی این باور را تاکید میکند که اگر به این مقوله به صورت یک ضرورت ملی و درچارچوب یک برنامه مشخص و بانگرش سیستماتیک و جامع نگرانه توجه شود، میتواند علاوه بر دستیابی به مدیریت توسعه پایدار دراین بخش بالاخص در ابعاد کلان توسعه اقتصادی – زیست محیطی، بهداشتی (خودکفایی دارویی)، اشتغال، امنیت غذایی و ذخایز ژنتیکی در عرصه ملی و جهانی بهعنوان یک منبع درآمد ارزی برای کشور محسوب و ایفای نقش کند.
جایگاه قانونی داروهای گیاهی در سازمان جهانی بهداشت
استقبال روزافزون برای مصرف داروهای گیاهی درکلینیک و همچنین ارزش دارویی و اقتصادی آنها در حال رشد و توسعه است. با وجود این در کشورهای گوناگون روند رشد داروهای گیاهی در مراحل متفاوت از یکدیگر قرار دارد بنابر این برنامه ریزی و ساماندهی بهره برداری و صادرات چنین منابع ارزشمندی بسیار ضروری است. این امر تنها به همکاری و کمک بینالمللی نیازدارد تا امکان دسترسی به این منابع حیاتی برای نسل آینده نیز مقدور باشد. در این راستا کنترلهای قانونی روی گیاهان دارویی از یک ساختار مشابه و متداول تبعیت نمیکنند. این نکته به تفاوتهای موجود در نگرش و دیدگاه دولتها به تعریف گیاهان دارویی یا فراوردههای حاصل از آنها باز میگردد. به همین علت کشورهای گوناگون برای صدور مجوزساخت، نسخه کردن و تجارت داروهای گیاهی قابل اطمینان، و دارای کیفیت مطلوب، شیوههای متعددی را درپیش گرفتهاند.
سازمان جهانی بهداشت [ World Health Organization -WHO]، در دهههای اخیر با برگزاری کنگرههای متعدد رهنمودهای ارزشمندی درباره طب سنتی، گیاهان دارویی و فرآوردههای دارویی حاصل از آنها به کشورهای عضو ارائه کرده است که سرفصل این موارد عبارتند از: قوانین مربوط به ثبت و کنترل داروهای گیاهی، راهکارهای اصلی برای بررسی داروهای گیاهی و رهنمودهای تحقیقاتی در ارزیابی ایمنی و کارآیی آنها، طراحی سیاستهای ملی در طب گیاهی سنتی، توصیف برنامههای منطقه ای در نقاط مختلف جهان و بهبود و توسعه سیاست ملی در طب سنتی کشورهای عضو.وضعیت قانونی داروهای گیاهی درکشورهای مختلف از جمله آلمان، فرانسه، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، هند، چین و ایران، صرف نظر از رشد روزافزون صنایع داروسازی و پیشرفت بدون توقف فرآوردههای دارویی سنتزی و بیولوژیکی نوین، اهمیت نقش و جایگاه این دسته فرآوردهها را در تأمین سلامت عمومی نشان می دهد.
در این راستا نظارت دولتها روی چگونگی ارزیابی کیفیت، ایمنی و کارآیی داروهای گیاهی و… از یک طرف و تلاشهای WHO در حمایت از تدوین راهبردهای نمونه از طرف دیگر، میتوانند نقش مهم این منابع ارزشمند را در ایجاد و توسعه سلامت پایدار بیش از پیش بروز دهند.
بررسی مزیت ایران در صادرات گیاهان دارویی
وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان، برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی در سال و اختلاف دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگرادی میان سردترین و گرمترین نقطه درکشور، شرایط مناسبی برای کشور پهناور ایران از نظر بهره مندی از یک اکولوژیک منحصر به فرد فراهم کرده است، این شرایط زمینه رشد و نمو گیاهان وحشی و دارویی را درکشور فراهم کرده است به طوری که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد گونههای گیاهی جهان در ایران وجود دارد و همین امر کشورمان را در زمره مستعدترین کشورهای جهان برای تولید گیاهان دارویی قرار داده است.
استفاده از گیاهان دارویی در قالب طب سنتی برای درمان بیماریها و مصارف دیگر در صنایع غذایی و بهداشتی ازدیر باز مورد توجه بوده است، اما در چند ساله اخیر با گرایش مردم به استفاده از داروهایی با منشأ گیاهی به علت عوارض جانبی و سوء داروهای شیمیایی توجه جهانیان به این بحث بیشتر شده است.
از سوی دیگر، تأکید سازمان بهداشت جهانی در جایگزینی تدریجی مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی سبب شده تا کشورهای مختلف جهان نسبت به سرمایه گذاری، برنامه ریزی کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در سطوح صنعتی و استفاده از آن در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی اقدام کنند.
چنین توجه و اقبالی به سوی گیاهان دارویی، کشت و تجارت آن را در جایگاه اقتصادی مناسبی قرار داده است. به طوری که برآوردها حاکی از دهها میلیارد دلار گردش مالی حاصل از پرداختن به این تجارت است، اما با توجه به قابلیتهای کشورمان که گفته شد و نظر به پیشینه کهن استفاده از گیاهان دارویی در ایران، چنین به نظر می رسد که هنوز نتوانسته ایم از ظرفیتهای موجود در کشور بهخوبی بهره برداری کنیم در جایگاه مناسبی در عرصه تجارت در بازارهای جهانی گیاهان دارویی بیابیم.
بحث و نتیجه گیری
بنابراین، با توجه به اهمیت گیاهان دارویی و متابولیتهای مشتق از آنها در تأمین سلامت جوامع بشری و پتانسیل بالای اقتصادی این گیاهان، بهعنوان یک منبع درآمد مطمئن، لازم است در کشور ما نیز برنامه مدون و جامعی در این زمینه تدوین شده و بخشی از تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی در دانشگاهها و مؤسسههای تحقیقاتی بر روی شناسایی، تولید صنعتی و بهینهسازی روشهای استخراج متابولیتهای دارویی از این گیاهان اختصاص یابد.
کشت اقلام گیاهان دارویی دارای بازدهی مثبت اقتصادی است. محاسبه هزینه- فایده گیاهان چندساله به دلیل جدید بودن کشت آنها درکشور وکشت محدود آنها درعرصههای خاص، هنوزمشکل است.گیاهان یک ساله یا دوسالهای که بررسی هزینه- فایده آنها صورت گرفته میتواند دربسیاری ازمناطق درتناوب زراعی و درالگوی کشت محصولات استانها قرارگیرد.آنچه بیش از هرچیز درطول بررسیها جلب توجه کرد، موضوع نوسان قیمتها وعدم بازارمشخص وقابل اتکاء برای برخی اقلام است که گسترش کشت این گیاهان رابا چالش روبهرو می سازد.
در نهایت میتوان چنین نتیجه گرفت که سرمایه گذاری در این زمینه سودآوری کلانی داشته و زمان کوتاه بازدهی محصول سبب میشود ارزش فعلی (P.V) سودآوری آتی توجیه اقتصادی پیدا کند. بنابراین راهکارها و راهبردهای همه جانبه و پیشنهادهایی علمی – عملی بهصورت مطالب زیر تدوین میشود که تحقق بخش قابل توجهی از این چشمانداز را در مورد گیاهان دارویی و طب ایرانی میسر میکند و امید است مورد استفاده محققان امر واقع شده و برای عملی شدن این سرمایه گذاری زمینه مناسبی را ایجاد کند.
اهداف کلان و ماموریتها
۱- افزایش تولید ثروت ملی و نیل به خودکفایی اقتصادی با رشد تمامی محصولات و دستاوردهای عرصه طب ایرانی و گیاهان دارویی.
۲- ساماندهی و مدیریت سیستمها در زمینه گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۳- به دست آوردن جایگاه شایسته و دستیابی به سهم مناسبی از بازار جهانی گیاهان دارویی.
۴- توسعه اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی جدید.
۵- توسعه پایدار توسعه گیاهان دارویی و صنایع فرآوری گیاهان دارویی.
۶- افزایش سطح دانش و پژوهش و فناوری در راستای اهداف سند چشمانداز.
۷- اشاعه فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در بخش کشاورزی و صنایع مربوطه.
۸- اهلی کردن، کشت، اصلاح و تولید انبوه گیاهان دارویی بومی و اندمیک ایران برای تامین نیازهای داخلی و صادرات.
۹- استفاده از فناوریهای نوین برای بهبود کیفیت و فرآوری گیاهان دارویی.
۱۰- تقویت و حمایت از کشت ارگانیک گیاهان دارویی.
اهداف کمی کوتاه مدت (پایان سال ۱۳۸۹)
۱- ساماندهی نظام مدیریت تحقیقات، آموزش و صنایع گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۲- بستر سازی و ظرفیت سازی در راستای توسعه گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۳- بستر سازی به منظور توسعه صادرات فرآوردههای گیاهان دارویی.
۴- بازنگری و تکمیل پروژههای نیمه تمام گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۵- دستیابی به قوانین پویا و کارآمد در زمینه گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۶- دستیابی به استانداردهای جهانی در زمینه جمع آوری، کشت و صنعت .
۷- شناخت ظرفیتها موجود کشور در زمینه گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۸- استفاده از ظرفیتهای موجود برای ایجاد و توسعه شبکههای ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۹- شناخت ظرفیتهای گیاهان دارویی و طب ایرانی در تولید فرآوردههای دامی و مواد غذایی سالم.
اهداف میان مدت (پایان برنامه پنجم)
۱- ارتقاء سطح آموزش، کشت، پرورش و صنایع فراوری گیاهان دارویی.
۲- بهبود نگرش جامعه در زمینه گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۳- بهبود وضعیت پژوهش در حوزه گیاهان دارویی و فرآوردههای طبیعی.
۴- افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی تا بیش از ۱۰۰ هکتار تا پایان برنامه پنجم (براساس نیاز بازار و پتانسیل دارو زایی سرزمینها تا پایان برنامه در سطح ۶۰۰ هزار هکتار قابل افزایش است).
۵- افزایش گونههای دارویی بالای ۱۰۰۰ هکتار از ۶ گونه فعلی به ۲۰ گونه تا پایان برنامه.
۶- تولید اقتصادی گونههای زراعی در سالهای برنامه.
۷- افزایش سم گیاهان دارویی در GDP به میزان ۱۰ برابر در سالهای برنامه (۱/۰ درصد به ۳ درصد)
۸- ایجاد اشتغال مولد برای بیش از صد هزار نفر.
۹- رشد فرآوری و تولید داروهای گیاهی به میزان ۳۰ درصد در سالهای برنامه.
۱۰- افزایش صادرات گیاهان دارویی و فرآوردههای طبیعی با نرخ رشد ۳۰ درصد سالیانه.
۱۱- افزایش تعداد موارد پژوهش و تحقیق در زمینه گیاهان دارویی و فراوردهای طبیعی با نرخ رشد ۲۰/۰ سالیانه.
سیاستهای راهبردی پیشنهادی
الف- عمومی
۱- تشکیل کمیتههای تخصصی ۸ گانه ستاد گیاهان دارویی و طب ایرانی به منظور اجرای اهداف کلان.
۲- بررسی و تدوین قوانین مرتبط با گیاهان و طب ایرانی.
۳- تدوین شاخصهای رشد و توسعه پایدار گیاهان دارویی در چارچوب اهداف و منافع ملی در تمایل با سیاستهای UNIDO,UNDP,FAO,WHO.
۴- سازماندهی شبکه تحقیقات گیاهان دارویی و طب ایرانی و ایجاد انسجام و همکاریهای مستمر و مؤثر میان تمامی موسسهها و مراکز مرتبط با گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۵- تدوین و اعلام لیست گیاهان دارویی و معطر کشور در تعامل با وزارت خانهها و سازمانهای ذیربط و بازنگری علمی و فنی مستمر سالیانه و ادواری براساس نظر متخصصان.
۶- ایجاد بانک اطلاعات گیاهان دارویی کشور به منظور ساماندهی نظام مدیریتی گیاهان دارویی.
ب- کشاورزی و منابع طبیعی
۱- تدوین نظام جامع مدیریت کشت و بهره برداری گیاهان دارویی کشور.
۲- تقویت شرکتهای دانش بنیان به منظور ظرفیت سازی برای توسعه پایدار گیاهان دارویی.
۳- برنامه ریزی برای افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی.
۴- تدوین برنامه برای حمایت از کشت و اهلی کردن گونههای مهم دارویی و اقتصادی و گسترش کشت انبوه و زراعت گیاهان دارویی به منظور کاهش فشار به عرصههای جنگل و مرتع کشور و برای جلوگیری از انقراض گونههای اندمیک و بومی و تخریب اکوسیستم منابع طبیعی.
۵- حمایت از شرکتهای غیر دولتی، انجمنهای علمی و شبکههای تولید و تحقیقاتی برای افزایش تولید گیاهان دارویی.
۶- برنامه ریزی برای بهبود الگوی کشت گیاهان دارویی توسط معاونتهای اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمانها و نهادهای ذیربط براساس مزیتهای نسبی تولید در رقابت جهانی.
۷- برنامه ریزی به منظور استفاده از گیاهان دارویی در تولید مواد آفت گیاهی برای تولید محصولات ارگانیک.
پ – توسعه اقتصادی و صادرات گیاهان دارویی و فرآوردههای طبیعی
۱- ارائه برنامه مدون جهت تقویت بخش خصوصی و کاهش تصدی گری دولت.
۲- تدوین قوانین و ضوابط جمع آوری، تولید، بسته بندی، فراوری و صادرات گیاهان دارویی.
۳- استقرار نظام گواهی ملی در چارچوب مقررات جهانی بازار بینالمللی.
۴- هدایت تسهیلات بانکهای دولتی و خصوصی برای توسعه پایدار فعالیتهای گیاهان دارویی.
۵- برنامه ریزی برای ایجاد شبکههای توزیع و عرضه محصولات گیاهان دارویی و طبیعی.
۶- تدوین آیین نامه تشکیل جوامع تخصصی صادراتی کشور.
۷- برنامه ریزی برای اعمال مدیریت مشترک در سازماندی و مدیریت شهرکهای اقماری گیاهان دارویی.
۸- برنامه ریزی برای ایجاد ارتباط با موسسهها و سازمانهای تحقیق و توسعه گیاهان دارویی.
۹- رعایت اولویت در خودکفایی صنایع داروسازی کشور از نظر تأمین مواد اولیه از منشاء گیاه و نیز صادرات گیاهان دارویی و فراوردههای گیاهی با مزیت نسبی تولید.
۱۰- اعمال مدیریت علمی و بکارگیری فن آوریهای نوین و کارآمد منطبق بر شرایط اقلیمی کشور جت صادرات گیاهان دارویی.
۱۱- برنامه ریزی گسترش ارتباطات بینالمللی برای استفاده از تجارب کشورهای دیگر.
۱۲- تقویت سرمایه گذاری در امر مطالعه، پژوهش، آموزش و تروج صنایع مختلف گیاهان دارویی در تولید اسانس، عصاره و… در حد استانداردهای جهانی.
۱۳- شناسایی و معرفی بازارها و محصولات هدف گیاهان دارویی در سطح ملی و بینالمللی.
۱۴- شناسایی و صادرات خدمات فنی و مهندسی مرتبط با گیاهان دارویی و فرآوردههای جانبی.
۱۵- تقویت شرکت های دانش بنیان به منظور ظرفیت سازی برای توسعه گیاهان دارویی.
۱۶- حمایت از شرکتهای تعاونی و انجمنهای علمی و شبکههای تولیدی و تحقیقاتی برای افزایش تولید گیاهان دارویی.
۱۷- حمایت از ایجاد مرکز تولید گیاهان دارویی مادری (بذر، نشاء و نهال).
۱۸- حمایت از تاسیس مراکز خرید، تهیه و توزیع گیاهان دارویی و بورس گیاهان دارویی.
ت – فرآوردهها و داروهای گیاهی
۱- بستر سازی قانونی برای مشمولیت فراوردههای دارویی گیاهی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی در نظام بیمه کشور.
۲- اصلاح و تکمیل دارونامه (فارماکوپه) گیاهی و مواد طبیعی کشور جهت مصارف انسانی و دامپزشکی.
۳- اصلاح نظام جامع تولید، کنترل کیفی و مصرف داروها و فرآوردههای گیاهی و طبیعی کشور (انسانی و دامی).
۴- تدوین سیاستها و مقررات مربوط به صنایع تامین سموم آلی گیاهی از منشاء گیاه برای امنیت سلامت غذا.
۵- حمایت از توسعه فن آوریهای نوین در فرآیند تولید و فراوری گیاهان دارویی.
ث – طب ایرانی
۱- تدوین طرح جامع طب ایرانی در کشور.
۲- افزایش دانشکدهها، مراکز و موسسههای مرتبط با طب ایرانی.
۳- حمایت از خبرگان غیر آکادمیک طب ایرانی و ایجاد زمینه مناسب برای بهره مندی از اندوخته ای درمانگران غیر آکادمیک و انتقال به نسلهای بعدی.
۴- تدوین دارونامه تخصصی طب ایرانی.
۵- تدوین برنامه تطبیق طب ایرانی با سیستم بهداشتی درمانی کشور.
۶- حمایت از تاسیس مراکز فرآوری مواد دارویی به روش طب ایرانی(نباتی، حیوانی و معدنی).
۷- حمایت از تاسیس مراکز آموزشی و خدماتی غیر دارویی طب ایرانی مانند مرکز طب روحانی، ورزشهای طب ایرانی، اعمال یداوی.
۸- حمایت از تاسیس مراکز نوآوری طب ایرانی، موزههای تخصصی، هتلها و اقامتگاههای تحقیقاتی، مراکز تفریحی درمانی و دهکدههای تندرستی در کشور.
۹- حمایت از ایجاد پوشش بیمه ای برای خدمات درمانی و دارویی طب ایرانی.
۱۰- حمایت از بهکارگیری روشهای طب ایرانی در پرورش و درمان بیماریهای دام، طیور و آبزیان در کشور.
ج – تحقیقات، آموزش، ترویج و فرهنگ سازی
۱- اصلاح و تکمیل نظام جامع تحقیق، آموزش و ترویج گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۲- تقویت و گسترش پژوهش و آموزشهای عالی در زمینه گیاهان دارویی و طب ایرانی.
۳- تدوین نظام جامع تحقیق و پژوهش در حوزه گیاهان دارویی و فرآوردههای طبیعی.
۴- حمایت از برگزاری گردهم آییها، جشنوارهها و کارگاههای آموزشی درزمینه گیاهان دارویی وطب ایرانی.
۵- حمایت از برگزاری دورههای آموزشی برای کشاورزی و تولید کنندگان گیاهان دارویی.
۶- راه اندازی دورهای آموزش آشنایی مقدماتی با گیاه درمانی و طب ایرانی برای دانشجویان دورههای گروه پزشکی (پزشکی – داروسازی – دامپزشکی – پیراپزشکی).
۷- حمایت از برگزاری دورههای کار آموزی برای پزشکان، داروسازان و عطاران به منظور افزایش سطح علمی کشور در زمینه گیاهان دارویی و فرآوردهای طبیعی و طب ایرانی.
۸- آموزش عمومی آشنایی گیاهان دارویی و طب ایرانی از طریق رسانهها و مدارس و مراکز فرهنگی.
https://medplant.ir/?p=696