×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشی با هدف بررسی ترکیبات عمده اسانس سه گیاه گشنیز (Coriandrum sativum)، بومادران (Achillea wilhelmsii) و شوید (Anethum graveolens)، شناسایی و اثر ضد میکروبی این گیاهان بر روی چهار باکتری پاتوژن اشیرشیاکلی، باسیلوس سرئوس، باسیلوس لیچنی فورمیس و سودوموناس آئروجینوزا در شرایط آزمایشگاهی و تعیین حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) آنها توسط سجاد قادری، دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و همکارانش انجام شد.

در این مطالعه تجربی، اسانس گیاهان توسط دستگاه کلونجر و به روش تقطیر با آب استخراج شد. ترکیبات تشکیل دهنده‌ی اسانس این گیاهان توسط کروماتوگرافی گازی تجزیه ای (GC) و گاز کروماتوگراف متصل به طیف سنجی جرمی (GC/MS) مورد شناسایی قرار گرفتند و درصد ترکیبات آنها اندازه گیری شد. برای تعیین MIC هر اسانس بر روی باکتری‌های مورد مطالعه از روش ریز رقت (Micro Dilution) استفاده شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که در اسانس گیاهان بومادران، گشنیز و شوید به ترتیب آلفا-پینن، D – کارون و لینالول ترکیبات عمده را تشکیل می دهند. برای مهار رشد باکتری‏های اشیرشیاکلی و باسیلوس لیچنی فورمیس، اسانس شوید با غلظت ppm 312.5 و برای مهار رشد باکتری‌های باسیلوس سرئوس و سودوموناس آئروجینوزا به ترتیب اسانس‌های گشنیز و بومادران با غلظت‌های ppm 1250 و ppm 312.5 موثرتر واقع شدند.

طبق نتایج این پژوهش، اسانس هر سه گیاه گشنیز، بومادران و شوید اثر ضد میکروبی قابل توجهی روی باکتری‏های مورد مطالعه داشتند و ممکن است بتوان از آنها به خصوص از شوید در درمان عفونتها استفاده کرد.

این مطالعه در مجله علوم پزشکی دانشگاه شهرکرد منتشر شده است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.